Носталгията по миналото е съвсем човешка. Колкото повече минават годините, толкова повече тъгуваш по младостта. А и паметта е много по-отчетлива за случки от детството и юношеството, отколкото за по-късни събития. Като погледнеш назад, има толкова пропуснати възможности и толкова пропиляно време. С напредъка на годините все повече осъзнаваш, че си смъртен, нищо че го знаеш от малък.
Още: Най-важните новини за деня: 27 декември 2024 г.
Още: Отиде си българската художничка и моделиер Сълзица Борисова
Когато гледаш стари снимки от семейния албум, от родното място, от родината, единствено се умиляваш. Защото разбираш хода на времето – не бързаш да кажеш дали преди е било по-зле или по-добре. Мъдростта те е научила, че просто е било по-различно, било е друго време. Радостите и страданията ти тогава предизвикват само една беззлобна тъга по нещо безвъзвратно отминало. Което е ценно именно като такова и може да ти носи само нега.
Когато се вкопчваш в миналото
Колективната памет за миналото обаче може да е съвсем друга. И не защото е обща, а не само твоя. А понеже ражда смисли в настоящето, за което няма как да си непременно мъдър. За настоящето още няма пожълтели фотоси, то още не е безвъзвратен завършек на нещо, което е такова, каквото е. Особено ако нямаш въображение и сили да го погледнеш от бъдещето. И да си кажеш – не, това не е настоящето, което искам, и мога да го променя. Тогава се вкопчваш в миналото и го привиждаш като бъдеще. Миналото става оправдание за твоето настояще – като изчезнала утопия, която съживяваш сега.
Още: Прогноза за времето - 28 декември 2024 г. (събота)
Още: Сняг вали в 13 области на страната, пътищата са мокри и заснежени
Но нали не ти е останал живец да се радваш на настоящето - такова, каквото е, или сили да го променяш, търсиш себеподобни да го възвеличаеш. Големите идеологически разкази за миналото стават лично кредо, с което осмисляш настоящето си. Социализмът например е светлото минало, което несправедливо е погребано и си мечтаеш да се върнеш в него. Колкото повече се вкопчваш в този разказ – и с това го превръщаш в мощна идеология, толкова повече преправяш паметта за собственото си минало. То вече сякаш само говори с твоите уста – все по-еднозначно, все по-плакатно и все по-немъдро.
Независими и обективни новини - Actualno.com ги представя и във Viber! Последвайте ни тук!
Още: 3000 души в региона на Троян все още нямат ток
Още: МОСВ продължава да следи ситуацията след петролния разлив край Керченския проток
Евтиния и изобилие?
Как това е било време на евтиния и изобилие. Как трамвайното билетче е било 6 стотинки и сме яли кренвирши за 3,60 лв., които „като ги хапнете, устата ви се напълва не със соя и бъркоч от химикали, а с божествения сок на леко опушено прясно телешко месо“. Нямат значение свидетелствата на онези, които и тогава, и сега споделят, че не ядат това, което сами произвеждат в месокомбинатите. И че споменът за онзи неповторим вкус е и заради много по-рядката консумация на месо и изключително бедния асортимент тогава, на които в годините после си обръгнал.
Идеологическият разказ може дори филията с мас от прасето на един бивш премиер да представи не само като бедност, но и като неповторим деликатес. Просто защото е от собственото детство. Но в този случай не говори детството - идеологическият кинематограф преподрежда личните ти спомени.
Още: Пет EPIC DRAMA герои, с които да посрещнете 2025-та (ВИДЕА)
И истинските данни
И тогава обективните данни нямат никакво значение. Например тези от изследването на Мартин Иванов, Ралица Ганева и Калоян Ганев от Софийския университет, които създадоха индекс на цените, с който можем да съпоставяме какво при соца или дори по-рано би струвало в днешни пари. Според този индекс килограм бял хляб през 1985 г. за 40 стотинки тогава ни е струвал всъщност 2,40 лв. днешни пари, пералня „Перла-05“ за 620 лв. ни е струвала сегашните 3170 лв., а средната пенсия от 91 лв. е днешните 549 лв.
А „днешни пари“ означава по-точно стойностите преди инфлацията и пандемията – към 2020 година. Изследователите поставят в една потребителска кошница 10 основни храни от по килограм или литър – хляб, брашно, захар, мляко, олио, вино, ракия и др. и мерят колко от тях може да се купи със средната заплата в „златните години на социализма“ и колко сега. Оказва се, че тогава е можело да се купят 14 колички, докато през 2020 година - 22 колички. И че всъщност никога досега не сме живели по-богато – нито при „златния социализъм“, нито при „златния капитализъм“ от края на 1930-те и началото на 1940-те.
Разбира се, социалните неравенства днес са огромни и това води до безнадеждност сред големи групи хора – неслучайно, макар и с леко подобрение, сме едва 77-и в световния индекс на щастието, зад нас на Балканите са само Северна Македония и Турция. Щастието има, разбира се, и манталитетни измерения (все мрънкаме, все сме недоволни), защото и много по-бедни от нас общества са много по-щастливи.
Лесен обект за манипулация
Но тези обезкуражени хора стават лесен прицел за пропагандата. Многобройни Фейсбук групи и сайтове са създадени или превзети от кремълските хибридчици, за да идеализират комунистическото минало. Да го превърнат в обща утопична памет с цел не да го съживят, а за да зачеркнат европейското бъдеще на Бълтария. Да превърнат страната в своя губерния, като прекършат обществените усилия за повече законност, по-малки социални неравенства и повече благоденствие. И вместо средностатистическият българин да може да си купува кренвирши не само от 10, но и от 40 лв. – от каквото си иска месо „с божествен сок“, да се тъпче с нискокачествени колбаси и да плаче по „невероятните“ и „евтини“ кренвирши от 3,60, които демокрацията, Брюксел и Вашингтон са му отнели.
Затова трябва да си честен с миналото – само тогава можеш да си автономен в настоящето. Да опазиш собствения разнолик, радостно-тъжен разказ за него. И да го оставиш да почива там, където му е мястото – в миналото. Иначе дори кренвиршите, с които някогашният хладилник „Мраз“ никога не е бил пълен, ще са рядкост и в днешния хладилник.
Автор: Веселин Стойнев, Дойче веле