Една от най-известните истории в Библията е тази за Ноевия ковчег, но малцина знаят странните подробности около раждането на Ной или че той не е просто Човекът от Потопа.
Още: Извънземни и косатки с ножове. Откритие в пустинята изплаши учените
Още: Пъб в английска провинция е обитаван от призраци, твърдят местни
Една от най-известните истории в Библията е тази за Ноевия ковчег – великолепен кораб, на който се спасяват по чифт от всички животни и едно семейство от хора, за да избягат от световния потоп, изпратен от Бог, за да унищожи злото на човечеството. Това е много често разказвана история и изненадващо популярен мотив за детски играчки и декорации, като се има предвид, че това е история за глобален геноцид.
Не едно, а стотици царства. Каква загадка е оставил на учените библейският Давид
Но въпреки познанията на повечето хора по история, вероятно много малцина знаят странните подробности около раждането и образованието на Ной или че той не е просто Човекът от Потопа. Или че той не е единственият човек от Потопа. Или може би изобщо не е бил Човекът от Потопа. Или че Америка е водила гражданска война, защото Ной е изобретил виното. Ако сте гледали филма на Дарън Аронофски „Ной“ от 2014 г. и сте си помислили „О, това беше странно“, прочетете нататък и ще разберете, че може би всъщност не е толкова странно.
Още: Партените: Незаконните деца на войната на Спарта
Още: Този рядък минерал е по-стар от Земята
При раждането си Ной изглеждал като ангел
Глава 5 от Битие, казва, че Ламех кръщава сина си Ной, защото „тоя ще ни утеши в умората ни от работата ни и от труда на ръцете ни, който ни иде от земята, която Господ прокле“. Текстът подсказва, че името Ной произлиза от еврейска дума, означаваща „почивам си“, или сродна дума, означаваща облекчение и комфорт. Може би се чудите защо името му е „Почивка“, а не като „Човек с лодка“? Съществуват няколко различни възможни обяснения.
За още любопитни и полезни статии - очакваме ви във Viber канала ни! Последвайте ни тук!
Още: Мистериозна глава на "човек-змия" отпреди 7500 години повдига въпроси
Още: Можете ли да кажете кой възел е най-здрав? Повечето хора се провалят
Различни равински източници казват, че изобретяването на виното от Ной е било облекчение от работа или че създаването на земеделски инструменти от него е позволило на земята да ражда добри плодове, а не само тръни, или че оцеляването му след Потопа е възвърнало управлението на човечеството над земята, което то е имало и е изгубило чрез греха на Адам. Един текст дори казва, че преди времето на Ной гробовете се пълнели с вода и труповете изплували на повърхността, но след Потопа телата можели да останат в покой.
Търсенето на Ноевия ковчег. Колко пъти е "намирана" легендарната реликва?
Някои учени обаче твърдят, че връзката на „Ной“ с „почивка“ е народна етимология и че авторите на Битие вероятно не са били наясно с действителния произход на името. Възможно е името Ной да е съкращение на Na-ah-ma-su-le-el, което е името на герой от фрагментарна вавилонска версия на разказа за потопа, предшестващ Битие.
Още: Революции, променили историята по VIASAT HISTORY (ВИДЕА)
Още: Древни британци убили и разчленили най-малко 37 души
Ной е напътстван от ангели
Един от свитъците от Мъртво море, известен като Апокриф на Битие, съдържа разговор между Ламех и неговия син Ной. Както във фрагмента от Книгата на Енох, този диалог показва, че Ламех се е страхувал, че новороденият му син не е негов, а на ангел. Ако си спомните, че по времето на Ламех много земни жени имали бебета ангели, които са израснали до гиганти и чудовища, знаете, че това не е абсурдно. Както при Енох, Ламех в крайна сметка е уверен, че детето е негово.
