Парламентът на Северна Македония прие единодушно законопроекта на ВМРО-ДПМНЕ, който е насочен срещу българските клубове „Иван Михайлов“ и „Цар Борис III“. Двата клуба ще имат три месеца да сменят имената си. Също така не е сигурно дали ще се даде „зелена светлина“ за откриването на клуб на името на цар Фердинанд. Напрежението срещу български клубове не е от вчера. В началото на юни входната врата на Културния център "Иван Михайлов" в Битоля беше запалена, а на 12 октомври въоръжен мъж нахлу в българския културен клуб в Охрид „Цар Борис III”. Мъжът е счупил табелата и витрините и крещял "Българи фашисти".
Още: Най-важните новини за деня: 22 декември 2024 г.
Още: Възстановиха електрозахранването на селата в Смолянско, останали без ток заради снега
Как да разбираме този нов закон в югозападната ни съседка, защо от Скопие твърдят, че имената на Иван Михайлов и Цар Борис III са спорни? Actualno.com потърси по тези въпроси историка проф. Пламен Павлов, който от години е ангажиран с темата за Македония.
Акт на недоброжелателство
"Това е поредният акт на недоброжелателство към България. На нарушаване на елементарни човешки права, европейски принципи и на Договора за приятелство и добросъседство от 2017 г.", смята историкът. Според него проблемът с имената на тези сдружения е формален повод те да бъдат закрити. "Този тримесечен срок, в който те трябва да сменят имената си, самите хора не са много сигурни, че ще го направят. Второ, следващата стъпка, ще бъде някаква друга вероятно. Както каза Виктор Стоянов от Фондация "Македония" днес по БНР - това е връщане към политиката в духа на Закона за македонската чест от 1945 г., когато изобщо да се изявиш като българин е едва ли не противозаконно", коментира проф. Павлов. По думите му сега е направено с по-съвременни средства, но духът е същият.
Още: Прогноза за времето - 23 декември 2024 г. (понеделник)
Македонските българи искат имената Иван Михайлов и цар Борис III
Независими и обективни новини - Actualno.com ги представя и във Viber! Последвайте ни тук!
Още: Седмична прогноза за времето за 23-29 декември 2024 г.
Още: Очерняне на продукт или нередности: БАБХ трябва да се произнесе за шоколадови изделия*
За различните мнения защо не са избрани за имена на клубовете Пейо Яворов и на Димитър Талев например историкът коментира: "Аз също съм си задавал този въпрос, но това е волята на самите македонски граждани с българско самосъзнание".
"Какво скандално има в Иван Михайлов, който отдава целия си живот за свободата на поробените българи и не само българи в Македония? Какво скандално има в цар Борис III, който е наричан обединител и който тогава е една от най-популярните фигури в Македония?", попита проф. Павлов.
Той посочи, че е достатъчно да погледнем колко хора в югозападната ни съседка носят името Борис, макар че отричат връзката си с цар Борис III.
Още: Министърът на културата Найден Тодоров е бил в "Пирогов"
Още: Повече от двоен ръст през 2024: Директорът на ПСС за смъртта в българските планини
"Дори една подобна статистика показва, че Борис III не е чак толкова спорна личност. В крайна сметка е символ на България и на националното обединение", обясни професорът.
Вносителите на законопроекта не са за ЕНП
"Вносителите са партията ВМРО-ДПМНЕ. Кой знае защо си е присвоила името ВМРО. Тази партия на г-н Мицкоски е член на Европейската народна партия. Апелирам към ГЕРБ и ДСБ, които са членове на Европейската народна партия, в крайна сметка да поставят въпроса на европейско равнище. Не може една партия, която води антиевропейска и антибългарска политика да продължава да членува в алианса на европейското семейство на десните европейски партии", коментира той.
Според него на пръв поглед законопроектът срещу българските клубове е използван от опозицията да разшири влиянието си на антибългарска основа, но той е приет от целия македонски парламент, включително от управляващата партия СДСМ.
"Това показва, че премиера Ковачевски, споделя същите виждания. Имаше немалко изказвания от негова страна и от страна на президента Пендаровски в същата посока. Виждаме едно лицемерно отношение към България и засилване на езика на омразата след като се очакваше да бъде точно обратното. Поне здравият разум предполага да бъде нещо в посока на снижаване на напрежението и отказ от перманентно антибългарско говорене", каза проф. Павлов.
Българските власти да реагират
"Очаквам българските институции да вземат отношение към това погазване на правата на българите. Още повече ,че имаше изявление от македонска страна ,че рано било да впишат българите в Конституцията. Това е проява на расизъм, дискриминация и на отричане на реалностите. Това е основополагаща точка в протокола за преговорите на Северна Македония в Европейския съюз. На практика се декларира отказ от това те да се стремят към Европейския съюз и следване на сляпо на сръбската политика. Тези дни имаше изявления на официални лица, включително на президента Вучич, че те няма да се присъединят, а ще отидат с Русия в някаква друга орбита. Виждаме една отново подозрителна зависимост на решенията, които се взимат в Скопие и на цялата антибългарска полемика и истерия с политиката на Белград", каза още проф. Павлов
Спорът за Кирил Пейчинович
Стана ясно, че проф. Пламен Павлов е станал жертва на подобно антибългарско отношение. Той бе категоричен, че е дълбоко нередно българският възрожденец Кирил Пейчинович да бъде обявяван за "македонски преродбеник" в процеса на неговата канонизация за светец. "Реагирах, въпреки че нямаше особена активност от моите колеги, макар че съм сигурен, че мислят като мен. Няма нищо лошо и даже е много похвално, че той е канонизиран от Македонската православна църква. Даже европейския митрополит Пимен от Македонската църква ми "държа лекция" в македонските сайтове, че след като е светец, Пейчинович е небесен човек и не може да принадлежи към никакъв народ, особено към българския, което сигурно се смята за някаква особено голяма драма. След като е небесен човек - защо го наричате "македонски възрожденец", какъвто той не е?", попита проф. Павлов. Той подчерта, че самият Кирил Пейчинович в своите книги навсякъде казва, че пише на български и даже използва понятието "български език на Долна Мизия". "Това е средновековното понятие за двете основни части на България - Горната земя и Долната земя - Охридска", обясни проф. Павлов. Историкът смята, че в подобен антибългарски език, е включена дори и църквата.
ОЩЕ: Щели да вкарат нов закон – ми да вкарват каквото си искат и да си стоят в Титова Югославия