Промени размера
Аа Аа Аа Аа Аа

Пресъздадоха теорията на относителността чрез компютърна игра

08 ноември 2012, 09:52 часа • 7150 прочитания

Теорията на относителността на Айнщайн е достатъчно трудна за възприемане, което е причина броят на хората, знаещи и разбиращи я до най-малката подробност, да не е много голям. За да улеснят хората в разбирането им за нея, изследователи от Масачузетския технологичен институт превърнаха теорията в проста компютърна игра, съобщава Dailytechinfo.org. „A Slower Speed of Light“, както се нарича играта, има прост сюжет, подходящ повече за деца от предучилищна възраст, отколкото за възрастни. Играчът в нея трябва просто да се движи във виртуално пространство и да събира разноцветни топки, докато не достигне бройката от точно 100 сфери.

В случая обаче не сюжетът е най-важен, а това как влияят действията на играча върху заобикалящия го свят. Колкото повече топки събира геймърът, толкова повече се забавя скоростта на светлината в неговия виртуален свят. А това, от своя страна, води до появата на много интересни явления и неочаквани ефекти. Какви са те?

На първо място – играчът получава възможността да види светлината извън видимия диапазон, в ултравиолетовия и инфрачервения спектър. Това се случва, тъй като заради придвижването с висока скорост на наблюдателя светлинните вълни, приближаващи от посоката на неговото движение, се скъсяват. Това прави възможно да се види инфрачервената светлина и дори радиовълните. Светлинните вълни на светлината, излъчвана от обектите, от които наблюдателят се отдалечава, стават по-дълги, като видимият спектър преминава в червена и инфрачервена област. Тези явления са част от т.нар. ефект на Доплер.

Друго проявление на теорията на относителността се състои в това, че видимото от наблюдателя изображение има висока яркост и яснота в центъра, но става размито и изкривено в краищата си. Това явление се дължи на т.нар. релативистично отклонение, благодарение на което целият заобикалящ ни свят започва да изглежда така, както бихме го видели през обектив тип „рибешко око“.

„A Slower Speed of Light“ също показва ефектът на разширяване на времето и разстоянието. При доближаване до скоростта на светлината времето за движещия се обект се забавя, като часовете започват да текат по-бавно за наблюдателя.

Крайният резултат в играта представлява един виртуален свят, в който абсолютно всичко е изкривено, а движещите се обекти са забавени до тяхното пълно спиране.

Редактор: Анна Маринова

Десислава Любомирова
Десислава Любомирова Отговорен редактор
Новините днес