Промени размера
Аа Аа Аа Аа Аа

Как се стигна до смяна на формата на българската изложба в Лувъра

11 февруари 2020, 09:47 часа • 3803 прочитания

"Изложбата можеше да се казва "Българското християнско изкуство в Османската империя". Твърди се обаче, че от Лувъра се интересуват именно от влиянията на ислямското изкуство върху християнското“, коментира пред BTV директорът на Института за изследване на изкуствата към БАН проф. Емануел Мутафов.

Периодът на Османското владичество в България е от 15 до 19 век, защо са избрани именно трите века, когато е пикът на ислямизацията на Балканите въобще, запита професорът и продължи: "Представете си в двореца Топкапъ да се направи изложба за влиянието на християнското изкуство върху мюсюлманското, каквото има. Такава изложба няма и няма и да се състои".

"Притеснението ми като учен беше, че ще се доказват влиянията на ислямското изкуство върху християнското в една изложба, която е национална. Не може да бъде кауза на българската съвременна държава да представя една теза, която е доказано, че е първо спорна, а освен това тези влияния са индиректни, спорадични и ограничени.", коментира проф. Емануел Мутафов. Той е участвал и в срещата, на която се е взело решение за промяна на формата на българската изложба в Лувъра.

Имах предложение за редакция на заглавието на изложбата, тъй като от Лувъра реагираха, че са склонни към промени, уточни проф. Емануел Мутафов. Стигнахме обаче до убеждението, че заради създалото се напрежение и реакцията на българската православно църква, е по-добре такава изложба да не се състои въобще, отбеляза той.

Actualno.com припомня, че в понеделник стана ясно, че Министерство на културата отменя българската изложба в Лувъра, която трябваше да представи "ислямското изкуство". За сметка на това експертите предлагат нов формат на експозицията, който да обхваща по-широк период от българската история.  Това стана след като от БАН и Светият синод отказаха да предоставят експонати за нея. Още за решението на Министерство на културата ВИЖТЕ ТУК.

Министър Банов и учените са предложили други теми на кураторите в Лувъра, свързани с нашата праистория или възхода на Второто българско царство.

Пред Нова тв бившият министър на културата Вежди Рашидов обясни, че решението е било взето от правителството, защото "темата е чувствителна за българина".

"Французите гледат на тези изложби като наука. И ние така трябва да ги гледаме. Професионално е да се отнасяш към всичко с уважение като към история. Казах на Мартинез: "Вие, французите, не сте били 500 години под робство, но ние сме били". При нас има и чувствителност. Не е имало експерти, които да определят каква да бъде изложбата. Не е работа на министъра. В експертно отношение е леко проспана работа. Правителството е взело решение такава изложба да няма. Темата е деликатна и чувствителна за българина", разказа Рашидов.

Според него до гафът се е стигнало, защото е бил проспан на експертно ниво. Преди всяка изложба експерти - куратори определят темите и контекста - а България не била изплатила такива в Лувъра. "Има един малък проблем – французите и Лувърът нямат нужда от нас, ние имаме, тук е проблемът. Аз съм подписал две спогодби – 10 години България да бъде показана в най-големия световен музей. Оттук нататък във времето, то малко е проспано, ръководителят на културното ведомство е прав. Той може да определи палитрата какво притежава Българи - от пещерните рисунки, през Тракия, Рим, Византия, Средновековието, иконописните школи, ислямска култура. Имаме голям контекст, това е въпрос на избор. А той се прави с експерти и куратори. Ние не сме изпратили куратори”, заяви Рашидов.

Любов Павлова
Любов Павлова Отговорен редактор
Новините днес