Готвените промени в Закона за филмовата индустрия (ЗФИ) предизвикаха реакция чрез отворено писмо, подписано от редица наши известни режисьори и продуценти, сред които личат имената на Теодор Ушев, Стефан Командарев, Мира Сталева, Иван Богданов и още много други. Писмото съдържа предложения по промените и мотивите за тези предложения, като е изпратено до министъра на културата Боил Банов, както и до Комисията по култура и медии, Националния съвет за кино, Съюза на българските филмови дейци и ИА "Национален филмов център". Предложенията са продиктувани от една-единствена идея - да има по-отговорно разпределение на държавната субсидия и възможност за реализирането на по-голям брой филми, казват подписалите писмото.
Още: Том Холанд казал "да" на Кристофър Нолан, без да знае в какъв филм ще се снима
Още: Първи трейлър на новия "Супермен", феновете са в екстаз (ВИДЕО)
Ето и какво пише в писмото (със съкращения):
"През последните 10 години сме свидетели на увеличаващия се брой български филми, постигнали международно признание, както и на все по-честата поява на нови смели гласове в българското кино. Според нас тези положителни тенденции, спомагащи за изграждането и разпространението на българската култура у нас и в чужбина заслужават да бъдат окуражавани адекватно. Напълно си даваме сметка, че финансовите възможности на държавата в лицето на Министерство на културата са ограничени и именно поради това смятаме, че предоставените публични средства за култура и в частност в киното трябва бъдат разпределяни възможно най-отговорно.
Редовно наблюдаваме как наши колеги с многократни успехи от най-престижните международни кинофестивали (като Кан, Венеция, Локарно, Сънданс, Сан Себастиан и др.) получават подкрепа за новите си проекти по-често в чужбина отколкото в България. Същевременно у нас те неведнъж са получавали отказ за същите проекти. При това финансирането идва от страни като Германия или Франция, където конкуренцията за обществени средства в никакъв случай не е по-малка. Това за нас е красноречив признак, че нашата система се нуждае от спешна и радикална модернизация.
Още: Анри Кулев и Тонислав Христов с големите награди на фестивала "Златен ритон"
Още: Райко Гърлич ще получи Наградата на София по време на София Филм Фест през 2025 г.
В точките по-долу ще наблегнем върху най-неотложните проблеми и необходимите промени, които могат да благоприятстват развитието на българското кино.
За още любопитни и полезни статии - очакваме ви във Viber канала ни! Последвайте ни тук!
Още: Арнолд Шварценегер става Дядо Коледа (СНИМКА)
Още: Кристофър Нолан получи рицарско звание от крал Чарлз III
1. На първо място, бихме искали да изразим тревогата си от поредното забавяне на конкурса за изпълнителен директор на ИА "Национален филмов център" (НФЦ) и евентуалното му поредно опорочаване с цел неизлъчване на титуляр на този пост. Вече седма година Агенцията се ръководи от временно изпълняващ длъжността, който, поради ограничената си отговорност и правомощия не може да бъде гарант за провеждането на категорични реформи и осъществяването на дългосрочни политики.
2. Не можем да приемем, че при такъв нисък годишен бюджет на НФЦ, по-голямата част от него се разпределя между 5-6 филма с държавна подкрепа от около 1 млн. лв. и по този начин броят на филмите се свежда до абсолютния минимум. Считаме, че подобно разпределение често води до познатите на всички корупционни практики при провеждането на конкурсите и в крайна сметка - до понижаване качеството на българското кино. В повечето страни със сходно на нашето икономическо състояние държавната помощ не надвишава 200-300 хил. евро. С такова подпомагане са и голяма част от българските филми от последните години, отличени на най-престижните международни филмови фестивали. Размерът на тяхното държавно финансиране е в рамките на 400 хил. лв. и те са реализирани като копродукции с други европейски държави.
В този контекст най-съществените стъпки за предлаганата от нас реформа са:
Още: Кои филмови класики влизат в Националния филмов регистър на САЩ?
Още: Копродукция с участие на България с огромни шансове за номинация за "Оскар"
а) Настояваме за промяна на чл. 17, т. 1. от ЗФИ, като субсидията за НФЦ се обвърже не с обема на изразходваните средства, измервани чрез средностатистически бюджет, а като процент от бюджета на Министерството на културата. Считаме, че 15% от бюджета на Министерството на културата е минимумът, необходим за обезпечаването на различните дейности по подпомагане на българската филмова индустрия. При бюджет на Министерството за 2017 г. от 157 млн. лв. това би означавало 23,5 млн. лв. субсидия за проекти, финансирани от НФЦ. Към момента реално определените за НФЦ средства от бюджета на Министерството на културата през 2017 г. са 13,2 млн. лв. за проекти, 260 хил. лв. за членски внос в международни организации и 955,4 хил. лв. за персонал и издръжка.
С член 2. от Закона за публичните финанси Министерството на финансите не допуска с друг закон да се предпоставя размер на бюджетни средства, които би следвало да се определят при съставянето на държавния бюджет. Това е причината след 2014 г. Министерството на финансите съвсем законно да не се съобразява с член 17, т.1. от Закона за филмовата индустрия.
б) Считаме, че трябва да се спазва "таванът" от средства до 50 % от бюджета, които могат да бъдат получени от единичен проект за пълнометражен игрален филм, кандидатстващ за финансиране пред комисиите на НФЦ, както е заложено в чл.29, ал 6 от ЗФИ. За документалните, анимационни и късометражни филми трябва да се запазят досегашните тавани на финансиране, които не могат да надхвърлят 80% от бюджета. По този начин ще се увеличи значително броят на подкрепените от държавата филми.
в) Считаме, че съществена част от тази реформа е обособяването на отделна категория, наречена "първи и втори филм", в която режисьорите кандидатстват за своя първи и втори документален, анимационен или пълнометражен игрален филм.
г) Крайно необходимо е създаване на специален регламент за нискобюджетно и/или микрофинансиране на игрални филми в размер не повече от 400 хил. лв. на проект, което не надхвърля 80 % от бюджета на филма. Този „таван“ се отнася както за специални нискобюджетни проекти, така също за първия и втория пълнометражен игрален филм на режисьора.
д) Предлагаме като пример разпределение на средствата от бюджета на НФЦ за производство на игрално кино: 30% за стандартни филми (които могат да получат до 50 % от бюджета си), 30% за нискобюджетни и микробюджетни игрални филми (които могат да получат до 80 % от бюджета си), 30% за първи и втори пълнометражни филми (които могат да получат до 80% от бюджета си), 5% за късометражни филми (до 80 % от бюджета си) и 5 % за развитие на проекти (до 80 % от бюджета си).
Извън производството на филми, в писмото се казва и следното:
"1. Допълнително настояваме да се промени начинът на съставяне на художествените комисии на Националния Филмов Център, както и критериите по които те оценяват кандидатстващите проекти.
2. Също така считаме, че промотирането на българските филми у нас и в чужбина, наред с дейностите по привличането на по-широка публика трябва да се финансират по-убедително. За целта е необходимо изготвянето на цялостна стратегия за разпространение и промоция на българското кино.
3. За осъществяването на тези и други конкретни промени настояваме в най-кратки срокове да започне дискусия с цел до края на годината да бъде приет нов Устройствен правилник на Националния филмов център."