Промени размера
Аа Аа Аа Аа Аа

Ще оцелее ли Земята, когато Слънцето се превърне в червен гигант?

03 октомври 2024, 08:45 часа • 559 прочитания

Астрономите откриха система, състояща се от бяло джудже, кандидат за екзопланета от земната група, и кафяво джудже, използвайки гравитационно микролинзиране.

Наличието на екзопланета в такава система подкрепя идеята, че Земята може да оцелее при разширяването на Слънцето по време на фазата червен гигант и да увеличи своята орбита. Статията е публикувана в списание Nature Astronomy.

Събитията с микролинзиране играят важна роля за астрофизиците и планетолозите, като им позволяват да откриват екзопланети (особено лишени от родителски звезди), кафяви джуджета и неактивни компактни обекти, например черни дупки.

Колко дълго ще съществува Земята?

Те са описани в рамките на Общата теория на относителността и възникват, когато относително масивен обект, действащ като леща, премине между фоновата звезда и наблюдателя, поради което траекториите на фотоните от звездата се изкривяват от гравитационното поле на обекта и за известно време видимата яркост на звездата се увеличава.

Екип астрономи под ръководството на Джанг Кеминг от Калифорнийския университет в Сан Диего са представили резултатите от анализ на откритото с микролинзиране от наземната система телескопи KMTNet  събитие KMT-2020-BLG-0414, достигнало своя пик на яркост на 11 юли 2020 г.

Наблюденията на събитието се провеждали около два месеца. Допълнителни наблюдения на целта били проведени от обсерваторията Кек през 2023 г. Освен това били използвани и архивни данни от наблюдения от телескопа CFHT и системата OGLE.

Източникът на лъчението била звезда от Млечния път, разположена на 25 хиляди светлинни години от Слънцето. Обектът леща, който осигурил добро описание на наблюдаваните светлинни криви на звездата и е в съответствие с данните от други телескопи, съдържа бяло джудже с маса поне 0,45 слънчеви маси, което вероятно е било с маса от около една или две слънчеви маси след стадия червен гигант, както и кандидат екзопланета с маса от 1,7 – 1,9 земни маси и се намира на разстояние от около 2,1 астрономически единици от джуджето в орбита с малък ексцентрицитет и висок наклон. Системата се намира на четири хиляди светлинни години от нас.

Системата също така включва кафяво джудже, което може да бъде в много къса (около 0,2 астрономически единици) или широка (около 20 астрономически единици) орбита, като версията с широка орбита е предпочитана.

Слънцето: Кога и как ще загине нашата звезда?

Като цяло един еволюционен модел, при който както екзопланетата, така и кафявото джудже са избегнали взаимодействие с родителската звезда на бялото джудже по време на трансформацията ѝ в червен гигант и са разширили своите орбити, изглежда е най-благоприятният сценарий за обяснение на съществуването на такава система.

Това отново повдига въпроса за съдбата на Земята, след като Слънцето се превърне в червен гигант. Венера най-вероятно ще бъде погълната от Слънцето, Марс може да оцелее, а наблюденията на бели джуджета досега са разкривали само гигантски планети.

Земята също може да бъде погълната от Слънцето, но може и да оцелее, като увеличи двойно орбитата си. Екзопланетата в системата KMT-2020-BLG-0414 изглежда като интересно потвърждение на тази идея.

Невинаги откритите по метода на микролинзиране екзопланети се явяват такива, а не друго явление, като например звездно изригване.

Антония Михайлова