Филмовата дива Дебора Кара Ънгър е родена на 12 май 1966 година, в Британска Колумбия, Канада, в семейството на ядрен физик и гинеколог. Тя е първият канадски гражданин, приет да учи в Австралийския национален институт по драматични изкуства, преди това подготовката й е с философия и икономика в университета Виктория.
Още: Том Холанд казал "да" на Кристофър Нолан, без да знае в какъв филм ще се снима
Още: Първи трейлър на новия "Супермен", феновете са в екстаз (ВИДЕО)
Една от първите й роли след завършване на Националния институт по драматични изкуства в Австралия през 1988 година е в награждаваната телевизионна драма „Банкок-Хилтън” (1989), където се включва редом с Никол Кидман и Денхолм Елиът. Първата й роля в киното е във филма „Кървава клетва” (1990) на режисьора Стивън Уолис, след която следват много успешни екранни превъплъщения във филмите „Шепоти в мрака” (1994) на Кристофър Кроу, „Докато ти не се появи” (1991) и в „Шотландски боец 3: Магьосникът” (1994). По това време чаровната актриса е много търсена и за участие в телевизионни поредици, сред които популярния сериал на HBO – „Хотелска стая” (1993) на режисьора Джеймс Синьорели и в медицинската драма „State of Emergency” (1994).
Канадската актриса признава, че обожава да се явява на прослушвания за нови роли, независимо, че понякога се случва да не получи конкретната роля, но по този начин се е срещнала и е успяла да пробва майсторството си редом със звезди като Робърт Де Ниро, Ал Пачино, Даниел Дей-Луис, Том Круз. Дебора смята ролята си в култовия „Катастрофа” (1996) на Дейвид Кроненбърг за много вълнуваща за нея като личност, като човек. По време на снимките на хитовия трилър „Играта” (1997) на Дейвид Финчър, който ще бъде представен от нея лично на София Филм Фест, тя скача в кофа за боклук, в която има живи плъхове и чупи кост на крака си. Когато не е на снимачната площадка, Дебора разделя своето време между Ванкувър, Лос Анжелис и Берлин.
Дебора Кара Ънгър има във филмографията си над 65 филмови и телевизионни роли и е работила с режисьори като Дейвид Финчър, Ищван Сабо, Дейвид Кроненбърг, Норман Джуисън.
Още: Анри Кулев и Тонислав Христов с големите награди на фестивала "Златен ритон"
Още: Райко Гърлич ще получи Наградата на София по време на София Филм Фест през 2025 г.
Останалите членове на журито са Кристи Пую (Румъния), режисьор, президент на журито, Манфред Шмит (Германия), филмов експерт, Елица Петкова (Германия-България), режисьор, и Анжела Недялкова (България), актриса.
За още любопитни и полезни статии - очакваме ви във Viber канала ни! Последвайте ни тук!
Още: Арнолд Шварценегер става Дядо Коледа (СНИМКА)
Още: Кристофър Нолан получи рицарско звание от крал Чарлз III
*
Президент на Международното жури за първи и втори филми на София Филм Фест през 2017 година е румънският режисьор Кристи Пую. Той е роден в Букурещ през 1967 година, учи рисуване във Висшето училище по визуални изкуства в Женева. По време на следването си прави няколко късометражни и документални филма, а след завръщането си в Румъния продължава да рисува, като снима и първия си филм – „Стока и мангизи” (2001), последван от късометражния „Цигари и пакет кафе”, отличен със „Златна мечка” в категорията си на Берлинале 2004. През следващата година се появява творбата, превърнала се в символ за новото румънско кино - „Смъртта на г-н Лазареску” (2005). Представен като проект на София Мийтингс през 2004 година, филмът има своята премиера в Кан и получава голямата награда на конкурсната програма „Особен поглед”, шест награди от фестивала в Трансилвания, както и специалните награди на журито в Чикаго, Копенхаген и много други отличия. Следващият филм на Кристи Пую „Аврора” (2010) отново имаше световната си премиера в рамките на „Особен поглед” в Кан, след което получи престижни международни награди от различни форуми, между които Висбаден и Карлови Вари, където филмът печели наградата в конкурса „East of the West”. „Сиераневада” е най-новата творба на Пую, която той ще представи пред публиката в София. Филмът привлече вниманието на зрители и специалисти в Основния конкурс в Кан 2016, получи наградите за най-добър филм и най-добър режисьор от Чикаго 2016, приза за най-добър сценарий от International Cinephile Sociaty Awards, както и наградата за най-добра операторска работа от фестивала в Минск 2016.
