На 27 април любимият цигулар на родната публика Светлин Русев и Софийската филхармония под палката на младия диригент Авишай Шалом ще представят Първия концерт за цигулка на Карол Шимановски. Във втората част на вечерта ще звучи красивата Симфония №1 от Густав Малер.
Кaрол Шимановски е една от най-забележителните личности на полската култура от първата половина на ХХ век, най-яркият полски композитор след Фредерек Шопен, „баща“ на съвременната полска музика. Освен композитор, той е пианист, педагог, музикален критик, пътешественик, изследовател на древните култури, писател, поет, либретист, художник… Роден е в село Тимошувка, Киевска губерния (днешна Украйна). Семейството му има интерес към музиката и първоначално учи пиано с баща си. Постъпва в Музикалното училище, а в периода 1901 – 1905 следва във Варшава. Посещава Италия. Той е сред съоснователите на дружеството „Млада Полша“ (1905), в което членуват изявени музиканти. И независимо че то скоро се разформирова, целта на дружеството да пропагандира творчеството на младите композитори продължава, с подкрепата на княз Владислав Любомирски се издават и изпълняват техни произведения. През следващите години Шимановски има активна концертна дейност и много пътува. Изнася концерти във Варшава, Берлин и Лайпциг, за втори път посещава Италия. През 1912 се установява във Виена и сключва десетгодишен договор с „Универсал Едисион“. Страстта му към пътешествия го отвежда през 1921 в САЩ заедно с двама негови колеги, приятели и бележити изпълнители – това са цигуларят Павел Кохански и пианистът Артур Рубинщайн. На следващата година има успешен авторски концерт в Париж. След 1922 редовно посещава и живее в Закопане. В творчеството на Шимановски се отразяват интересите и естетическите увлечения на композитора. Ранните му творби преди Първата световна война показват силен афинитет към музиката на Фридерик Шопен, Александър Скрябин, Рихард Вагнер и Рихард Щраус. Следващият период се характеризира с очарование към Ориента и средиземноморските култури, в творбите му има влияние от френските импресионисти Клод Дебюси и Морис Равел. От този период са много от най-известните му и обичани композиции. След 1921 се формира оригиналният му личен стил – той черпи вдъхновение от полския фолклор, особено от планинския регион Подхале около Закопане, и създава национално музикално творчество. Шимановски оставя голямо наследство. Автор е на четири симфонии, два концерта за цигулка, оперите „Хагит“ и „Крал Рогер“, наречена негов Opus magnum, балетните пантомими „Мандрагора” и „Харнаси”, ораторията „Стабат матер“, както и множество творби за пиано и цигулка, песенни и хорови композиции и др.
Първият му концерт за цигулка се смята за един от първите съвременни концерти за цигулка, които отхвърлят традиционната до тогава естетика.
Написан е през 1916 г., докато композиторът е в Зарудие, Украйна. Пол Кохански съветва Шимановски по време на композирането на концерта и по-късно той написва каденцата. Творбата е посветена на Кохански. Вероятното вдъхновение за концерта е Noc Majowa, стихотворение на полския поет Тадеуш Мичински. Концертът не следва и не дублира поемата, но екстатичната, разкошна музика на Шимановски е идеален спътник на езика на Мичински.
Премиерата на концерта е на 1 ноември 1922 г. във Варшава със солист Юзеф Озимински. Този концерт вдъхновява Бела Барток при написването на неговия Втори концерт за цигулка.
Авишай Шалом е диригент с еврейски произход, който живее в Германия. Той е носител на Първа награда от второто издание на Международния конкурс за диригенти „Артур Никиш” в София (България) през 2022, преборвайки голяма конкуренция. С този приз е удостоен единодушно от журито за своя „изключителен професионализъм, солидна подготовка и дълбока чувствителност”.
От лятото на 2022 Шалом заема позицията на хормайстор и капелмайстор в Schleswig-Holstein Landestheater във Фленсбург, където работи редовно с хора и дирижира оперни представления.
Между 2020-2022 е репетитор и диригент в театър Крефелд –Мьонхенглдбах, където дирижира операта „Дон Паскуале” от Гаетано Доницети, Първо действие на оп. „Валкюра” от Рихард Вагнер, балетната постановка на „Сън в лятна нощ” от Феликс Менделсон, „Бурята” от Жан Сибелиус и др.
В периода 2019-2021 Шалом е музикален директор на Концорсиума на Камерния хор „Музикум Берлин“, а през юли 2019 е капелмайстор на постановката на операта „Сватбата на Фигаро” от В. А. Моцарт в Берлинската оперна академия.
През 2017-2018 следва по програма „Еразъм” във Висшето училище за музика и театър в Мюнхен. Там дирижира Мюнхенския симфоничен оркестър, Държавната капела в Мюнхен и Грузинския камерен оркестър в Инголщат.
Шалом завършва Йерусалимската академия за музика и танц и продължава обучението си в Музикалната консерватория към Университета в Синсинати с магистърска степен по оркестрово дирижиране. От 2015 до 2017 е музикален ръководител на Висшето оперно студио към Музикалната консерватория. Дирижира оперите „Коронацията на Попея” от Клаудио Монтеверси, „Сеньор Брускино” от Джоакино Росини и „Transformations” от Конрад Суза.
В по-ранните си студентски години (2012 – 2014) e асистент-диригент на Новия израелски вокален ансамбъл и Камерния хор на Йерусалимската академия. Шалом е полуфиналист в Международния конкурс за диригенти „Луиджи Манчинели” в Орвието, Италия. В годините 2014-2016 има подкрепата на Американско-израелската културна фондация за оркестрови диригенти.
След спечелването на Международния конкурс „Артур Никиш” в София е поканен да дирижира Йерусалимския симфоничен оркестър на концерта за откриването на фестивала „Пиано в Йерусалим”. По-нататъшните му ангажименти през тази година включват асистентство в Гранд опера – Авиньон в постановката на операта „Самсон и Далила” от Камий Сен-Санс.
Билети на касата на зала „България“ и в Ивентим.