Ако не сте чували името на Хайнц Куздас, то сега е моментът да поправите грешката си. Това е артистът и фотограф, който създава най-мащабната колекция от кадри на графитите, рисувани по Берлинската стена през 80-те години. След падането ѝ през 1989 г. неговите снимки и творби се превръщат в едно от малкото реални свидетелства на изкуството, родено от ограниченията в Германия през онези години.
Още: Показват картини, конфискувани от мафията: Сред тях и творба на Кристо
Още: Няма да повярвате какво има на гърба на картината "Мона Лиза" (ВИДЕО)
Хайнц Куздас ще представи своята творба "Positive Vibrations" ("Позитични вибрации") по време на LUNAR Festival в София на фасадата на Sofia Ring Mall откъм амфитеатъра от 11 до 14 май.
Имахме привилегията да зададем няколко въпроса на Хайнц Куздас, за да разберем какви хора са рисували по Берлинската стена и как фотографът гледа на ужасната война, която се случва днес вече повече от година.
--------------------------------------
Още: Емблематичният банан, залепен с тиксо, се продаде за 6,2 млн. долара в Ню Йорк
Още: Картина на Рене Магрит с нечуван рекорд: Продадоха я за 9-цифрена сума (СНИМКИ)
Г-н Куздас, вашата работа "Positive Vibrations" ще бъде показана на LUNAR Festival в София. Заедно със снимките ви това е една изключително важна "историческа" хроника на последните години от съществуването на Берлинската стена и мислите и чувствата на хората, които са рисували по нея. Смятате ли, че новите поколения ще разберат посланията, които стоят зад вашата работа?
За още любопитни и полезни статии - очакваме ви във Viber канала ни! Последвайте ни тук!
Още: "Изобилие" - Сборна изложба живопис и пластика в галерия "Арт Маркони" (КАРТИНИ)
Още: Две галерии за съвременно изкуство с обща изложба на Женския пазар
Много е трудно човек да си представи съществуването на Берлинската стена и по какъв начин живеехме през всичките тези години - от 1961 до 1989 г. По време на моите пътувания по света, дори в западните части на Германия, като Щутгарт и Франкфурт, хората не можеха да си представят каква е реалността в разделен със стена по средата град. Това беше и моята мотивация да покажа проблема публично, чрез цветни експресии, документални кадри в галерии в Германия, Европа и на други места по света - от 1982 г. на приблизително 100 места и 70 страни в целия свят.
Харесва ми идеята да покажа моята работа и по време на Фестивала на светлините LUNAR Festival в София.
Още: Водна кула - Изложба на Юлиян Табаков в ReBonkers (СНИМКИ)
Още: Поетика на мимолетното: Изложба на Дарина Янева в Галерия „Българи“
Снимка: LUNAR Festival
Какви хора рисуваха по стената? Познавате ли техните истории?
Всъщност всичко започна с децата, които живееха близо до свободната страна на западната СТЕНА, които играеха там и рисуваха детски рисунки. Последваха ги някои чужденци, като Thierry Noir, Christoph Bouchet и известни артисти от ранга на Keith Haring и Borowsky, които не бяха толкова близко емоционално замесени, както бяха германците. Рисуваха и много творци, които живееха близо до стената и се чувстваха все по-провокирани от нея. Това беше промяна на гледната точка към ужасяващата граница. Използвахме иронията, за да я превърнем в платно за изкуство и барометър на времето.
Защо "Чекпойнт Чарли" е било толкова популярно място за рисунки по Берлинската стена?
През този участък от стената минаваха чужденци и дипломати и бе посещаван от много хора, които идваха от цял свят, за да видят СТЕНАТА.
С падането на стената имахте ли усещахте ли, че част от работата ви е завинаги изгубена?
Всяка творба издържаше само около 2-3 седмици, защото изкуството на стената беше колективно произведение, а следващият използваше останките от предишните рисунки за новото си послание. Нямаше авторски права - никой не можеше да те спре, защото Стената се издигаше на около 4 метра в източната част и когато човек рисуваше от западната страна, се намираше в "Ничия земя". Източната страна се охраняваше с оръжия от източните военни, за да се избегне бягството на хората оттам извън страната.
Снимка: LUNAR Festival
Какво мислите за войната, която Русия води в момента срещу Украйна?
Няма абсолютно никаква идеология, която да оправдае инвазията в днешно време. През 2023 г. да нахлуеш в съседна държава и да бомбардираш хората и градовете в нея... Каква ужасна деструкция, само за да се пресъздаде нов национализъм и бившият Велик Съветски съюз от един автократ, вместо да се въведе истинска модерна демокрация... Чувствам се много разочарован и тъжен - липсва Позитивна вибрация...
Смятате ли, че стена, подобна на Берлинската, е възможна в наши дни?
За съжаление, имаме стена, дори три пъти по-висока от тази между Израел и Палестина, стена между Мексико и САЩ и се мисли отново за изграждане на стени в Европа срещу нови бежанци. Самият аз съм син на бежанци от Чехия, които са пристигнали в Германия през 1946 г., а аз съм роден тук през 1948 г.
ОЩЕ: Световни лидери и хиляди германци заедно за 30-годишнината от падането на Берлинската стена (СНИМКИ)
Мнозина казват, че стените и границите стимулират таланта, защото карат хората да прескачат препятствията чрез креативността си. Съгласен ли сте?
Да, съгласен съм. Това беше идеята на много световни художници и аз също исках да използвам цветното изкуство, за да обърна внимание на абсурдната действителност и да се опитам да спра статуквото, което всички сякаш вече приемаха, без дори да го поставят под въпрос.
Снимка: LUNAR Festival
Можем ли винаги да се борим със злото чрез "позитивни вибрации"?
За всички нас тогава изглеждаше, че докато сме живи тази стена няма да има край заради вземането на политически решения преди 1989 г. Затова имах единствено въображението си, че само Позитивната вибрация, каквато изпитвах по време на пътуванията си в Калифорния през 70-те години, ще може да помогне да се разчисти тази задънена улица. И направих картината си през 1985 г.
-------------------------------
Пълната програма на LUNAR Festival 2023, както и информация за всички артисти и локации ще откриете в официални сайт на фестивала.