Голямата награда на фестивала – „Златна палма“ за 2018 бе спечелена от японския режисьор Хироказу Коре-Еда за разтърсващата драма "Shoplifters". Темата за семейните отношения е предпочитана от него, но в този филм той я разглежда от различен ъгъл.
Едно семейство, което преживява от кражби в магазините, приема малтретирано момиче. Самото семейство е странно – алчна баба, мъж и жена крадци, младо момиче, което работи в пийпшоу и момче, което не ходи на училище. Когато съдбата ги среща с изоставеното малтретирано момиче, те го приемат за член на своето семейство на „ужасни, грозни и зли“. Това е шансът на всеки да поправи предишните си провали, а за семейството – да започне отначало и да е по-добро от предишното.
Малко известният италиански актьор Марчело Фонте спечели наградата за най-добра роля за участието си във филма на Матео Гароне "Dogman", предаде БГНЕС. Гароне каза, че го е избрал за ролята, тъй като вижда в него един съвременен Бъстър Кийтън, който играе почти като актьор от ням филм. Марчело Фонте пристига от родната Калабрия в Рим като юноша с ясната цел да стане актьор. Мъжът с крехка физика и широка усмивка разказва, че е правил всякакви възможни грешки, не пропускайки нито една, но това, което го е водело, е твърдата идея, че иска да стане актьор. Той е на 39 години и е почти неизвестен, когато Гароне залага на него за ролята и очевидно не е сгрешил.
Американецът Спайк Ли, който отсъства от Фестивала в Кан от 27 години, бе удостоен с Голямата награда за филма "BlacKkKlansman". В него режисьорът осъжда расизма, десния екстремизъм и президента Доналд Тръмп. Спайк Ли осъжда в лентата си събитията в Шарлътсвил, Вирджиния, който бе разтърсен от насилието на крайнодесни групи на 12 август 2017 г.
Маестрото на френското кино Жан-Люк Годар, който представи на основния конкурс в Кан новия си филм „Le Livre d'image“, бе удостоен със специалната награда „Палмова клонка“. Експерименталната лента на 87-годишния Годар е безсюжетен филм в пет части, представляващ своеобразен колаж от кадри от ранни негови филми. Те са представени с коментар зад кадър, четен от самия Годар. Филмът, като замисъл, представлява неговите размишления на тема война, живот и смърт.
Жан-Люк Годар е признат майстор на европейската кинематография, един от основателите на т. нар. „нова вълна“ във френското кино през 50-те и 60-те години на миналия век. Официалният афиш на фестивала в Кан тази година, включително и големият плакат на фасадата на Фестивалния дворец на булевард „Кроазет" включваше кадър от филма му „Pierrot le Fou“ от 1965 г.
Името на големия отсъстващ от тазгодишния кинофестивал в Кан Харви Уейнстийн в крайна сметка изскочи чрез огненото обвинително слово на една от неговите обвинителки – Азия Ардженто.
Снимки: Getty Images/Guliver
„През 1997 г. бях изнасилена от Харви Уейнстийн тук в Кан. Този фестивал беше неговият ловен терен“, заяви италианката, чието присъствие в Кан бе пазено в тайна. Облечена цялата в черно Ардженто, която е актриса, певица, режисьор, сценарист и активист, пожела продуцентът Уейнстийн никога вече да не е „добре дошъл“ в Кан. Междувременно стана известно, че един от големите съвременни европейски режисьори - французинът Люк Бесон, също е обвинен в сексуално посегателство. Срещу него в Париж е започнато разследване по обвинение в изнасилване, отправено от актриса, чието име не се споменава. Той нарече обвинението фантастична измислица и заяви, че познава добре обвинителката си и никога не се е държал по неприличен начин с нея.
Тази година журито, председателствано от актрисата Кейт Бланшет, награди две от трите участващи в конкурсната програма жени режисьори – италианката Алис Роруочър и ливанката Надин Лабаки – награда на журито за "Capharnaüm".