Музикалните предпочитания на човека се определят от стила на неговото мислене.
Допитване до 4000 души показва контраст между вкусовете на тези, които обръщат внимание преди всичко на закономерностите и механизмите на устройството на света, и тези, за които е по-важно човешкото отношение. Изследването е представено в сп. PLoS One.
Психолози от Кеймбриджкия университет са взели за ориентир теорията за емпатия-систематизация Саймън Барон-Коен (Simon Baron-Cohen).
Той предлага да се разделят хората на категории, по-склонни към систематизация (умение да разбират причинно-следствените връзки и да откриват закономерности) и към емпатия (предсказване на поведението в сложни нелинейни системи, които не се описват с набор закономерности).
Първите са по-способни към естествени и точни науки и работа с механизми, докато вторите по-добре взаимодействат с други хора, чувствайки и разбирайки техните постъпки.
Учените открили 4000 доброволци за своето изследване чрез Facebook приложението myPersonality, което кара потребителите да преминат през множество психологически тестове. Доброволците трябвало да прослушат и оценят 50 музикални произведения от 26 жанрове и поджанрове, за да сведат до минимум вероятността от непредсказуема лична привързаност към отделни музиканти и произведения.
Хората, склонни към емпатия, се оказали любители на меката и непретенциозна музика – софт рок, кънтри, фолк, електронна, евро поп. Те не харесвали тежките и наситени композиции на жанровете пънк рок и хевиметъл. Вкусовете на систематиците се оказали точно обратните, пише Lenta.ru.
Тези различия се проследявали дори в рамките на отделни стилове – склонните към емпатия предпочитали мекия и несложен джаз, а систематиците – сложния и авангарден.
Освен това притежателите на високи показатели по скалата на емпатията предпочитали не особено енергична музика, тъжните и меланхолични композиции, а също емоционално наситените произведения. Систематиците повече харесвали енергичната, весела, агресивна и интелектуална музика.
Изводите на психолозите имат практическо значение за музикалния бизнес. "Доста средства се харчат за алгоритми, избиращи музиката за потребителите на услуги от типа на Spotify и Apple Music. Знаейки когнитивния тип на човека, тези програми ще могат по-качествено да подбират мелодиите", отбелязва саксофонистът Дейвид Грийнберг (David Greenberg), съавтор на изследването.