Двата филма са и сред акцентите в секцията „Ново българско игрално кино” на фестивала
За поредна година година два български игрални филма ще се състезават за Голямата награда на международния кинофестивал София Филм Фест. За втора поредна година това е наградата „София – град на киното” на Столична община. Филмите ще бъдат в компанията на още 10 първи или втори филма от няколко континента.
Стартирал като проект от София Мийтингс, „Жажда” на Светла Цоцоркова обра овациите на някои от най-престижните филмови фестивали по света. Световната премиера на пълнометражния дебют на младата режисьорка бе в програмата „Нови режисьори” в Сан Себастиан, а след това филмът е представен в Цюрих, Хайфа, Хамбург, Лондон, Варшава, Люксембург, Минск, като междувременно получава Наградата за дебют и за операторско майсторство (Веселин Христов) на фестивала на българския игрален филм „Златна роза”, а в Минск филмът спечели Специалната награда на журито в конкурса за младежки филми („Children and Youth Films Competition”) и „Youth on Marche”.
„Във филма присъства нещо от „La Strada” на Фелини, отразяват се дори и някои от традициите на киното на бившите социалистически страни – в анахроничните лица, костюми и кадриране, като цялостното усещане за филма ни отклонява от желанието да го поставим категорично в днешния ден, - пише за „Жажда” Лий Маршал от Screen Daily. - Изключителната операторска работа, решението със специфична златна светлина допринасят за усещането за мечтателност и различна реалност, които преобладават в „Жажда”. (...) Филмът е разказ за пет изгубени души, поднесен със стил – забележително постижение на режисьорката, на сценаристите, разбира се и на актьорите, защото публиката започва да харесва всеки едни от тях.” Филмът беше поставен сред десетте най-добри кинотворби на 2015 година в класацията на един от най-уважаваните критици на Variety - Джей Уайзбърг.
В търсене на подходящите места, герои и атмосфера при осъществяването на идейния си замисъл, Светла Цоцоркова се връща към прекрасни спомени от детството си. „Във филма става дума за любов в семейство, което живее на хълм в края на село и се издържа от това да пере чаршафите на близките хотели. В семейството цари хармония, спокойствие, има установени взаимоотношения. Аз самата съм израстнала в едно странджанско село, а баба ми переше чаршафите на ММЦ Приморско, а след 1989 г. - на малките хотелчета в самото село, - споделя режисьорката. - Затова във филма има такъв образ на къща, разположена на хълм с множество чаршафи, сякаш всеки миг ще полети. В един момент пристига друго семейство - баща и дъщеря пътешественици, които разбиват тази хармония... Исках на финала да има мечти и именно тази селска, на пръв поглед, къща се превръща в символ на полета на човека, на силата на неговите желания, на стремежа му да обича и да бъде обичан.”
„Жажда” е с участието на Александър Бенев, Моника Найденова, Светлана Янчева, Ивайло Христов, Васил Михайлов, Стефан Мавродиев и Иван Бърнев. Сценаристи са Светослав Овчаров, Светла Цоцоркова и Венцислав Василев, оператор - Веселин Христов. Филмът е осъществен с подкрепата на ИА Национален филмов център и Европейската програма МЕДИА, копродукция на Фронт Филм с Омега Филмс.
Самата Светла Цоцоркова е талантлив млад режисьор, чиито късометражни филми са представяни и отличени на много международни фестивали, а филмът й „Живот със София” спечели Наградата Jameson на София Филм Фест през 2004 година и бе представен в „Седмица на критиката” в Кан.
„Сняг” е режисьорският дебют на Венцислав Василев, познат като сценарист на интригуващи български заглавия като „План за отмъщение” (носител на „Златна роза” за дебют) и „Отрова за мишки” (с награда на Българската филмова академия за най-добър сценарий). Подписът му стои и върху историята на „Жажда” на Светла Цоцоркова, а късометражният му филм „Ръжда” е включен в селекцията за наградата „Jameson” на София Филм Фест през 2005 година.
„В „Сняг” съм разказал една ясна човешка история”, споделя пред пресата за първия си филм Венцислав Василев. Кинотворбата разглежда проблемите за избора, прошката и предателството. Главните герои в нея, двама братя - Любака и Гошо, заедно със синовете си - Боби и Марти, ограбват пощенски клон. След обира Любака бяга с плячката, но скоро е намерен мъртъв, а парите са изчезнали. Докато се опитват да открият какво се е случило с тях, Боби иска да разбере и истината за смъртта на баща си.
„В „Сняг” конкретно ме занимаваха взаимоотношенията между баща и син, - допълва Венцислав Василев. - Исках да разкажа по някакъв начин за моя баща. Там неизбежно се появиха предателството и прошката. Филмът е изцяло измислен като история, но по някакъв, много личен за мен, начин простих на баща си с него и надявам се и той да го е направил.”
„Докато гледахме българския „Сняг”, имахме усещането, че наблюдаваме филм, изпълнен с екзистенциална философия - определено не философията на Сартр или Камю, но екзистенциализъм по Достоевски, под формата на филм и реализиран на Балканите”, е коментарът на журито на кинофестивала в Скопие, където филмът е удостоен с наградата „Golden Sun” за най-добър Балкански филм. Творбата е представена и на още няколко форума - във Варшава, Котбус, пазара на продукции в Кан, както и на „Златна роза” във Варна.
В главните роли са актьорите Пламен Великов, Красимир Доков, Ованес Торосян и украинската звезда Владимир Ямненко. Продуцент е „100 Филм” с подкрепата на ИА Национален филмов център.