Ние, българите, сме държавнотворчески народ. Думата държава произлиза от "държа" и за да се съхранява и развива народът ни, той трябва да държи на държавата си, да ѝ служи, за да може и тя да служи на него. Това заяви поредният служебен премиер в най-новата история на България Огнян Герджиков в речта си в петък (27 януари), когато официално пое властта в България.
Коментар на редактора
Когато искаш някоя задача да бъде изпълнена възможно най-добре, търсиш най-добрия професионалист. На хартия Герджиков изглежда експерт - професор по гражданско и търговско право в СУ "Св. Климент Охридски", бивш председател на Народното събрание - човек, който би трябвало отлично да разбира що е то държавничество. Точно затова е крайно любопитно, че професор по право изрече думите, че държава идва от "държа".
Какъв е генезисът на думата "държава"? Като много други думи и тя е претърпяла развитие през вековете - като термин и като влагано в него съдържание. Първоначално държавата е била полисът - град-държава, с прилежащите му обработваеми земи "тера". С появата на Рим в правната наука се въвежда и латинската дума civitatis, като първоначално Рим е управляван от царе - rex, но постепенно властта излиза от ръцете на един монарх и се приближава до народа - res-publica. Гражданите вече се сливат с държавата като политическа единица и правното ми положение се обуславя от принадлежността им към организацията, а не към територията. Този принцип се появява и налага още от полисите. Res-publica е и в основата на европейския Ренесанс. Най-разпространеният общоприет термин за държава сред народите в Европа, които не са славянски, е "stato, staat", което означава състояние, установен ред и устройство. Stato показва разликата между монархия т.е. еднолична власт и състоянието на организация на държавата, в което участват гражданите с неотменимите им права.
В Средновековна България най-употребяваната дума за "държава" е царство, но тя не е единствената - среща се и думата "дрьжати". "Дрьжати" значи държа, владея, а в официалната титла на българските царе стои думата "самодържавец". В този случай "дрьжати" има и друго значение - на rengum т.е. управление. В руския език обаче "държава" има по-различно значение - това е един от царските знаци, т.нар. златна ябълка, наподобяваща земното кълбо, която е украсена на върха с кръст. Това е символ, че властта идва от само едно място - от Бог и от монарха като негов представител на земята. Защото в Източна Европа доктрината на развитие през Средновековието е цезаропапизма - първо царят!
Ето я и основната разлика в понятието "държава" - дали говорим за управление с участието на гражданите или за еднолична власт? Дали държавата служи на народа или обратното? Едноличната власт държи символа - златната ябълка, като тя винаги е зависила от това поданиците да "държат" т.е. да подкрепят властта, а не да я държат т.е. да са я притежават, да са я хванали в ръка така да се каже. И след като Герджиков на първо място иска народът да служи и да подкрепя властта, значи има много сериозен проблем в гледната точка - поне в моите очи! Защото според Конституцията "цялата държавна власт произтича от народа" (чл. 1, ал. 2). Така че г-н премиерът да си избие отсега от главата, че безкритично и "заради стабилността" ще получава безкраен аванс. Един "държавник" с такива помисли изкара за последно две поредни години - стига толкова!