Промени размера
Аа Аа Аа Аа Аа

Колко спътника може да има Земята? Учените дадоха интригуващ отговор

20 август 2022, 08:58 часа • 21396 прочитания

Американски учени създадоха компютърни симулации, за да разберат колко спътника могат да обикалят около Земята. Изследването показва, че нашето нощно небе може да бъде изпълнено с няколко спътника с различни размери, съобщава ScienceAlert.

Макар че новото изследване е теоретично, учените казват, че то може да помогне да се обясни как са се образували Земята и подобните ѝ планети заедно с техните луни извън Слънчевата система.

Учени от Тексаския университет в Арлингтън си задали въпроса: могат ли две или повече луни да се въртят около Земята? С какъв размер трябва да бъдат те, че гравитационните взаимодействия да не влияят на самата планета и Земята да не напусне орбитата си?

За да разберат това, учените създали специална компютърна симулация.

"Въведохме в симулацията различни размери хипотетични спътници и също така се опитахме да балансираме разстоянието между тях и самата Земя. Това е необходимо, така че няколко спътника, такива като Луната, да не летят в Космоса или, напротив, да не се врежат в нашата планета“, казва Бил Куорлс от Тексаския университет.

За да изяснят количеството на потенциалните спътници, които биха могли да обикалят около Земята или подобна планета, учените използвали луни с различни размери.

• спътник с масата на Луната;
  • спътник с масата на планетата джудже Плутон с около 1/6 от размера на Луната;
  • спътник с масата на планетата джудже Церера, с около 1/100 от размера на Луната.

"Тези условия ще бъдат верни, ако във всяка група спътници тези обекти имат приблизително еднакъв размер. Но при Юпитер и Сатурн, които имат десетки спътници, те се различават по размер. Това ще трябва да се вземе предвид в по-нататъшни симулации", казва Суман Сатял от Тексаския университет.

В нашата галактика има стотици милиарди звезди и около много от тях се въртят планети. Въпреки че досега астрономите са открили повече от 5 хиляди планети, науката не стои на едно място и скоро ще стане известно и за нови открития. Нашата Слънчева система по-скоро не се явява уникална, въпреки че други звездни системи могат да бъдат както подобни на нея, така и много различни. Остава много да се научи както за самата Слънчева система, така и за нейните планети. Но учените знаят точно коя планета в нашата слънчева система има най-много луни, пише Phys.org.

До 2006 г. в Слънчевата система имаше 9 планети, но сега са само 8. Това не означава, че една планета е изчезнала. Просто през 2006 г. на Плутон беше отнет статутът на планета и сега той е просто планета джудже. Но всички учени вярват, че някъде много далеч от Слънцето е истинската Девета планета и нейното търсене продължава.

Планетите в Слънчевата система

Що се отнася до планетите на Слънчевата система, тогава официално, по реда на разстоянието от Слънцето, тя се състои от следните планети:

• Меркурий;
  • Венера;
  • Земя;
  • Марс;
  • Юпитер;
  • Сатурн;
  • Уран;
  • Нептун.

Първите 4 тела се считат за скалисти планети от земната група, тъй като са много подобни на нашата планета по своите характеристики. Юпитер и Сатурн са газови гиганти, докато Уран и Нептун са ледени гиганти. Ако първите две планети се състоят главно от водород и хелий, то последните две – от лед в различни модификации.

Спътниците на планетите

Почти всички планети в Слънчевата система имат спътници. Товае обикновено са твърди небесни тела, които нямат атмосфера. Повечето от тези обекти са се образували от околопланетните дискове в началото на формирането на Слънчевата система, когато са се появили самите планети. За нашата Луна се смята, че се е образувала от сблъсък на хипотетичната протопланета Тея със Земята и учените откриха, че нашият спътник си е откраднал нещичко от Земята.

Коя планета има най-много луни?

Само две планети в Слънчевата система нямат спътници – Меркурий и Венера. Но колкото до нашата съседка Венера, то учените смятат, че нейните облаци може да крият живот. Всички други планети имат от един, като нашата Земя, до няколко десетки спътника. Например Марс има само два – Фобос и Деймос. Но истинският рекордьор по брой спътници е Сатурн. „Властелинът на пръстените“ има 82 луни. Учените са сигурни в съществуването на 53 от тях, 29 все още са на етап потвърждение.

Следващата планета с най-много луни в Слънчевата система е Юпитер. Газовият гигант има 79 луни. Но както в случая със Сатурн, 53 спътника са получили необходимия статут, а 26 са все още в етап на потвърждение.

Много спътници, както и самите планети, са кръстени на герои от древногръцката и римската митология. Що се отнася до ледените гиганти Нептун и Уран, то и около тях се въртят много луни. Уран има 27, а Нептун – 14.

Кои планети имат пръстени?

Сатурн има най-известната система от пръстени, но Уран, Нептун и дори Юпитер също имат пръстени, макар и не толкова ясно изразени като тези на Сатурн. Пръстените около тази планета се състоят от камъни и лед и учените смятат, че те имат нещо общо с факта, че този газов гигант има толкова много луни. Според скорошно изследване обаче пръстените на Сатурн изчезват. Също така наскоро учените обясниха защо Юпитер неяма толкова ясно изразени пръстени.

До края на август най-ярките планети в нощното небе ще бъдат Юпитер и Марс, според Харвард-Смитсъновия център по астрофизика. Но за да ги видите, ще имате нужда от бинокъл или от малък телескоп.

Досега двете най-отдалечени планети в Слънчевата система остават истинска загадка за учените. Вече ви разказахме за това какви характеристики има Нептун, както и защо НАСА планира да изпрати още една мисия до мистериозния Уран, който също има много отличителни характеристики.

ВИЖТЕ ОЩЕ: Къде е краят на Слънчевата система?

Антония Михайлова