Промени размера
Аа Аа Аа Аа Аа

Наистина ли гробницата на Александър Велики е скрита в базиликата „Сан Марко“ във Венеция?

18 януари 2025, 08:00 часа • 719 прочитания

Истинското местоположение на гробницата на Александър Велики се смята за една от големите мистерии на древния свят. Изследователите все още се опитват да я намерят. Но една съвременна теория твърди, че истинската гробница на Александър Велики всъщност е във Венеция, в базиликата „Сан Марко“.

Базиликата "Сан Марко", където може да се намира истинската гробница на Александър Велики. Rob Hurson / Wikimedia Commons / CC BY-SA 4.0

Когато гробът на Александър Велики изчезна

Защо гробницата на Александър Велики е мистерия? След като той умира през 323 г. пр.н.е., Птолемей открадва тялото му и го отнася в Мемфис, Египет. Това е мястото на първия гроб на Александър.

След това обаче синът на Птолемей премества тялото на Александър на друго място в Египет. Той нарежда да погребат тялото в Александрия, което било подходящо, тъй като този град бил кръстен на самия цар, пише Greek Reporter.

ОЩЕ: Откриха мястото на една от легендарните битки на Александър Македонски

Има няколко записа на важни исторически личности, посещавали гробницата на Александър Велики през вековете. Дълго време местоположението ѝ определено не беше мистерия. Но последното надеждно споменаване на гробницата му, която е видима и разпозната в Александрия, идва от софисткия учител Либаний, който пише през 390 г.

След това, около 400 г., Йоан Златоуст посетил Александрия с намерението да посети гробницата на Александър. По това време обаче гробницата е изгубена.

Възможно обяснение за изчезването

Какво се е случило между 390 и 400 г., което би могло да доведе до изчезването на гробницата на Александър Велики? Очевидният отговор на тази мистерия е, че това е резултат от указите на Теодосий относно унищожаването на езически паметници. Тези укази са дадени в c. 390, точно когато гробът на Александър е видян за последен път.

ОЩЕ: В търсене на изгубеното наследство на Александър Македонски: Разкопки на Омирови герои

Александър е бил почитан като бог след смъртта си. Следователно гробницата му със сигурност е била застрашена от унищожение по това време. Християните със сигурност биха гледали на него като езически паметник, което означава, че трябвало да бъде унищожен. Една от възможностите е просто християните от онази епоха наистина да са разрушили гробницата. Има обаче и друга възможност.

Как Александър Велики стана евангелист Марк

Споменаването на гробницата на Александър Велики в Александрия обаче изчезва до 390 г. сл. н. е., точно преди римският император Теодосий I да направи християнството официална религия на империята и да забрани всички нехристиянски ритуали през 391 г. сл.н.е. Това е и времето, когато получаваме първите препратки към съществуването на гробница на свети Марк в Александрия.

Това странно съвпадение кара изследователя Андрю Чъг да предположи, че може да става дума за една и съща гробница. Първоначално може да звучи пресилено, но има повече смисъл, когато вземете предвид политическия и религиозен контекст на времето. Александър Велики е постигнал богоподобен статус за мнозина в древния свят и това не е в съответствие със забраната на езическото поклонение в цялата империя.

ОЩЕ: Свещеният хитон на Александър Македонски: Уникални находки в Царските гробници на Вергина

По-късно, през 828 г., въпросната гробница (или на Александър, или на свети Марк) е била ограбена от венециански търговци и останките са транспортирани във Венеция. Останките, или „реликвите“, както понякога ги наричат, след това са държани запечатани в базиликата „Сан Марко“, където Католическата църква твърди, че съществуват и до днес.

Подкрепяща находка

Първоначално теорията на Чъг, че тези останки всъщност са били на Александър, се основавала предимно на косвени доказателства. Но всичко това, изглежда, се променило, когато той посетил Венеция, за да разгледа по-отблизо любопитен варовиков блок, открит в основата на базиликата „Сан Марко“.

Блокът със звезден щит, показващ македонски символи, в базиликата Свети Марко във Венеция. Според Андрю Чъг продължаването на копието би направило блока с точния размер за саркофага. Снимка: Andrew Chugg

Това парче камък, наричано Блокът на звездния щит, намерен близо до предполагаемите останки на свети Марк или Александър, отдавна е едно от най-силните свидетелства в полза на Чъг. Той включва множество символи, тясно свързани с древна Македония, включително дълго копие (сариса) и слънце с осем лъча. Тази връзка с родината на Александър и семейната династия е независимо потвърдена от друг гръцки учен през 1998 г.

ОЩЕ: Сянка от бащата на Александър Македонски. Къде е Филип?

Съществуването на камък с македонски символи, датиращ от около III век пр.н.е., със сигурност прави теорията на Чъг по-интересна, но за да я потвърди, той трябвало да намери по-пряка връзка с Александър. Затова той направил подробни измервания на блока. Подробностите тук стават донякъде технически, но краткото обобщение е, че размерите на този казък го правят уникално подходящ да бъде използван като стена на египетски саркофаг, за който отдавна се говори, че е бил използван за съхраняване на останките на Александър в Египет.

Саркофагът на Нектанеб II

Този конкретен саркофаг първоначално е бил предназначен за фараон Нектанеб II (който управлява Египет през 360 – 342 г. пр.н.е.), но остава неизползван, когато фараонът бяга от Египет малко преди тялото на Александър да бъде донесено там от Птолемей. Като се има предвид внезапната нужда от подходящо голяма гробница и наличието на този царски саркофаг, разумно е да се мисли, че Птолемей и египтяните биха го използвали за останките на Александър.

Освен това Нектанеб II се появява като баща на Александър в романа за Александър – легендарен разказ за завоеванията на Александър, който е бил популярен в древността и Средновековието. Спекулациите са, че тази измислена връзка между двамата се е развила, защото останките на Александър са били съхранявани в саркофаг, първоначално проектиран и украсен за Нектанеб II. Според Чъг тази конкретна история в романа за Александър произхожда от това време в древна Александрия.

ОЩЕ: Защо Александър Македонски не е завладял Рим и щеше ли да има Римска империя?

Имало и привидно неподходящи статуи, изобразяващи Омир и други гръцки фигури, открити извън мястото на храма в Мемфис, за който се смята, че е първоначалният дом на този саркофаг. Като се има предвид, че първата египетска гробница на Александър също е била в Мемфис, възможно е този саркофаг да е съдържал останките на Александър.

Ако египтяните наистина са използвали саркофага на Нектанеб за Александър, би имало смисъл да го украсят с македонски символи, за да покрият първоначалните му орнаменти. Според изчисленията на Чъг размерите на плочата я правят точно подходяща да бъде използвана като стена за този саркофаг.

„С 99% вероятност имаме заключение, че блокът във Венеция е част от външната обвивка на саркафага на Нектанеб в Британския музей и това по същество доказва цялата теория“, казва Чъг пред Ancient Heroes.

Свети Марк или Александър Македонски?

Част от християнската легенда около предполагаемите останки на свети Марк е, че тялото е изгубено за кратко в края на XI век, след което по чудо е намерено отново. Категорично доказателство за това може да бъде установено чрез изследване на тялото на „Марк“. Това обаче едва ли ще се случи скоро поради нежеланието на Католическата църква.

В обобщение, гробницата на Александър Велики ли е в базиликата „Сан Марко“ във Венеция? Не може да се каже със сигурност. Въпреки това има добри аргументи за тази теория.

Последвайте ни в Google News Showcase, за да получавате още актуални новини.
Антония Михайлова
Антония Михайлова Отговорен редактор
Новините днес