Кой ще властва над „метавселената“? От гиганта Facebook, който я превърна в свой стратегически приоритет, през производители на видеоигри като Roblox или Fortnite та чак до едва стартиращи компании, паралелната цифрова вселена предизвиква много апетити. Но дали ще има място за всички?
„Метавселената” е вид дигитален двойник на нашия физически свят, достъпен през интернет. Благодарение именно на виртуалната и разширена реалност, се очаква тя да даде възможност за разгръщане на човешките взаимодействия, освобождавайки ги от физическите ограничения, пише AFP.
Смятан за следващия голям скок в развитието на интернет, този нов свещен „Граал“, разработван от научната фантастика в продължение на вече почти 30 години, се превърна в мечтан хоризонт за много предприемачи. Ще има ли място обаче за всички кандидати, като се имат предвид колосалните инвестиции, необходими за създаването му?
Според Никълас Рафи, партньор в консултантската фирма BearingPoint, има голям шанс да се появят няколко метавселени, предлагащи зашеметяващи преживявания, достъпни от различни точки.
Американските технологични гиганти, начело с Facebook, вече започнаха големите маневри. Преименувана на Meta, компанията на Марк Зукърбърг има амбицията да се утвърди като създател на еталонно универсално цифрово пространство. За целта Зукърбърг планира да инвестира десетки милиарди долара всяка година и да наеме в следващите пет години 10 000 служители в Европа.
Но неговите съперници не смятат да стоят отстрани и да наблюдават безучастно. Още миналия вторник на годишната си конференция от Microsoft обявиха пускането на "Mesh“. Това е нова функционалност в софтуера на Teams, която ще позволи през 2022 г. да се появи персонализиран аватар вместо обикновено видео.
Шампионът сред производителите на процесори Nvidia вече стартира своята платформа „Omniverse“, която ще позволи на международните 3D дизайнерски екипи, работещи върху няколко софтуерни пакета, „да си сътрудничат в реално време в споделено виртуално пространство“.
Видеоигри и виртуални концерти
Roblox, Minecraft и Fortnite се превърнаха, благодарение на пандемията, в развлекателни платформи, в които играчите могат да водят паралелен социален живот. Те вече напълно са в състояние да разклатят хегемонията на социални мрежи като Instagram, TikTok или Snapchat и да засилят амбициите си да изградят своя собствена „метавселена“.
Epic Games, издателят на Fortnite, вече обяви, че част от един милиарда долара, събрани тази година от инвеститори, ще бъдат изразходвани за нейното развитие.
Големи възможности се появяват и пред музикалния бизнес. Виртуалните концерти на звезди като американския рапър Травис Скот или певицата Зара Ларсон, бяха наблюдавани от десетки милиони в платформите.
„Това е невероятна възможност да се свържете с по-млада публика. Това наистина е бъдещето“, коментира шведската певица миналата седмица. Но пропусна да спомене, че това е и чудесен начин да умножи източниците си на доходи. Ако неин почитател доскоро можеше да си закупи тениска с нейно изображение на изхода от физическите й концерти, сега вече той може да похарчи парите си във виртуалния магазин на певицата в Roblox, за да купи за аватара си слънчеви очила.
Млади компании и национални обединения
В Decentraland, онлайн платформа, смятана за един от предшествениците на „метавселената“, е възможно да се купуват виртуални парцели земя под формата на NFT (цифрови сертификати за автентичност за онлайн съдържание) чрез свързана криптовалута, наречена MANA.
В Южна Корея пък през май беше сформирана асоциация на компании и публични институции под шапката на Министерството на науката, за да се избегне „зависимостта от чуждестранни транснационални участници“. Под името „Metaverse Alliance“, тази асоциация обединява над 200 компании заедно с местни лидери като Samsung.
Какво ще се случи оттук нататък ще бъде интересно да наблюдаваме.