"Ние желаем нашите братя и сестри в Северна Македония да станат част от ЕС. Затова апелираме към Вас да съдействате на Скопие да се демократизира, да изпълни поетите пред целия ЕС ангажименти и да тръгне успешно по пътя на евроинтеграцията".
Още: ЕРМ Запад отчита пуснат ток на 99% от засегнатите в Западна България
Още: TikTok: Кои бяха опасните предизвикателства за децата през 2024 г.
Това посочва доц. д-р Спас Ташев в отворено писмо до унгарския премиер Виктор Орбан, който е на посещение в югозападната ни съседка. В писмото си доц. Ташев, който е съпредседател на Сдружението на потомците на бежанците и преселниците от територията на РС Македония, се опитва да обясни на Орбан Македонския въпрос.
Той настоява независима европейска мисия да посети Северна Македония, да се срещне с репресирани македонски българи и в крайна сметка да защити техните човешки права. ОЩЕ: Полиция, хеликоптери, дронове: Охрид се готви за срещите на Орбан и Мицкоски
"Твърдение на властите в Скопие, че България отричала съвременната македонска идентичност, е клевета, с която се заблуждава северномакедонската и европейската общественост, че някой друг е виновен за неуспеха на евроинтеграцията. Всъщност сегашните политици в Северна Македония не се интересуват от членство в ЕС, а в т.н. „Отворени Балкани“, известни повече като сръбски свят", каза доц. Ташев.
Още: Пети ден без ток във Великотърновско, Ловешко и Габровско
Още: Георги Бърдаров: Младите все повече предпочитат селата
Доц. Ташев отбелязва още, че през последните няколко години Унгария е закупила част от медиите в Северна Македония и в тях непрекъснато се разпространяват фалшификации на обективни факти и се отправят съвременни антибългарски послания. ОЩЕ: Доц. Спас Ташев: Скопие дава десен мигач, но завива наляво
Македонският въпрос, обяснен като за Орбан
Независими и обективни новини - Actualno.com ги представя и във Viber! Последвайте ни тук!
Доц. Ташев интерпретира интервю от 1970 г. на Иван Михайлов, последният лидер на автентичната ВМРО. Междувременно той се опитва да обясни проблемите в Северна Македония чрез Войводина, която е автономна област в Северна Сърбия с административен център Нови Сад и се състои от над 25 етноса и 6 официални езика.
"Нека да вземем за пример Войводина, която от късното Средновековие е част от Австроунгарската империя и от територията на унгарската корона. През 1918 г. е окупирана от Сърбия и местното унгарско население е подложено на преследване. Представете си обаче, че през 1934 г. Коминтерна излиза с позиция, че има войводинска нация. След 1945 г. този план е задвижен и на местните унгарци се забранява да изявяват унгарска идентичност и тя насилствено да се заменя с „войводинска“. На базата на местния унгарски диалект започва да се създава нов език, наречен „войводински“ и той се налага навсякъде в обществения живот. Унгарската азбука е заменена със сръбска. Постепенно започват да се изхвърлят от употреба унгарски думи и да се заместват със сръбски. Забранена е и унищожена всяка литература, написана на унгарски литературен език.
Цялата унгарска история на Войводина е напълно фалшифицирана. Във всеки учебник по история, на всяка крачка и при всеки случай, от страна на всички власти, постоянно се изтъква, че историята на Войводина е нещо отделно и че няма нищо общо с историята на Унгария.
Още: Седмична прогноза за времето за 30 декември 2024 г. - 5 януари 2025 г.
Още: Всички населени места в Смолян вече имат ток
Всички герои в унгарската история на Войводина са наричани войводински, а не унгарски. В училищата се преподава литературата на всички останали съседни народи, освен унгарската. Тъй като властта се бои, че младежта ще схване как поезията и прозата на литературния език на Унгария е написана всъщност на онзи език, който е собствения език на самите войводински унгарци. Младежта веднага би разбрала, че е подложена на денационализация. ОЩЕ: ЕС обърна гръб на Северна Македония, но започва разговори с Албания
Създадена е отделна войводинска църква, успоредно с една специална пропаганда, че някога уж е имало автокефална войводинска църква, която била узурпирана насила от Унгария. По този начин новата власт и чрез църквата работи най-енергично за създаване на отделна войводинска народност. Пропагандата поддържа, че не се касае до изкуствено създаване на отделна войводинска нация, а само наново се възстановява войводинската народност, независимо че такава никога не е съществувала.
Войводина е провъзгласена като автономна република в състава на Югославия с намерение да се заблуждава външния свят. Освен това непрестанно във вестници, в училищата, при специални събрания, винаги с най-лоши думи се говори срещу всичко унгарско, като се прибягва и до най-невероятни измислици.
От една страна властите упражняват посочените насилия, а от друга страна с разни привилегии, служби и пари, неуморно се стараят да привлекат различни елементи от унгарците във Войводина. Всичко това се прави в името на плана за „възкресението“ на войводинската нация. Които местни унгарци не са съгласни с тази политика, те са подложени на преследване и масови убийства", обяснява в писмото си съпредседателят на Сдружението на потомците на бежанците и преселниците от територията на Република Северна Македония. ОЩЕ: След "не" за преговори за членство: ЕС дава пари на армията на Северна Македония
"Заменете сега историческото име Войводина с историческото име Македония, заменете името войводински унгарец с името македонски българин. Вие ще имате пред себе си картината на истинското положение, което е създадено в земята на част от моите предци след идването на комунизма на власт в Югославия", призовава доц. Ташев.
"Сега е редно да попитам: би ли се намерил макар само един унгарец, който би одобрил такъв план за Войводина, какъвто тук на кратко е очертан? Не е ли нормално всеки българин да се бори с демократични средства срещу подобно положение, съществуващо в днешна Северна Македония?, пита още той.
За българи в Македония не се е говорило в близкото минало
Той отбелязва, че съвременна Европа дълго време не е разбирала същността на истинските проблеми в младата европейска държава, която възникна върху югославското комунистическо наследство.
"Това наследство е болезнено и в България, защото някогашният комунистически режим в София не позволяваше да се говори за българи в Македония, за да не се разваляли отношенията между социалистическите държави. Аз самият принадлежа към македонското движение от 1984 г. като 17-годишен ученик, когато бях арестуван от комунистическата Държавна сигурност, само защото отстоявах правата на българите Македония и заради тази ми дейност срещу мен бяха „протестирали югославските другари“. Държа да подчертая, че още тогава смятахме, че в Югославия се изгражда македонска идентичност и никога никой в България не е отричал този факт. Ние само искахме да се защитят човешките права на тези лица, които въпреки постоянните репресии и всекидневна антибългарска кампания, продължават да съхраняват своята българска идентичност", разказва още доц. Ташев. ОЩЕ: Единодушно депутатите приеха декларация след острия тон на Северна Македония