Окръжният съд в Стара Загора отхвърли иска на Мюсюлманско изповедание гр. София, ответник по който е Областният управител, за Ески джамия. Съдът приема, че предявеният от ищеца осъдителен иск за собственост е неоснователен и следва да се отхвърли, предаде БГНЕС.
Решението подлежи на обжалване, съобщиха от съда.
До момента старозагорци организираха няколко протеста по време на делата за Ески джамия. Хората настояваха джамията да запази статута си на "музей на религиите".
"Това си е паметник на културата. Не случайно е ремонтиран с държавни пари. В един момент да не се окаже, така че ремонтираното с държавни пари, да се превърне в частна джамия на мюфтийството", каза при един от протестите Петър Георгиев.
"Тук съм, за да защитя честа и достойнството на всички българи. За да избегне политизирането и конфронтацията. Живели сме толкова години спокойно и съвместно заедно. Създадохме на старозагорска територия един прекрасен обект - музея на религиите. Не искам това да бъде основа за бъдеща конфронтация между българите", изрази мнението си друг протестиращ.
От своя страна Районният мюфтия на Хасково Турхан Хасан заяви, че Ески джамия е принадлежала на турската мюсюлманска община и сега искат да си я върнат, за да я направят действащ молитвен храм. "Ние не сме против музея. Нека е действаща джамия и музей. Това на вас какво ви пречи, ако е джамия? Има такива примери, мога да ви дам в Шумен, "Томбул джамия", където е музей на културата и е действаща джамия", каза той.
Казусът с Ески джамия датира от около 6 години, но в последните месеци реакциите се изостриха. Още преди години тогавашният главен секретар на Главно Мюфтийство и настоящ депутат от ДПС Хюсеин Хафъзов даде първите индикации за намеренията да бъде възстановена религиозната дейност в храма. Това стана възможно, след като на 4 юни 2013 СГС изненадващо реши да признае Главно Мюфтийство като правоприемник на мюсюлманското вероизповедание.
В момента в България има заведени 83 иска за 89 имота от Главно мюфтийство.
Сградата, в която се помещава Музеят на религиите, е единствената, която е оцеляла след масовото клане и опожаряване на града през 1877 г.