Опиянението в очите на Александър Морфов в момента, в който обяснява на останалите актьори как е изключил един "герберски боклук" от своята постановка, е плашещо и личи във видео, изтекло в мрежата. Удоволствието, което изпитва, както и гордостта, с която е обзет, са го докарали до възбуда.
Евгени Будинов е "герберският боклук", който повече няма да бъде част от "любимите актьори" на Александър Морфов. Не защото няма талант. Талантът тук няма никакво значение. В Народния театър е много по-важно да не си от ГЕРБ. Морфов дори подхожда милостиво към Будинов, защото само го отстранява от постановките си. Можеше направо да го застреля.
ОЩЕ: Морфов и преминаването на Дунава
Всъщност, има и още по-добър вариант, чрез който да се отстранят бъдещи "хора-проблеми" - всеки актьор да бъде принуждаван да изкаже политическите си пристрастия (ама истинските, моля!), преди да започне работа, за да бъде "разпределен" в определената група. Тези, които симпатизират на неправилната партия, може директно да бъдат публично обесвани пред сградата на театъра за назидание или поне заточвани. Останалите нека да бъдат маркирани по някакъв начин, за да се разпознават веднага.
Александър Морфов е адски талантлив режисьор. Но в Народния театър талантът вече няма никакво значение. Бруталното разделение, което започна между "работниците" и "властта" в театъра, олицетворена на първо място от окопалата се ПР-ка на ДПС Велислава Кръстева, премина вече и на хоризонтално ниво - режисьори срещу актьори. Кой е от "правилната" страна и кой е "враг на народа" вече е ясно. Не е ясно обаче как ще завърши всичко това.
Защото поведението на Александър Морфов не е продължение на някаква дългогодишна принципна непоносимост към хора от определена политическа партия. Държането му изглежда като да е мотивирано от желанието за отмъщение. Макар че изключването на Будинов се е случило още през лятото на миналата година, прилича на отмъщение. Дълги години режисьорът нямаше нищо против Евгени Будинов да бъде част от негови постановки, но сега именно той е "боклукът", който трябва да бъде изметен, "озвучен" от леко притеснения смях на колегите му. Впрочем, Евгени Будинов още през 2017 г. стана депутат от ГЕРБ. Не е от вчера.
Разбира се, всички помним как в края на 2014 г. Александър Морфов напусна Народния театър в знак на протест срещу начина, по който се управляваше културата в държавата. В началото на 2015 г. той бе назначен за изпълняващ длъжността от, внимание, тогавашния министър на културата Вежди Рашидов - от ГЕРБ. През септември същата година Морфов отново подаде оставка.
Народният съд в Народния театър е началото на един предизвестен край. Настроенията за "тричане" на "враговете" са опасни, вредни и трябва да бъдат спирани още в зародиш. В такива моменти е нужна трезва мисъл, а не изцепки. Нужна е емпатия, а не уплашена примиреност. Театърът не е място за политическо разчистване на сметки, особено между режисьори и актьори. Театърът е храм на таланта. Но в Народния театър талантът вече няма никакво значение. Важното сега е само да не си от ГЕРБ. Утре - ще видим.
Автор: Неда Ковачева