Но макар че Ной не е генетично свързан с ангелите, това не означава, че той няма никаква връзка с тях. Различни текстове за Ной, включително Книгата на юбилеите, която е канон в Етиопската православна църква, разказват, че Ной е бил инструктиран от архангел Рафаил как да използва растенията, за да прави лекарства и да лекува болести. Ной записва всички тези лекове и ги предава от поколение на поколение. Смята се, че тези болести са причинени от демони, призраците на тези зли бебета, така че Рафаел е изпратен да върже тези демони и да помогне на Ной и потомците му да оцелеят след болестта (той обаче оставя някои демони на свобода, за да могат да накажат престъпниците).
В друга връзка с ангели, Книгата на Енох, казва, че архангел Уриил е изпратен да предупреди Ной за предстоящия потоп.
Жената на Ной има много (възможни) имена
Въпреки че „Страхотното приключение на Бил и Тед“ ни казва, че съпругата на Ной е наречена Жана д’Арк, Библията никога не казва какво е нейното име. Читателите, които са запознати с Библията, знаят, че не е необичайно жените в Библията – дори тези, които играят големи роли – да не получават имена. Но както при толкова много други малки детайли, това е нещото, което традицията и неканоничните текстове обичат да допълват. В резултат има различни имена, които се дават на жената, за която се твърди, че е общият прародител на цялото човечество.
„Книгата на юбилеите“ е най-ранният запазен източник за самоличността на съпругата на Ной. Там пише, че тя е Емзара, дъщеря на брата на Ламех – Ракеел, което я прави първа братовчедка на Ной. Това име се съдържа и в Апокрифа на Битие. Може би най-широко разпространеното име за нея е Наама, което е използваното във филма от 2014 г. Един източник казва, че Наама е била сестра на Тубал-Каин (нечестив потомък на убиеца Каин, първия ковач в света и злодей от филма), докато друг твърди, че е била дъщеря на Енох, тъй като вероятно тези учени не подкрепят идеята, че жената на Ной произлиза от Каин. В текстове на гностичната секта, известна като мандеите, тя е наречена Нураита.
Очевидно най-известната история за Ной и семейството му е тази за ковчега, на който получават убежище чифт от всяко животно на Земята, за да я заселят отново, след като Потопът се оттегли. Как са се вписали всички животни? Как са се хранили всички? За съжаление Библията не дава отговори на тези въпроси. Но за щастие, както може би се досещате, древните равини са се намесили, за да попълнят тези празнини.
Унищожаването на Йерусалим от вавилонците е реконструирано чрез анализ на древен пожар
Различни текстове разказват как хората, обречени да умрат в Потопа, се опитват да щурмуват ковчега и да си проправят път напред, за да се спасят, но лъвовете и другите диви животни ги разкъсват на парчета, преди да успеят да стигнат до вратата. Веднъж качил се на борда, Ной не спи нито миг цяла година, тъй като той и синовете му трябва да прекарват цялото си време в хранене на животните. Равинът Нахманид заявява, че конструкцията на ковчега е чудотворна по природа, подобна на ТАРДИС в способността му да бъде по-голям отвътре, така че да може да приюти всички животински видове и храната, необходима им за една година. Друга традиция казва, че лъвовете веднъж се разсърдили на Ной, защото закъснял с храната им, и го ухапали, което го накарало да накуцва до края на живота си.
Гигант оцелява от Потопа
Ако сте чели разказните части на еврейската Библия, може да сте се натъкнали на нещо като проблем с приемствеността: Битие 6 казва, че Бог е избрал да наводни Земята и да убие цялото човечество, защото хората са станали твърде зли, особено родените от „Божии синове“ и „човешки дъщери“ – нефилимите. Според много древна литература – най-вече Книгата на Енох – нефилимите били гиганти, родени от кръстосването на ангели и хора. Енох казва, че Потопът бил пратен специално за да унищожи гигантите, но книгите „Числа“ и „Самуил“ говорят за гиганти в земята на Ханаан, произлезли от тези допотопни титани.
Дали гигантите са загинали в Потопа, или са го преживели? За да запълни тази празнина в приемствеността, еврейската легенда разказва, че расата на великаните е оцеляла чрез Ог, гигантския цар на Васан, който се появява в каноничните книги „Числа“ и „Второзаконие“. Според една версия Ог седи на покрива на ковчега и Ной го храни всеки ден през прозорец с дълга пръчка. Друга версия разказва, че той се промъква на гърба на re'em – огромен еднорог, който също е твърде голям, за да се побере в ковчега, и затова е вързан за гърба му. Ог оцелява след Потопа и продължава да създава проблеми както на Авраам, така и на Мойсей.
