Звезди като Том Ханкс и Харисън Форд са подмладени с помощта на дигитални технологии, но гласове от бранша изразяват загриженост за това накъде се насочва Холивуд.
Сив, посивял и 80-годишен, Харисън Форд може да изглежда малко стар, за да си сложи отново кафявата шапка в стил "Федора" или да размахва камшика на Индиана Джоунс. Но трейлърът на предстоящия му филм "Индиана Джоунс и циферблатът на съдбата" предлага ретроспекция на Инди в дните на неговата слава, пише "The Guardian".
"Това е действителното ми лице на тази възраст", обясни актьорът в "Късното шоу със Стивън Колбърт" по CBS. "Те имат тази програма за изкуствен интелект (ИИ). Тя може да премине през всеки метър от филма, за който "Лукасфилм" държи правата, защото аз направих няколко филма за тях и те имат всички тези кадри, включително филми, които не са били излъчени. Могат да го извлекат от мястото, откъдето идва светлината, от изражението. Но това е истинското ми лице. След това слагам малки точки върху лицето си и казвам думите, а те го правят. Това е фантастично."
След като открива тайната на вечната младост, Форд се шегува: "Това виждам сега, когато се погледна в огледалото."
Той не е единственият актьор, който получава дигитален лифтинг с помощта на изкуствен интелект. Том Ханкс, Робин Райт и други актьори ще изиграят по-млади версии на себе си във филма "Here", режисиран от Робърт Земекис, благодарение на инструмент, който според компанията за изкуствен интелект "Metaphysic" може да създава "фотореалистични промени на лицата с висока резолюция и ефекти за намаляване на възрастта върху изпълненията на актьорите на живо и в реално време, без да е необходимо допълнително композиране или работа с VFX".
Уебсайтът на "Metaphysic" обявява: "Ние сме световни лидери в създаването на съдържание, генерирано от изкуствен интелект, което изглежда реално" и предлага: "Използвайте ИИ, за да създадете свой собствен хиперреален аватар". Според "Холивуд рипортър" компанията току-що е сключила договор с Агенцията за творчески изкуства "за разработване на инструменти и услуги за генериращ ИИ за таланти".
Както нашумелият чатбот с изкуствен интелект ChatGPT заплашва да преобърне журналистиката, писането на речи и училищните есета, така и изкуственият интелект може да превърне дигиталното състаряване от нещо, което изисква многомесечен труд на висококвалифицирани специалисти, в нещо, което много хора могат да правят в спалните си. И тъй като технологията става все по-усъвършенствана, има опасения, че може да попадне в неподходящи ръце и да бъде използвана като оръжие.
Олкун Тан, ръководител на визуални ефекти от немски произход, живеещ в Лос Анджелис, разсъждава: "Преминаваме през голяма революция. Това е като изобретяването на ядрената енергия. Това е голямо събитие. То е подценявано и пренебрегвано. В момента се чувстваме като: "О, това е играчка, страхотно е, вижте какво може да направи", но това е само началото на голяма промяна в нашата икономическа структура, защото ще прави много повече, отколкото могат да правят нормалните хора."
Досега диейджингът е постигнал смесени резултати. Примери за това са Брад Пит в "Странният случай на Бенджамин Бътън", Джони Деп в "Карибски пирати: Отмъщението на Салазар", Джеф Бриджис в "Трон: Наследство", Робърт Дауни Джуниър в "Капитан Америка: Гражданска война", Майкъл Дъглас в "Ант мен", Кърт Ръсел в "Пазители на галактиката 2", Уил Смит в "Близнакът" и Кери Фишър и Марк Хамил в различни части на "Междузвездни войни".
Един от по-впечатляващите е Самюъл Л. Джаксън, който в "Капитан Марвел" от 2019 г. свали около 25 години и участва в цялата история, а не само в епизодична роля. "Специалистите щателно сравняват Джаксън с това как изглежда във филмите си от средата на 90-те години, за да видят точно как кожата ще виси от лицето му или как светлината ще попада върху бузите му", според сайта Wrap.
Но защо да се притесняваме? Някои твърдят, че е по-добре да имаме неостаряващ Харисън Форд, отколкото друг актьор да изиграе една от незаличимите му роли, както се случи, когато той се превъплъти в младия Хан Соло в "Соло: История от Междузвездни войни". Много фенове смятат, че това е шокиращо преживяване.
Дрексел Хърд, политически активист, който е работил в Холивуд, казва: "Стигаме до момента, в който зрителите искат да видят същия човек, при който това няма да ги извади от момента. Защото мозъците ни автоматично казват: "Е, това не е същият човек. Кой е този актьор? Дали този актьор ще бъде по-добър от актьора, който гледаме в момента? Никой не иска да мине през това като зрител."
