Българската православна църква поема ангажимента да окаже пълно съдействие, като ходатайства и се застъпва пред Поместните православни църкви, предприемайки всичко необходимо за установяването на канонически статут на Македонската православна църква. Ще се проведат преговори с МПЦ и останалите Поместни църкви.
Още: Най-важните новини за деня: 22 декември 2024 г.
Още: Възстановиха електрозахранването на селата в Смолянско, останали без ток заради снега
Това се казва в решение на Св. Синод по повод отправено писмо от Македонската православна църква с искане БПЦ да стане нейна църква-майка, признавайки автокефалността на МПЦ.
"Свети апостол Павел учи за Църквата, че е тяло Христово, като казва „И кога страда един член (от тялото Христово), страдат с него всички членове; кога се слави един член, радват се с него всички членове” (I Кор. 12:26).
§ 1. - Св. Синод на Българската православна църква – Българска патриаршия в заседанието си на 27.11.2017 г. - пълен състав, разгледа писмо, вх. № 676/14.11.2017 г., на Македонския архиепископ Стефан, Председател на Св. Синод на МПЦ. Българската православна църква – Българска патриаршия, никога не е била безразлична към страданията на Македонската православна църква, поради което, след направени разисквания", се казва в решението на Светия синод.
Още: Прогноза за времето - 23 декември 2024 г. (понеделник)
"Св. Синод единодушно РЕШИ: При положение, че МПЦ признава БПЦ – БП за своя Майка -Църква, БПЦ – БП със съзнание за своя свещен дълг поема ангажимента да окаже пълно съдействие, като ходатайства и се застъпва пред Поместните православни църкви, предприемайки всичко необходимо за установяването на канонически статут на МПЦ. Определя Синодална архиерейска комисия за преговори с МПЦ и останалите Поместни православни църкви за установяването на канонически статут на МПЦ в състав: Старозагорски митрополит Киприан – Председател, и членове: Ловчански митрополит Гавриил, Пловдивски митрополит Николай, Западно- и Средноевропейски митрополит Антоний, Варненски и Великопреславски митрополит Йоан, Неврокопски митрополит Серафим, Русенски митрополит Наум и Врачански митрополит Григорий.
По-рано днес патриарх Неофит заяви, че трябва да се поеме протегнатата ръка на Македония, предаде БГНЕС.
Още: Седмична прогноза за времето за 23-29 декември 2024 г.
Още: Очерняне на продукт или нередности: БАБХ трябва да се произнесе за шоколадови изделия*
„Това е най-малкото, защото те са наши братя, наш народ. Ще се стремим да запазим неговото единство“, заяви патриарх Неофит навлизане в Светия Синод.
Патриархът и синодалните митрополити се събраха днес на поредно заседание на зимната сесия, на което разгледаха писмото на Македонската православна църква – Охридска архиепископия /МПЦ-ОА/ от 9 ноември. В него тя моли да бъде призната като независима църква, а също така иска Българската православна църква да стане нейна Църква-майка.
Пред Синодалната палата въпреки студеното време и дъжда множество граждани се събраха тази сутрин на мълчаливо бдение в подкрепа на искането Българската патриаршия да бъде Църква-Майка на Македонската архиепископия.
Още: Министърът на културата Найден Тодоров е бил в "Пирогов"
Още: Повече от двоен ръст през 2024: Директорът на ПСС за смъртта в българските планини
Видни общественици, журналисти, учени, представители на големи македонски родове като Миладинови и Дрангови, Шапкареви, Пърличеви и Развигорови се обявиха в подкрепа на искането на МПЦ. Според тях Българската патриаршия има своите основания категорично да подчертае историческата истина за произхода на възобновената като Македонска православна църква – Охридска архиепископия, както и за нейното екзархийско наследство. Те подчертаха, че без подвига на нашите предци, включително от Вардарска и Беломорска Македония, които постигнаха църковна независимост за преобладаващата част от православните българи на Балканите през ХIХ в., днес не биха съществували нито Българската патриаршия, нито Македонската архиепископия, която се явява наследник на македонските епархии на Българската екзархия. „Ваше Светейшество, не отхвърляйте протегнатата ръка на нашите братя от Македония“, призоваваха част от плакатите днес.