Гностичният Ной не е имал ковчег
Напълно различна версия на историята за Ной и Потопа може да се намери в Апокрифа на Йоан, едно от най-значимите произведения на гностичната християнска митология. Въпреки че в древността не е имало нито една група, която да се нарича „гностици“, гностицизмът представлява набор от идеи, поддържани обикновено от групи като валентинианци и сетианци, последните от които използвали Апокрифа на Йоан. Ключът към техните вярвания е, че материалният свят не е създаден от добронамерен Бог, а по-скоро от покварено по-нисше същество, наречено Ялдабаот. Тогава философията на Сетиан се състои изцяло в опитите да се извлече чистата светлина на духа от покварения мрак на физическия свят. Апокрифът на Йоан е разказ за създаването на този паднал свят и как можем да го избягваме.
В тази версия на събитията Потопът настъпва, когато Ялдабаот съжалява за създаването на покварен свят и възнамерява да го унищожи. За щастие на Ной доброжелателното олицетворение на предузнанието (в Библията предузнанието е познаване на неща или събития, преди те да съществуват или да се случат) го предупреждава за предстоящата му гибел. Но вместо в ковчег Ной се крие в светещ облак, където яхва бурята. Друго значително отклонение от канона е, че в тази версия Ной убеждава голям брой праведни хора да тръгнат с него и да бъдат спасени, а не само неговите синове и техните жени.
Ной е новатор в селското стопанство
Въпреки че в наши дни Ной несъмнено е най-известен с това, че е Човекът на Ковчега, в Книгата Битие се разказва, че той е и първият човек, засадил грозде и направил вино. Тази идея за Ной като селскостопански новатор е разширена в по-късна традиция, в която се казва, че Ной е изобретател на ралото, сърпа, брадвата и други инструменти, които са от съществено значение за засаждането, отглеждането и прибирането на реколтата. Във връзка с изобретяването на виното, това прави Ной важен културен герой и благодетел на човечеството.
В този контекст много равини разбират идеята, че Ной ще бъде утеха за хората и земята. Докато някои хора днес може да виждат алкохола като чисто зло за обществото, древните са виждали виното и отглеждането на грозде като основни за цивилизацията. Проклятието на Адам казва, че хората ще трябва да обработват земята. Бог казва на Адам в Битие 3: „Проклета да бъде земята поради тебе; със скръб ще се прехранваш от нея през всичките дни на живота си. Тръни и бодли ще ти ражда; и ти ще ядеш полската трева“. Преди изобретяването на инструментите тази работа трябвало да се извършва на ръка. По този начин делото на Ной освобождава както хората, така и земята от проклятието на Адам.
Вероятно Ной първоначално не е бил Човекът на Потопа
Освен че Ной – Ковчега и Ной – Лозаря сякаш са напълно несвързани, може би още по-изненадващ е фактът, че по-известната от тези две истории вероятно е втората. Когато Ной е представен за първи път в Битие, глава 5, обяснението на името му го свързва директно с ролята му на земеделска фигура, носеща утеха на хората чрез иновации в лозарството. Разликата между непорочния човек, когото Бог запазва в Битие 6, и пияния и гол тип от Битие 9 (повече за това след секунда) кара някои учени да смятат, че историята за Потопа е залепена със задна дата върху този човек, който първоначално е известен с изобретяването на виното.
Някои учени предполагат, че първоначалният герой от Потопа не е Ной, а неговият прадядо Енох. Възможно е някой писар да е направил грешка при изписването на името Енох и да е написал Ной, тъй като двете имена са по-близки на иврит. Елементи от Книгата на Енох също подкрепят тази идея: на Енох е дадено видение за Потопа, когато е на 500 години, на колкото години е Ной, когато се раждат синовете му. Потопът продължава 365 дни – число, символично свързано с Енох. Освен това героят от мита за Вавилонския потоп е отведен директно на небето, точно както Енох.
