Преди години имахме народна музика, народна банка, Народна опера, даже Народен локум (25 години възход)… Но демокрацията ни отне всичко народно, заедно с Народната република. Остана ни само един Народен театър (но без народните артисти) и една марка колбас, наречен соцносталгично „Народен“.
В съдържанието на колбаса виждаме кожна емулсия, стабилизатори, фосфати, сол, оцветители… може би и малко свинско месо. В състава на театъра имаше няколко добри режисьори, актьори и други творци, но един беше уволнен, други няколко напуснаха сами, а трети протестират... От 4 месеца културната институция предлага театрални скандали, в които няма нищо културно. Там успяха да произведат скандал дори от гостуването на Джон Малкович. Ето как се стигна дотук:
Интригата започна в деня на последните избори, 2 октомври 2022 г., когато режисьорът Морфов вижда по телевизията пиара, също и първи зам. главен директор на театъра Велислава Кръстева заедно Ахмед Доган. Тя придружава в изборната секция почетния председател на ДПС, известен още и като Властелина на обръчите (от фирми) и Господаря на морфичния резонанс. А както определи наскоро български съд, близостта с ДПС е позорящо обстоятелство.
Морфов резонира много отрицателно на гледката, но първо се опитва да разговаря с директора Васил Василев. Също партиец (от новата соцпартия Българска прогресивна линия) Василев не вижда проблем. И след края на поредното представление „Хъшове“, вбесеният режисьор украсява вратата на кабинета на Велислава Кръстева с надписи "ДПС", "Връзки с обществеността на Ахмед Доган" и "изчезвай". „Реакцията ми беше детинска” — признава той по-късно, но през януари повтаря протестната акция.
Според Василев, който е с леви убеждения и заедно с Велислава Кръстева са били зам. министри в правителството на Орешарски, драскането по вратата е фашизъм. За него вероятно и разбиването на плочата от Паметника на съветската армия е фашизъм. Това е типичното поведение на някогашен партиен секретар. Както и казаното в пресконференцията му. Малко след красивите думи „Ние сме в Европа“, „Ние уважаваме твореца“ и „Ние трябва да пазим нашите личности“ — Василев направи кръгом и заяви: „Личностите в Народния театър не значат нищо. Народният театър значи“. Това даде основание на Морфов да го сравни със Сталин.
Тия дни, вместо пред театъра да се вият традиционните (от година-две) кръшни хора, се носят викове „Оставка!“ (за директора) и призиви за бойкот на представленията. Докато отвън едни актьори протестират, други вътре репетират, стига да не за заети да слушат театралните напътствия на президента Радев — известен политически актьор, която играе една роля в Европа и друга у дома.
„Всякакви възможни форми на словоблудство се изляха срещу мен със страшна сила — разказа Морфов в последното си интервю по bTV. — В началото не обръщах внимание, защото много обичам китайската поговорка: „какво може да мисли дървото за кучетата, които пикаят по него“. Но според него продължаваме да живеем в сянката на уродливо управление вече толкова много години, в които „Хидрата ГЕРБ, ДПС и БСП се е впила в държавата и смуче кръвта на нормалните хора“.
Безспорно е, че заради характера и егото му, с Морфов не се работи лесно — не приема възражения и смята, че винаги той е прав. Като за режисьор, това е почти неминуемо. Безспорно обаче Морфов беш/е звездата на Народния, чиито спектакли привличат най-много зрители. Както и че той сам избра да работи с Василев и Кръстева. Какво би могъл да очаква от двамата зам. министри в кабинета Орешарски?
Васил Василев беше заложил като един от приоритетите в концепцията, с която спечели конкурса за директор, завръщането на Морфов като Главен режисьор. Сега след като собственоръчно уволни приоритета си, изглежда най-логично да бъде насрочен нов конкурс. Но служебният министър твърди, че всичко е законно. Ако тази заплетена история стигне да някаква развръзка, тя няма да е преди изборите. Дотогава добри новини от Народния едва ли ще има.
Автор: Емил Л. Георгиев, Прас Прес