„Много се надявам сега българският патриарх да поеме отговорност и да се съгласи заедно с целия Свети синод, надявам се това да е в пълно единодушие, и ние да станем Църква -майка на Македонската църква“, каза д-р Милен Врабевски, председател на Фондация „Българска памет”. Той подчерта, че това е една протегната ръка за помощ на братята християни.
“Вярвам, че БПЦ ще има достатъчно сили да поеме в тази правилна посока да бъде Църква – майка. Ще се съгласи да признае автокефалността на Охридската архиепископия и по този начин на териториален принцип на територията на Република Македония да има църква, на която ние да сме Църква-майка и по този начин се възстановява историческата истина“, каза той и подчерта, че в момента тези наши братя имат нужда от помощ. "Искаме този път една твърда позиция, надяваме се на правилното решение от страна на българския патриарх и той да прояви едно достойнство в този уникален исторически момент и да бъде един истински духовен баща на своята нация“, заяви д-р Врабевски.
Авторът и водещ на предаването „Вяра и общество“ посочи, че писмото на МПЦ до Българската патриаршия е историческо. В него се за първи път официално се казва това, което всички знаем от историята, че йерархията на Македония, църквата на Македония води своето начало от българската църква и от българските диоцези.
„Светият Синод не трябва да отхвърля протегнатата ръка и трябва въз основа на писмото да започне разговори с Македонската архиепископия, в които да отстоява и това, че Македонската архиепископия трябва да признае и историческата истина за своя произход“, заяви Горан Благоев и добави: „И едва след това да се започнат и консултации с останалите поместни православни църкви. А не първо да има консултации с поместните църкви, които всички знаем до какво ще доведат, поне не малка част от тези консултации“.
„Струва ми се, че най-напред в тази сграда трябва да седнат архиереите на двете църкви, да започнат разговори, да постигнат съгласие по някои спорни моменти от македонска страна, защото от наша страна са безспорни и едва след това да се търси мнението на останалия православен свят”, каза той.
„Всички тези заклинания на определени представители, на определени среди, че ако нашата църква си позволи да приеме протегната ръка, тя сама ще се постави в изолация, са несъстоятелни. Абсурдно е това да се случи, още повече, че имаме достатъчно примери в православието как едни поместни църкви общуват с йерархии, които не са признати от всички други поместни църкви и помежду си те нямат никакъв проблем”, посочи Горан Благоев.
Евродепутатът Андрей Ковачев се надява, че БПЦ ще „поеме подадената ръка от нашите братя и сестри от Република Македония“. „Заедно както в политически, така и в духовен контекст да забравим това, което ни е разделяло в миналото. Да го помним, никога да не го забравяме и заедно да вървим напред“, категоричен е той. „Трябва да се намери тази формула и аз се надявам на мъдрост, на достатъчно познание от нашата близка и по-далечна история. В памет на нашите предци да си сътрудничим с братята останали по различни причини и несправедливи договори от другата страна на границата“, каза още Андрей Ковачев.
Струмишкият владика Наум заяви по-рано, че нямащи нищо по-естествено от това Българската патриаршия да се превърне в Църква-Майка на МПЦ. Още повече, че подобно искане е било отправено от години от някои български архиереи.
Според него решението на Светия синод ще доведе до изваждането на МПЦ от изолацията, в която е поставена от Сръбската православна църква. Също така този акт ще позволи на Българската патриаршия да се превърне в защитник да представлява МПЦ пред Вселенския патриарх и останалите православни църкви.
„Църквата-Майка не е свързана толкова с миналото, колкото с едно общо бъдеще в името на Богочовека Христос. Църквата-Майка означава любов“, категоричен е владиката Наум и добави, че "връзката с Църквата-Майка не спира само с акта на самото признаване, а продължава вечно – като почит, благодарност и любов“. Той опроверга и появилите се твърдения, че Вселенската патриаршия би била против едно подобно общуване между нашите две църкви, определяйки го като „голяма лъжа“.