Промени размера
Аа Аа Аа Аа Аа

Анатомия на галактиката. Учени създадоха първата карта на една от "костите" на Млечния път

08 април 2022, 09:20 часа

Международен екип от астрономи съставиха най-подробната карта на магнитните полета на гигантска нишковидна „кост“ на Млечния път. Нейната дължина е около 195 светлинни години. Изследователите също така са успели да получат пълна информация за магнитните полета в тази газова нишка с помощта на Стратосферната обсерватория за инфрачервена астрономия (SOFIA), съобщава ScienceAlert.

Що е то кост на Млечния път?

Костите в човешкото тяло са най-плътната част на тялото. По същия начин костите на Млечния път са най-плътната част от ръкавите на галактиката. Те представляват дълги нишки от студен газ.

Една от така наречените кости е открита от учените още през 2013 г. Вече е известно за съществуването на 18 такива плътни нишки. В нашата галактика образуването на нови звезди става с доста ниска скорост, но обикновено звездообразуването протича в тези кости.

Тези „кости“ са поне 50 пъти по-дълги, отколкото са широки, а също са разположени близко и предимно успоредно на галактическата плоскост. Астрономите са изучили внимателно размера, масата и температурата на тези газови нишки. Но що се отнася до магнитните полета в тези кости, досега нямаше достатъчно информация.

Магнитното поле на костите

Иън Стивънс от Университета на Уорчестър, Масачузетс, и колегите му са използвали Стратосферната обсерватория за инфрачервена астрономия (SOFIA) за изследване на магнитните полета на галактическите кости. Това е самолет „Боинг“, оборудван с необходимите научни инструменти, който лети високо в земната атмосфера. Учените решили да проучат 10 кости и първата станала косттас названието G47.

"Успяхме да получим информация за посоката на магнитното поле в тази кост, тъй като магнитните полета могат да определят скоростта на образуване на звезди в газов облак. Те също така могат да насочват потока на газ, да формират тези кости и да влияят броя и размера на най-плътните газови образувания, от които се появяват звезди", казва Стивънс.

Според учения, ако се нанесе на карта ориентацията на полетата в пространството, то може да се определи колко силно магнитните полета влияят на процеса на звездообразуване. Резултатите от изследването показали, че магнитните полета понякога, но обикновено не са перпендикулярни на центъра на костта. Но там, където магнитното поле е перпендикулярно, има най-активно образуване на нови звезди. В други области магнитните полета са или успоредни на центъра на костта, или са разположени по случаен начин.

Учените също така стигнали до извода, че магнитните полета играят важна роля в предотвратяването на разрушаването на костта G47. Новите данни могат да помогнат за по-доброто разбиране не само на структурата на спиралните галактики, каквато е Млечният път, но и на процеса на образуване на звезди, който се случва в тях, казват учените.

Статията на изследователите е публикувана в The Astrophysical Journal Letters.

ОЩЕ: Млечният път е по-древен, отколкото смятаха учените