Промени размера
Аа Аа Аа Аа Аа

НАСА откри гладко като стъкло езеро на юпитеровия спътник Йо (ВИДЕО)

22 април 2024, 10:29 часа • 3962 прочитания

Нова снимка разкрива огромно лавово езеро на повърхността на спътника на Юпитер Йо, съобщава Live Science.

Изгледът отблизо е направен от космическия апарат на НАСА „Джуно“, който през декември 2023 г. и януари 2024 г. се доближава на 930 мили (1500 км) от вулканичната повърхност на Йо. Тези прелитания осигуриха най-близкия поглед досега към най-вътрешната голяма луна на Юпитер. На Йо се намират стотици активни вулкани. Според НАСА изригванията им понякога са толкова мощни, че могат да бъдат наблюдавани с телескопи на Земята.

Лавовото езеро Локи Патера

Новите снимки показват Локи Патера - лавово езеро с дължина 127 мили (200 км) на повърхността на Йо. Учените наблюдават това езеро от десетилетия. То се намира над резервоарите с магма под повърхността на Йо. Охлаждащата се лава в центъра на езерото е обградена вероятно от разтопена магма по краищата, заяви Скот Болтън, главен изследовател на мисията „Джуно“, по време на пресконференция в сряда (16 април) на Генералната асамблея на Европейския геофизичен съюз във Виена.

Още: Какъв е ефектът на Юпитер в 9-ти дом на хороскопа?

„Огледалното отражение, което уредите ни регистрираха на езерото, предполага, че части от повърхността на Йо са гладки като стъкло, напомняйки на вулканично създаденото обсидианово стъкло на Земята (вид природно вулканично стъкло, което се образува при бързото охлаждане и втвърдяване на високо вискозитетна кисела, риолитна лава)“, казва Болтън.

Скални острови

Във вътрешността на лавовото езеро има скални острови. „Има невероятни детайли, показващи тези безумни острови, вградени в средата на потенциално магмено езеро, обградено с гореща лава“, казва Болтън.

Гладка повърхност

Инструментите на „Джуно“ установяват, че повърхността на Йо е по-гладка от тази на другите три галилееви спътници на Юпитер (Европа, Ганимед и Калисто). Йо е малко по-голяма от спътникът на Земята, а повърхностите, които не са разтопени, са покрити до голяма степен с жълта сяра и серен диоксид.

„Джуно“ продължава да лети над Юпитер, събирайки данни за значителните му полярни циклони, всеки от които е с ширината на континенталната част на САЩ. Мисията измерва и нивата на кислород и водород в атмосферата на Юпитер. Космическият апарат ще завърши 61-то си прелитане около Юпитер на 12 май.

Още: Кои планети в Слънчевата система са газови гиганти