Полският археолог Анастасия Ступко-Любчинска е установила как в Древен Египет опитни майстори са обучавали своите ученици, става ясно от публикация в The Art Newspaper с препратка към научното издание Antiquity.
Въпреки че учените отдавна са разбрали какви етапи в създаването на произведения на древноегипетското изкуство могат да бъдат разграничени, те рядко успяват да намерят доказателства за своите предположения на примера на запазени предмети.
Съкровищата на Тутанкамон идват в Българи (СНИМКИ)
Ступко-Любчинска успяла да реконструира методите за работа на художниците в хода на изследвания, проведени в Храма на Хатшепсут – жена фараон, управлявала от 1473 до 1458 г. пр.н.е. Величественият Заупокоен храм на Хатшепсут се намира на западния бряг на река Нил, редом до Долината на царете. Стените на параклиса, разположен в храма, са изпъстрени с релефи, на които е изобразена процесия по поднасяне на дарове.
„Многобройните фигури, повтарящите се определени елементи, заедно с тяхната изключителна запазеност, ни предоставиха уникалната възможност по-близо да се запознаем с тези, които са се трудили в параклиса, с техническия процес на тяхната работа, нейната организация и условия“, казва Ступко-Любчинска.
По-рано археолозите смятаха, че чираците не са преминавали обучение в текущи проекти, но Ступко-Любчинска е изяснила, че в храма на Хатшепсут майсторите са коригирали грешките на своите ученици и са им позволявали самостоятелно да издълбават секции.
Загадъчен храм на Слънцето е открит в Египет
Учените са на мнение, че по-малко опитните художници са създавали тялото, ръцете и краката на фигурите, а майсторите – лицето. И майстори, и чираци са работили върху перуките, тъй като за тях е било необходимо много време. Също е установено, че художниците са били разделени на две групи, всяка от които се е трудила върху своята стена. Това е довело до разлики в качеството на работата и в някои художествени решения.