Объркващото проклятие на Ной
Ако Ной първоначално не е бил Човекът от Потопа, това означава, че най-старите традиции около него са от историята, която определено не са включили във версията „Зеленчукови истории“. В Битие, глава 9, след като Ной изобретява виното, той се напива и припада гол на пода на палатката си. „И Хам, Ханаановият баща, видя голотата на баща си и каза на двамата си братя отвън“. Сим и Яфет покриват Ной, без да гледат голия си баща. Когато Ной се събужда, той проклина не Хам, а по-скоро сина на Хам – Ханаан, така че неговите потомци да бъдат роби на другите двама. Този стих, между другото, е използван за оправдаване на робството в САЩ, като африканците се тълкуват като потомци на Хам.
Смисълът на историята в дълбочина е да обясни дългогодишната вражда между израилтяните (от линията на Сим) и ханаанците, които Библията описва като сексуално отклонени, но самата история е объркваща. Какво е сбъркал Хам? И защо синът му е бил прокълнат, а не той? Различни интерпретации се опитват да изяснят историята, като казват, че Хам е направил нещо сексуално на баща си – или дори на майка си, като Ханаан е потомък на този незаконен съюз. Най-вероятното обяснение обаче е, че версията в Битие обединява две различни версии на историята: една с брат на име Хам и друга с брат на име Ханаан.
Не е единственият Човек от Потопа
Въпреки че историята за Ной, който строи ковчег, за да оцелее след потоп, изпратен да унищожи човечеството, със сигурност е най-известната версия на тази история в наши дни, Ной в никакъв случай не е бил единственият човек от Потопа, нито пък е бил първият. Всъщност историята за самотна група оцелели хора, които бягат от световно наводнение в лодка, е толкова често срещана в Европа, Азия и Америка, че така нареченият мит за потопа е един от най-известните тропи в сравнителната митология.
Освен Ной, героите от Потопа може да бъдат намерени в месопотамските истории за Зиусудра, добродетелен човек, който преодолял бурята в лодка, построена по заповед на бог Енки, и в по-известния разказ за Утнапищим и съпругата му от Епоса за Гилгамеш. Гръцкият мит разказва за Девкалион и Пира, които населяват отново света, след като Зевс го наводнява заради нечестието на човечеството. Хиндуисткият мит разказва за Ману, който е предупреден да построи лодка от риба, на която е помогнал.
Повсеместното разпространение на тази история в Евразия предполага, че тя може да има корени в действително историческо събитие – не истински световен потоп, а вероятно масивен потоп в югоизточна Месопотамия в равнините между Тигър и Ефрат. Геоложкият запис показва, че такова наводнение се е случило около 2900 г. пр. н. е. и може да е вдъхновило всички тези истории.
Бил ли е Ной добър човек?
Въпреки че Битие 6:9 казва: „Ной беше човек праведен, непорочен между съвременниците си; той ходеше по Бога“, спорът дали Ной е бил наистина добър човек, или не е бил, е изненадващо често срещан през вековете. Благодарение отчасти на подробности като пиянството на Ной, много равини обсъждат, че Ной е бил добър само в относителен смисъл: той е бил добър за своето поколение, но тъй като останалият свят бил пълен с гиганти канибали, това е било ниска летва за преодоляване. Някои стигат дотам, че да твърдят, че той също е щял да бъде унищожен от Потопа, но че Бог е проявил милост в името на своите по-праведни потомци като Авраам и Мойсей.
Други равини и коментатори твърдят, че не, Ной е бил праведен във всеки смисъл и не е участвал в злото на своето поколение. Всъщност, казват те, той е отделил 120 години, за да построи ковчега, за да даде на хората от неговото поколение повече време да видят светлината. Стремежът да се изобрази Ной като чисто непорочен човек вероятно стои зад разказите, че той се е родил като снежнобяло бебе, и т.н. Раннохристиянските писатели също описват Ной като праведен човек, като Посланието до евреите го нарича „наследник на правдата, която е в съответствие с вярата“, а Второто послание на Петър го нарича „вестител на правдата“.