Промени размера
Аа Аа Аа Аа Аа

Защо други църкви в България не могат да се наричат православни? Гръцки митрополит защитава БПЦ

30 декември 2024, 17:23 часа • 881 прочитания

"При вековната си употреба, термините „Източна“, „Православна“ или смесеният термин „Източноправославна“ църква, са еднозначни термини и означават една и съща Църква на едно дадено гео-държавно място, а узурпаторското им усвояване от други т.нар. църковни общности, не легализира тези термини. Употребата на тези термини принадлежи несъмнено и неизменно на историческата Българска православна църква, която притежава каноничната, еклисиологичната и юридическата изключителност на употребата им. Доколкото, разбира се, съществува обща воля да бъдат избегнати два огромни за гражданското общество юридически проблема, трябва да се има предвид, че: когато бъдат дадени еднакви наименования на историческата Църква и на една новоучредена църковна общност, която узурпира същото наименование, тогава автоматично се поражда антиеклисиологичната сътериториалност и незаконна едноименност на две едноименни църкви на едно и също място, със съответните противозаконни правни последствия". 

Такова е становището още през 2009 година на митрополит Григорий Д. Папатомас, професор по канонично право в Богословския факултет на Атинския университет, което ни припомня Българската православна църква след решението на Върховния касационен съд (ВКС) от края на декември, с което той даде "зелена светлина". за вписването на Българската православна старостилна църква, предизвиквайки критика както от страна на църквата, така и от представителите на властта. ОЩЕ: ГЕРБ внася законопроект, с който да защити БПЦ

"С оглед на актуалността на темата публикуваме експертното мнение на Перистерийския митрополит Григорий (Папатомас) от Гръцката православна църква, който е професор по канонично право в Богословския фалултет на Атинския университет и в Православния богословски институт „Св. Сергий“ в Париж.  Становището е предоставено на Българската православна църква от автора във връзка с делото в Европейския съд по правата на човека в Страсбург преди 15 години, но то и днес запазва своята актуалност. От линка най-отдолу може да изтеглите цялата книга, в която са публикувани двете експертни становища", посочват от БПЦ. 

Аргументите на гръцкия митрополит

В свето становище Перистерийския митрополит отбелязва, че през първото хилядолетие на християнството църковноканоничните термини „православен“ и „католичен“са били тъждествени, но след схизмата това се променя. 

"В лоното на Православната църква, макар да имаме много поместни „източноправославни църкви“ (напр. Източноправославна църква на Гърция, Източноправославна църква на България, Източноправославна църква на Сърбия, Източноправославна църква на Румъния и т.н.) в единствено число и с различни местоположения, не можем еклисиологично, канонично, а следователно и юридически, да имаме две или повече едноименни „източни православни църкви“, дори и при варианта, например, една „Православна българска църква“ и една „Източна българска църква“, защото тези словесно различни църкви представляват една и съща Църква. Същото важи и в случая на смесения вариант, например една „Православна българска църква“ и една „Източноправославна българска църква“, се посочва в становището. ОЩЕ: Фотий и неговата старостилна църква: Какви са корените на вероизповеданието?

Последвайте ни в Google News Showcase, за да получавате още актуални новини.
Деница Китанова
Деница Китанова Отговорен редактор
Новините днес