Не всички обаче гледат на това по този начин. Тан, който използва инструмент с помощта на изкуствен интелект, наречен Shapeshifter, казва: "Време е старите кучета да освободят място. Това е досадно. Няма причина някой да е на 80 години и все още да изглежда като на 30. Няма смисъл. Това, което прави, е да създаде култура на рециклиране. Това е все едно Мики Маус да продължи да живее вечно. Имате един Мики Маус и той няма нужда от вода, от храна, от договор. Те могат да го монетизират по какъвто си искат начин. Не е нужно да спи. Работи 24 часа, ако искат в 10 или 30 копия едновременно. Това, което се случва в момента, е, че тези актьори стават все повече такива. Те се превръщат в нещо като марка."
Тан добавя: "В случая с Харисън Форд, той, разбира се, направи Индиана Джоунс, но лесно може да бъде представен нов Индиана Джоунс, следващо поколение. Защо изобщо да се рециклират всички тези неща постоянно? Защото очевидно това е сигурна печалба, но възниква въпросът какво прави това с нашето общество, ако на екрана се пресъздават все едни и същи идоли? Сякаш по някакъв начин сме заседнали в миналото и не искаме да гледаме в бъдещето."
Филмът на Мартин Скорсезе "Ирландецът" от 2019 г. свали четири десетилетия от Ал Пачино, тогава 79-годишен, и Робърт де Ниро и Джо Пеши, и двамата 76-годишни, но попадна в капана на "странната долина", тъй като беше разсейващ, зловещ и не достатъчно реалистичен. Ако тестът за визуални ефекти е да не ги забелязвате, то "Ирландецът" се провали. И при цялото дигитално майсторство телата на актьорите издаваха разрухата на времето.
Джо Павло, майстор на визуални ефекти, носител на награда "Еми", базиран в Лондон, казва: "Марти трябваше да дойде при мен. Щях да му кажа, че не можеш да направиш това с Робърт де Ниро и Джо Пеши - те са прекалено известни и всички ги познават. Ако искаш да го направиш, направи го с неизвестни актьори и ги състари, вземи млад човек и го състари. Да благословим сърцето му, но Робърт де Ниро се движи като човек на 70 години. Един стар човек не се движи като млад човек. Те не ходят по същия начин. Маниерите им не са същите. Има всякакви проблеми, но хората ще разберат това и то просто ще бъде още един инструмент за създаване на филми. Инструментът за правене на филми може да бъде използван от някой много артистично и с голяма визия или може да бъде използван хамалски като новост и трик".
Запитан дали се притеснява, че ще се отвори кутията на Пандора с дълбоки фалшификати, Павло отбелязва, че софтуерът с изкуствен интелект се използва и за откриване на дълбоки фалшификати с висока точност. "Технологията за изкуствен интелект е болест и лекарство."
Тан обаче има опасения. Той казва: "ИИ е в известен смисъл готин и забавен в началото, но след това осъзнаваш, че всъщност е опасен. Той може да имитира хора и да ги кара да правят неща на екрана, а след това може да се създаде цялостно обществено убеждение, че тези хора са опозорени заради това, което са направили на екрана, а в действителност дори не са били те. Това е просто трик за разсейване на хората. Виждате го във военните действия, които според мен Русия опита с Украйна. Имаше тази употреба, при която украинският президент казваше, че те се предават и войниците трябва да сложат оръжия. Това беше направено с помощта на изкуствен интелект. Един прост инструмент, който не изглежда опасен, изведнъж може да се окаже много опасен, защото сега с него влияете на реалността."
Това е етично тресавище и държавните регулатори се опитват да наваксат. Един от източниците в индустрията за визуални ефекти, който не желае да бъде назован, пише в имейл: "В ръцете на добронамерени хора не мисля, че това преминава етична граница, тъй като вече десетилетия правим това ръчно с грим или CG и може да бъде наистина ефективна част от разказването на истории. Проблемът обаче е, когато то стане толкова достъпно, че се използва от по-малко съвестни хора, и когато обществото не е наваксало с разбирането как да се справи с това."
Източникът добавя: "Това вече се вижда при създаването на дълбоки фалшификати за порнография на известни личности. Способността на обикновения човек да разбере дали нещо е фалшиво винаги изостава с години от съвременното ниво на технологиите и това е предпоставка за разпространение на дезинформация. Последните няколко години показаха колко силно фалшивите новини (често спонсорирани от чужди държави усилия) влияят на обществото, дори само като текст. Как ще се справим, когато не можем да се доверим на това, което виждаме или чуваме? Как ще можем да се доверим, че някоя знаменитост не е казала нещо отвратително преди години, а не е просто заснето видео с мобилен телефон? Или обратното - как ще държим хората отговорни, когато те просто могат да се преструват, че всичко е фалшиво?"