Италианският историк Силвано Винчети, използвайки кадри от дрон и исторически документи, идентифицира моста, изобразен на фона на картината „Мона Лиза“, или „Джокондата“, като етруско-римския мост Ромито ди Латерина в Тоскана.
Le Rocca Cultural Association
Леонардо рисува „Мона Лиза“ в началото на XVI век във Флоренция и въпреки че се смята, че жената на картината е флорентинката Лиза дел Джокондо, фонът винаги е бил предмет на спорове. Предишни теории са предполагали, че това може да е Понте Буриано близо до Латерина или Понте Бобио в северния италиански град Пиаченца.
Човекът, който открадна Мона Лиза
Както пише The Guardian, историкът обърнал внимание на това, че най-значимият детайл е количеството на арките на моста на снимката. Вярно, днес само една от Ромито е оцеляла: но упоритият Винчети измерил ширината между бреговете на реката и след като анализирал размера на останалата конструкция, открил, че между бреговете са поставени четири арки. В същото време Понте Буриано имал шест арки, а Понте Бобио – повече от шест.
Le Rocca Cultural Association
Винчети подкрепя своите доказателства с намерени в държавните архиви на Флоренция документи, принадлежали на семейство Медичи: от тях става ясно, че през 1501 – 1503 г. мостът се е използвал активно.
Не само Мона Лиза: Прочутите (и спорни) картини на Леонардо да Винчи
В допълнение към твърдението си Винчети е открил документи, свидетелстващи, че Леонардо често е живял във Фиезоле, при своя чичо, който е бил свещеник.