Днес много (но не всички) християни празнуват Коледа на 25 декември. Но като се има предвид, че рождената дата на Исус Христос не е известна със сигурност, защо е избран този ден?
Има две основни теории защо Коледа се празнува на 25 декември. Едната, понякога наричана хипотеза за „историята на религията“, предполага, че Коледа е изместила един или повече езически празници. Другата теория, често наричана хипотезата за „изчислението“, предполага, че ранните християни са използвали някаква форма на изчисление, за да стигнат до 25 декември като деня, в който е роден Исус.
Всъщност и двете теории може да са верни. „Двете хипотези не се изключват взаимно“, казва пред Live Science Карл Нотхафт, сътрудник в All Souls College на Оксфордския университет, чиито изследвания разглеждат историята на астрономията и хронологията. Нотхафт е изследвал и писал за датата на Коледа.
Двете теории
Не е ясно точно кога и защо някои християни са започнали да празнуват рождеството на Исус на 25 декември.
Древни записи сочат, че празник, посветен на Непобедимото Слънце (Sol Invictus), бог на слънцето, се е провеждал в Римската империя на 25 декември и е възможно Коледа да го е заменила. Имало и езически фестивал, наречен Сатурналии, в средата на декември, който се провеждал в продължение на няколко дни.
Диск, посветен на Непобедимото Слънце (Sol Invictus). Сребро, римско произведение на изкуството, III век сл. Хр. От Песинунт (Балъхисар, Турция). (Jastrow / CC BY 2.5)
Но има някои проблеми с тази така наречена теория за историята на религията: християните може да са празнували рождеството на Исус на 25 декември, преди да се появи Sol Invictus, пише Пол Брадшоу, почетен професор по теология в университета Нотър Дам, в статия, публикувана в книгата „Оксфордски наръчник за Коледа“ (Oxford University Press, 2020 г.).
Нотхафт е съгласен. „Много зависи от това кога 25 декември става повод за римския празник, свързан със [Sol Invictus] – казва той. – Повечето учени вероятно биха се съгласили, че е малко вероятно това да е по-рано от 274 г. сл.Хр., годината, когато [император] Аврелиан посвещава нов храм на Непобедимото Слънце в Рим.“ Този празник може да е бил организиран по-рано, отбелязва той. „Знаем твърде малко за този празник, за да правим уверени изявления“, отбелязва Нотхафт. Съществува и въпросът дали празникът е бил достатъчно значим за ранните християни, за да поставят рождеството на Исус на този ден.
Римски барелеф от II сл. Хр., изобразяващ бог Сатурн, в чиято чест са празнувани Сатурналиите, държащ коса (Jean-Pol GRANDMONT / CC BY 3.0)
25 декември също е „датата, на която наблюдателите в Северното полукълбо за първи път могат да открият движението на слънцето на север“ след зимното слънцестоене, пише Дейвид Алън, който е бил астроном в Англо-австралийската обсерватория. Откриването на това движение може да обясни защо фестивалът се е провеждал на тази дата, отбелязва Алън.
Другата теория, „изчислителната“ хипотеза, се основава на идеята, че ранните християни са изчислили рождения ден на Исус, като са добавили девет месеца към деня, който са считали за зачеването на Исус. Една от възможностите е, че някои ранни християни са вярвали, че денят на разпятието на Исус е бил на 25 март, и са добавили девет месеца, за да стигнат до декември. 25. Това означава, че ранните християни са смятали датата на разпъването на Исус за датата на зачатието, отбелязва Брадшоу.
Едно доказателство за тази хипотеза е надпис от трети век върху статуя, който дава изчисления кога трябва да се празнува Великден. Върху него има надпис, който отбелязва, че Исус е бил разпнат на 25 март през 29 година, пише Брадшоу. (Учените са склонни да смятат, че Исус, който е загинал на кръста на 33 години, е роден около 4 г. пр.н.е.)
Проблем с „изчислителната“ хипотеза е, че не е ясно защо ранните християни биха асоциирали 25 март като датата както на разпятието, така и на зачеването на Исус.
Благовещение, Леонардо да Винчи / Public Domain
„Има съмнения в двете теории, но мисля, че изчислителната хипотеза има леко предимство“, казва Брадшоу.
Възможно е и двете теории да са верни, смята Нотхафт. „Склонен съм да приема, че традицията да се датира раждането на Христос на 25 декември има корени, които датират поне от началото на III век – казва той. – Ако това е така, някаква версия на изчислителната хипотеза, заедно с християнската соларна символика, предлага най-доброто обяснение защо е възникнала тази традиция.“