Промени размера
Аа Аа Аа Аа Аа

Червеевите дупки могат да изкривяват светлината като черните дупки

27 февруари 2023, 09:27 часа • 8843 прочитания

Ако червеевите дупки съществуват, те биха могли да увеличат светлината на отдалечени обекти до 100 000 пъти и това може да е ключът към тяхното откриване, става ясно от изследване, публикувано в списанието Physical Review D.

Червеевите дупки са теоретични портали с форма на фуния, през които материята (или може би космически кораб) може да пътува на големи разстояния. За да си представим червеева дупка, да предположим, че цялата Вселена е лист хартия. Ако вашата начална точка се намира в горната част на листа, а дестинацията ви е точка в долната част на листа, дупката ще се появи, ако сгънете този лист хартия така, че двете точки да се срещнат. Бихте могли да прекосите целия лист за миг, вместо да пътувате по цялата дължина на листа.

iStock

Съществуването на червееви дупки никога не е било доказано, но въпреки това физиците са прекарали десетилетия в разсъждения как може да изглеждат тези екзотични обекти и как може да се държат. В новия си документ изследователите изградили модел за симулиране на електрически заредена, сферична червеева дупка и нейните ефекти върху Вселената около нея. Изследователите искали да разберат дали червеевите дупки може да бъдат открити чрез наблюдаваните ефекти върху заобикалящата ги среда.

Най-близката черна дупка всъщност не е толкова далече от нас

Моделът на изследователите показва, че червеевите дупки, ако съществуват, може да са достатъчно масивни, за да задействат един аспект от теорията на относителността на Айнщайн: че изключително масивните обекти огъват тъканта на пространство-времето до такава степен, че карат светлината да се изкривява. Тази изкривена светлина увеличава всичко, което се крие зад масивния обект. Това явление е известно като „микролинзиране“ и позволява на учените да използват масивни обекти като галактики и черни дупки, за да наблюдават изключително отдалечени обекти като звезди и галактики от ранната Вселена.

„Увеличението чрез изкривяването от червеева дупка може да бъде много голямо и това може да бъде тествано един ден – казва пред Live Science водещият автор на изследването Лей-Хуа Лиу, физик от университета Джишу в Хунан, Китай.

Симулация на проходима червеева дупка, която свързва предния двор на Физическия институт в Тюбинген с пейзаж от дюни на Ламанша CorvinZahn / CC BY-SA 2.5

Лиу също така отбеляза, че червеевите дупки биха увеличили обектите по различен начин от черните дупки, което означава, че учените могат да ги различават една от друга. Например известно е, че микролинзиране чрез черна дупка произвежда четири огледални изображения на обекта зад нея. Микролинзиране чрез червеева дупка, от друга страна, ще произведа три изображения: две тъмни и едно много ярко, показват симулациите на авторите.

Но тъй като други обекти – като галактики, черни дупки и звезди – също произвеждат ефект на микролещи, намирането на червеева дупка без ясни улики за това къде да започне търсенето би било трудно начинание, казва Андреас Карч, физик от Тексаския университет в Остин, който не е участвал в изследването.

Порталите в пространството може вече да са открити, казват български физици

Разкриването на микролещи от червеева дупка сред други големи обекти би било като „да се опитвате да различите мекия глас на един човек в центъра на рок концерт“, казва Карч. Той също така отбелязва, че макар авторите на статията да предлагат интересен теоретичен начин за идентифициране на червеевите дупки, „те все още дори не говорят как може да стане това на практика – това е бъдеща работа“.

Въпреки че червеевите дупки все още остават твърдо теоретични, това, че моделът на изследователите може един ден да бъде тестван, е „мечтата за повечето физици“, отбелязва Лиу.

Антония Михайлова