*
Още: Кои филмови класики влизат в Националния филмов регистър на САЩ?
Още: Копродукция с участие на България с огромни шансове за номинация за "Оскар"
Манфред Шмид е филмов експерт, роден и получил образованието си в Германия. От 1969 до 1981 година работи към Берлинския театър „Максим Горки”, като това е стъпка в кариерата му, последвала седемгодишен период, посветен изцяло на свободна практика работа като автор и съветник по драматургия. През този период Манфред Шмид завършва кореспондентски курсове в Института за литература в Лайпциг. През 1988 година той започва да работи като съветник по сценарно и драматургично писане, а също и като автор на документални филми за една от най-активните по това време германски киностудии - DEFA. В годините между 1990 и 1992 е заместник-главен редактор в DEFA. Малко преди да бъде избран на позицията изпълнителен директор на MDM (Medienförderung GmbH), за която работи като такъв от 1998 до 2016 година, уважaваният киноекспет е работил като заместник-програмен директор на отдела за култура и наука в MDR - Mitteldeutscher Rundfunk. Манфред Шмид е член на Европейската филмова академия, Kuratorium Förderverein Deutscher Kinderfilm, член е също и на консултативния съвет на „Script EAST” и Консултативния съвет на Sam Spiegel International Film Lab.
*
Отличената с Голямата награда в Международния конкурс на 20-ия София Филм Фест за филма й „Жалейка” Елица Петкова е родена през 1983 година във Велико Търново. През 2009 завършва магистратура по философия и японистика в Дюселдорф. Паралелно с това прави филми с първоначален фокус върху критична документалистика. През 2011 година е приета кинорежисура в Немската Филмова– и Телевизионна Академия в Берлин. Още късометражните й творби „Mein Sohn” (2013) и „Nabelschnur” (2015), на които е сценарист и режисьор, й носят фестивален успех и награди. През 2015 филмът й „Abwesend” е поканен в състезателната селекция Cinéfondation на фестивала в Кан. Първият й пълнометражен филм „Жалейка” (2016) участва в състезателната програма Generation 14+ на Berlinale, където е номиниран за най-добър дебют (Best First Feature) сред всички секции на фестивала и получава Special Mention от международното жури. „Жалейка” е носител на голямата награда „София град на киното“ на 20-ото издание на София Филм Фест, последвана от още награди и множество международни фестивални участия.
*
Анжела Недялкова, която участва в продължението на „Трейнспотинг” – „Т2” на Дани Бойл, също ще оценява филмите от Международния конкурс на 21-ия СФФ. Дебютът й в киното е във филма на Камен Калев „Източни пиеси” през 2009 година. Следва ролята й в партньорство с Ованес Торосян във филма на Константин Божанов „Аве” от 2011. Анжела участва и във филмите „Шестият ден” на Владислав Радев, „Българска рапсодия” („Пътят към Коста дел Маресме”) на Иван Ничев, „Досието Петров” на режисьора Георги Балабанов, в телевизионния сериал „Връзки”. В „Райската стая“ (2015) на Йоост ван Хинкел Анжела изпълнява ролята на българката Женя, за която получава Почетен диплом от журито на 20-ия София Филм Фест. „Райската стая” е холандското предложение за „Оскар” за чуждоезичен филм за 2016 година.