През 30-те години на миналия век Холивуд е наистина фабрика за мечти. На 9 септември на пазара ще се появи книгата на Бен Урванд "The Collaboration: Hollywood`s Pact with Hitler" (Harvard University Press), разкриваща другата страна на илюзията - грозното съглашателство между "добрите" филмови компании и техните нацистки спонсори.
Оказва се, че в името на бизнеса "демократичен" Холивуд е позволявал на нацистки цензори да преработват сценарии, били са спирани филми, а високопоставен служител на Метро Голдуин Майерс е бил принуден да се разведе със съпругата си, която била еврейка. Всичко това може да бъде прочетено в броя на сп. The Hollywood Reporter, който ще се появи на пазара на 9 август, пише БГНЕС.
Бен Урванд си е направил труда да се запознае с достатъчно архивни документи, съхранявани в САЩ и ФРГ. От тях става ясно, че в десетилетието, предхождащо Втората световна война, между американските филмови студиа и столицата на кафявата чума – Берлин, се е водила усилена кореспонденция. И в нея основната дума е била "collaboration" (сътрудничество), което звучи на немски като Zusammenarbeit (съвместна работа). В самата дума няма нищо лошо, но когато я разположим във времето и пространството и иде реч за контакти между Холивуд и Хитлеровата управа, нещата не изглеждат много чисти.
Нацистите поставят ултиматум – ще забранят прожектирането на американски филми в германските кина (250 на година), ако Холивуд не им сътрудничи. Преди Първата световна война германският филмов пазар е втори по обем в света. Въпреки Голямата депресия продавачите на мечти в Холивуд вярват, че той ще се възстанови. И ако Берлин наложи вето на тяхната продукция, те няма да могат да се възстановят позициите си в Германия. И се започва "ползотворно сътрудничество".
От "На западния фронт нищо ново" (1930) на Юнивърсъл пикчърс всички последващи филми на Холивуд, засягащи Германия минават през одобрението на германски представители. И ако те възразяват срещу сцени или съдържание на диалози, които представят германците в лоша светлина, или има критика срещу нацистите, или пък е наблегнато на малтретирането на евреи, демократите от Холивуд променят версията, която ще се появи на екран.
Но не става дума само за цензуриране. Заради намесата на Берлин цели проекти, критично отразяващи възхода на Адолф Хитлер във властта, биват зачертавани. Поради което в Холивуд не е произведен нито един антинацистки филм до 1940 г.?! Хитлер е бил вманиачен от пропагандната мощ на киното и нацистите са правели усилено реклама на филми като появилата се през 1937 г. лента Captains Courageous. Тя е била възприемана в Берлин като възхвала на арийските ценности.
Историците са наясно, че американски компании като IBM и General Motors не са свенили да въртят бизнес с нацистка Германия в края на 30-те години на миналия век. Но влиянието на Третия райх върху уж свободния Холивуд оставя неприятен привкус.
Примерът с "На Западния фронт нищо ново" е уникален. В петък, 5 декември 1930 г., е първата прожекция на филма в Берлин. Ужасяващата история от Първата световна война показва как германците са разгромени. По това време нацистите вече са увеличили парламентарното си представителство в Райхстага от 12 на 107 депутати. 300 техни високопоставени активисти отиват на премиерата. И гледат с ужас, как германските войски отстъпват пред французите. Публиката избухва: "Това е унижение, как може такъв филм да бъде направен в Америка". Прожекцията на филма е прекратена. Йозеф Гьобелс произнася реч от балкона на кинотеатъра, в която коментира съдържанието на филма като опит за разрушаване на германския имидж. Подчинените му щурмоваци бързо се организират и... пускат мишки в кинотеатъра, което предизвиква истинска паника.
На 11 декември върховните цензури на Германия излизат със заключение – филмът е неподходящ и обижда цяло поколение германци, страдали по време на Първата световна война. Официозът на Гьобелс "Фьолкишер беобахтер" ликува: "Победихме! На колене са!". В Холивуд президентът на Юнивърсъл пикчърс Карл Лемле е притеснен. Служител на компанията казва, че планираните сериозни печалби в Германия няма да се състоят, след като "На Западния фронт нищо ново" е забранен. И през август 1931 г. Лембле предлага сериозно рецензирана версия на лентата на германското външно министерство. Берлин дава зелена светлина при условие, че Лемле ще наложи излъчването именно на "добрата" версия на филма по цял свят. Което и става.