Галерия Синтезис, Фотосинтезис Арт Център и Френският институт представят изложбата Vernacular MashUp! на френския артист, колекционер и издател на фотокниги Жан-Мари Донa.
Изложбата включва пет фотографски серии от неговата колекция с намерена фотография. Събирана в продължение на повече от 35 години, тази колекция от над 400 000 изображения покрива един век от историята на фотографията (1880-1980).
Голяма част от нея е съставена от vernacular изображения – анонимни фотографии, заредени с културен и социален заряд, избрани заради дълбокия човешки смисъл, който носят. Използвайки своя огромен архив, Жан-Мари Дона съставя над двеста тематични серии, като често трансформира сюжета и поставя фотографиите в нов контекст.
„Окото на колекционера е връзката между разпилените фотографии, които иначе биха останали незабелязани. То се вглежда търпеливо и съзира сходства помежду им. Изкуството да събереш близки по смисъл изображения понякога удвоява мистерията и засилва значимостта на серията. Две или три снимки могат да събудят интерес заради случайно съвпадение в темата или подхода на снимане, но серия изображения с различен произход може да ни заинтригува и дори да предизвика сюрреалистично усещане заради внезапно появили се сходства…
Умението да събереш, да съпоставиш, да преобърнеш смисъла създава връзки между тези образи и в крайна сметка им придава нов смисъл, без който те биха останали разпръснати, пренебрегнати, неразбрани“, споделя Жан-Мари Дона.
Blanck е серия оригинални копия от колекцията на Жан-Мари Дона, която поставя под въпрос способността на фотографията да пресъздава реалността. В нея са събрани над 50 хартиени негатива, заснети върху светлочувствителна хартия във формат на пощенска картичка в периода 1920-1940 г. Тези ранни „моментни“ снимки са далечен предшественик на полароидите.
В поредицата Predator са събрани снимки от различни страни, правени между 20-те и 70-те години на миналия век. Обединява ги един детайл, който ни препраща към често срещан проблем в любителската фотография – сянката на фотографа.
Жан-Мари Дона превръща това недоразумение в забавен акцент, като избира само снимки, на които сянката носи шапка с периферия. Ефектът на повторението става тема на серията – един и същи човек заплашително се появява навсякъде, от всеки ъгъл!
В книгата То Heaven са събрани над 150 снимки, правени от Франсоа Габриел, емблематичен уличен фотограф от квартал Монмартр в Париж. Между 20-те и 50-те години на миналия век той превръща в декор стълбите, намиращи се само на няколко метра от неговото студио.
Заставайки в подножието им, фотографът кани минувачите да позират за групов портрет. В продължение на 30 години той не променя гледната си точка, нито фотоапарата, с който снима.
Physogs е английска настолна игра, популярна през 30-те и 40-те години на миналия век, част от колекцията на Жан-Мари Дона. Тя е съставена от изображения, позволяващи да се конструира фоторобот. По време на изложбата посетителите ще могат сами да сглобят въображаем портрет, използвайки елементи от човешки лица, извадени от оригиналната игра.
В колекцията WTF! са събрани над 1000 снимки от цял свят, които Жан-Мари Дона намира в интернет. Те са публикувани в три последователни книги на неговото издателство Innocences: What The Fuck! (2016), What The Mega Fuck! (2017) и What The Super Mega Fuck! (2018).
В социалните мрежи абревиатурата WTF обикновено съпътства снимки, които предизвикват удивление или недоумение. Събрани на едно място, те свидетелстват за налудничавата надпревара в споделянето на все по-шантави изображения и поставят въпроса за дематериализирането на фотографията в началото на 21-ви век.
По време на откриването и събитията от съпътстващата програма ще можете да закупите всички книги на Жан-Мари на специални цени.