Около половин милиона лева – на толкова се равнява сумата, която сдружението за колективно управление на сродни права „Профон“ разпределя за публично изпълнение на приблизително 50 хиляди български и чуждестранни продуценти и изпълнители годишно. На практика всеки от тях получава средно по 10 лв.
Още: Най-важните новини за деня: 23 декември 2024 г.
Още: Прогноза за времето - 24 декември (вторник)
„Важно е да се отбележи, че сумата не се дели по равно между всички записи, а в зависимост от тяхната слушаемост“, уточняват от организацията.
Сумата е изключително ниска, имайки предвид, че едва 15% от заведенията, хотелите и търговските обекти в България заплащат за правата на музиката, която звучи на територията им, пише "Монитор".
„Останалите 85% от пазара остават в сивия сектор на икономиката, което ни нарежда на едно от последните места в ЕС по събираемост на възнаграждения за тези права. Нелегалното използване на музика отнема възможността на артистите и продуцентите, които създават и реализират културен продукт, да се развиват в конкурентна среда и да инвестират в нови и висококачествени проекти“, категорична е София Щерева, изпълнителният директор на организацията.
Още: Заплатите, пенсиите и бюджетът: Христина Христова с анализ на състоянието на хазната (ВИДЕО)
Още: Близо 130 000 превозни средства са излезли от София на 20 и 21 декември
Сред причините за масовото незаплащане за изпълняваната публично музика е сравнително ниската информираност на собствениците на заведения, които често не знаят, че дължат подобна такса. Основният мотив обаче е фактът, че бизнесът не разбира какво негативно влияние има по този начин върху музикалната индустрия, смятат от „Профон“.
Независими и обективни новини - Actualno.com ги представя и във Viber! Последвайте ни тук!
Още: Лъчезар Тошев: Моралът в България се разрушава поради липса на справедливост (ВИДЕО)
„Принципът, по който функционира системата, е логичен – този, който печели от ползването на музика, споделя минимална част от своите приходи с тези, които я създават, продуцират и изпълняват. Защото когато създателите на музика не си връщат инвестицията, няма интерес от създаване на нови продукти“, обяснява Щерева.