Новата учебна година в Турция вече започна - първата по новата учебна програма, оформена съответствие с вижданията на управляващата "Партия на справедливостта и развитието" (ПСР) на президента Ердоган. В нея няма място за Дарвиновото учение, затова пък децата ще бъдат възпитавани в традициите на джихада*. След изумлението, което това съобщение предизвика в турските светски среди, образователният министър Исмет Йълмаз побърза да уточни, че под "джихад" не трябвало да се разбира някаква религиозна война, а "любов към родината", съобщава "Зюддойче Цайтунг".
Още: След Сирия и Асад: Режимът в Иран ли е следващ?
И докато ресорният министър се опитва да омаловажи промените в учебния план, критиците смятат, че в случая става въпрос за нещо много повече от реформа на образователната политика - те предупреждават, че целта е да се промени ориентацията на държавата. Въпросът опира до това в какво ще бъдат възпитавани следващите поколения, коментира германското издание - в духа на светската турска държава, основана от Мустафа Кемал Ататюрк, или в този на сегашния турски президент Реджеп Ердоган, който иска да възпитава "благочестиво поколение".
Арена на ожесточени сблъсъци
Образователната политика винаги е била арена на тежки културни сблъсъци - включително и преди ПСР да поеме властта в Турция. Така например след преврата от 1980 г. турските военни родиха концепцията за "турско-ислямската синтеза", разбирай: подривната сила на религията трябвало да бъде "обуздана" с помощта на националистически елементи. Часовете по религия тогава стават задължителни за всички, дори и за малцинството на алевитите, независимо че сунитският ислям им е много далечен. В същото време ислямисткото движение, от което по-късно произлезе и "Партията на справедливостта и развитието", се намираше в подем.
Още: Защо малка и бедна Молдова (не) бърза за ЕС
Още: Олаф Шолц загуби вота на доверие. Какво предстои?
Откакто обаче тя е на власт, битката за образованието се ожесточи, коментира "Зюддойче Цайтунг" и дава за пример дългогодишния спор за носене на забрадки в университетите и държавните училища. Промените в съдържанието на турските учебници започват от 2012 година, е установило проучване на Impact-se - израелска организация, която изследва учебни съдържания и учебни планове. "Целта е турците да бъдат възпитавани като защитници на исляма", посочват авторите на студията.
Независими и обективни новини - Actualno.com ги представя и във Viber! Последвайте ни тук!
Именно през 2012 година правителството на ПСР въведе системата, според която учениците могат да избират още след четвърти клас (а не както беше преди - след осми) дали да продължат образованието си в т.нар. имам-хатип-училища. Това са религиозни училища, които подготвят бъдещи имами.
Провалилият се опит за преврат от миналото лято, както и последвалият референдум за промяна на конституцията на практика ускориха реформата на образователната система. След неуспешния преврат бяха уволнени хиляди турски преподаватели, а министерството на образованието представи новите учебни планове за първи, пети и девети класове. В тях учениците ще изучават много малко природни науки и предмети на изкуството, докато в същото време повече тежест получава религиозното обучение - за сметка на природните науки и кемализма. Децата ще бъдат възпитавани например в любов към Пророка, а един от новите предмети се нарича "Война и джихад".
Възпитание в респект и послушание
Още: Защо Северна Корея този път не се подигра на Сеул
Още: Иран: Страх и объркване от краха на Асад
Новите учебници отделят също така много внимание на някои по-нови исторически събития - например опита за преврат от лятото на 2016 година, представен като героична победа на народа над заговорниците от движението на Гюлен, или протестите в парка Гези през 2013 година, които са представени като заговор на вътрешни и чужди сили.
Друг проблем критиците виждат в това, че новите учебници представят жената в една много консервативна светлина: на много илюстрации могат да се видят жени, които се грижат за децата и домакинството, а текстове под тях внушават, че послушанието е религиозна добродетел. "Учебниците по "Религиозна култура" представят мъжа като глава на семейството, комуто жената дължи подобаващ респект и послушание", казва синдикалистката Айфер Коджак. По този начин момчетата се възпитават погрешно – внушава им се, че имат право да властват над жените, а момичетата се възпитават в дух на покорство и послушание, коментира "Зюддойче Цайтунг".
Превод: Deutsche Welle
* Джихад е понятие, което е подлежи на сериозно тълкуване, но най-общо тълкуванията са следните - вътрешна духовна борба (усилие) на вярващия по пътя към усъвършенстването, наричана често "голям джихад" и външна, физическа борба (усилие) срещу враговете на исляма, наричана "малък джихад"