За тазгодишното уникално музикално събитие SOLAR CHRISTMAS 2013 (23 декември зала „Арена Армеец“), организаторите от Yalta Club, са подготвили смела, но удивително добра комбинация от хаус, техно и лайв изпълнение с участието на Mark Knight, UMEK, Kosheen, MC Gee и Juan Alvarez.
Пултът ще бъде омагьосан и от словенския продуцент и диджей UMEK. С над 100 участия на година, неуморимият Uros Umek ще ни залее с масивно техно и тек-хаус звучене. Ветеранът в техно средите готви за всички свои фенове мощен набор от разбиващи тракове, миксирани в неговия неподправен и разпознаваем стил.
UMEK се съгласи да даде специално интервю за actualno.com, с него разговаря Виктория Пенева
Ти си един от пионерите на електронната музика в Европа. Как реши да станеш DJ?
Винаги съм бил много запален по музиката, още от ранна възраст. Слушах много електронна поп музика, електронните елементи винаги са привличали вниманието ми. Така че не е изненада, че се исках да правя истинска електрона музика през 90-те, когато рейв вълната удари Словения. Бях тийнейджър тогава, страната ни свали комунистическия режим, Югославия се разпадна, границите бяха отворени и изведнъж пред нас се отвори всичката тази богата западна поп култура. Сцената стана много творческа по това време и така изкуството и поп културата започнаха да се развиват. Запалих се по рейв музиката. Веднъж изпитал този феномен да отида на голямо парти в Германия, реших да стана голяма международна DJ суперзвезда.
Научих се как да миксирам и след това започнах да изпълнявам. Но преди да продължа, трябваше да изградим своя сцена и публика. Успяхме да го направим за няколко години, редовно пусках в региона и също така започнах да правя музика, да продуцирам.
На 17 вече бях сигурен, че искам с това да се занимавам сериозно. Напуснах уичилище и се отказах от баскетбола (бях голям талант, поканиха ме в националния отбор. За съжаление нямаше как да стана голям едновременно в баскетбола и музиката, трябваше да направя своя избор) и се фокусирах върху музиката.
Повечето диджеи използват псевдоними, но ти се придържаш към истинското си име – Умек. Това помогна ли ти в началото на кариерата ти или обратното?
Приятелите ми винаги са ме наричали Умек. Никога не съм имал прякори, така че просто взех истинската си фамилия за артистичен псевдоним, стана много естествено. Хората не знаят значението на тази дума, но звучи странно и я запомнят, след като я чуят няколко пъти. Със сигурност звучи оригинално и уникално и не напомня нищо друго.
Можеш ли да кажеш на читателите ни каква музика пускаш обикновено на големи партита като предстоящото SOLAR Christmas?
Ще пускам енергични сетове, направени до доляма степен от моите издавани и неиздавани продукции, ремикси и свежи релийзи от лейбъла ми 1605, и други на артисти от проекта. Всеки мой концерт е уникален, защото правя много промени в движение. Пускам предимно свежа музика, въпреки че съм сигурен, че хората ще разпознаят някои големи оръжия, които направо унищожиха дансинга на скорошните ми турнета в Америка и Азия. Залагам на приятелската музика с добра енергия между техно и тек-хаус.
Разкажи ни за известния ти лейбъл 1605.
Започнахме го като платформа за пускане на някои от моите експерименти и музиката, която не пасваше на други лейбъли. По това време минавах през голяма промяна в изразяването ми като артист. Името идва от рождената ми дата – 16 май. Това показва, че лейбълът е много сериозен за мен – част от личния и музикалния ми жовт. 1605 не е просто лейбъл. Зад него стоят много проекти, артисти, визуални изкуства, с него представяме и фестивали, благотворителни събития, специални арт проекти. Заедно с радио шоуто ми Behind the Iron Curtain служи като платформа за развитие, която е отворена за музиканти от цял свят – големи имена и нечувани такива също.
Все още обръщаме специално внимание на местни таланти и на всички страхотни продуценти от бившия Източен блок, които не получават заслуженото внимание на запад.
Ние също получаваме голяма подкрепа от други артисти. Създадохме лейбъла преди повече от 5 години, но все още вадим уникален саунд, така че всеки следи какво правим.
Каква е разликата между словенската и американската публика?
Лично аз не мога да се оплача. Имам само един-два концерта годишно в моята държава и те винаги са невероятни. Все пак последните 20 години нещата се промениха доста. Липсва ми времето, в което развивахме специален местен клуб и такъв фестивал. Образовахме хората с радио предавания, с месечни списания за рейвъри. Информацията за артистите и сцената се предаваше от музикалните фенове – от уста на уста.
Сега всичко е комерсиализирано и се прави за пари. Липсва ми времето, в което канехме не чак толкова известни артисти, а продавахме поне 1000 билета. Това сега е невъзможно както за ъндърграунд, така и за мейнстрийм сцената. Отчаяно се нуждаем от добри промоутъри, които да промотират не само големи имена. Трябва да заинтригуват хората и да бутнат нещата напред.
Пазарът в Америка е много млад, жив и вълнуващ в момента. Там хората тепърва откриват тази култура, докато в Словения и Европа това върви последните 20 години и хората явно са се наситили на тази музика. Прекарах 3 месеца в Калифорния и правех турнета в Америка, предполагам, че ще прекарам повече време в Лос Анджелис, защото наистина ми харесва как се развиват нещата ми в САЩ.
С какво се занимаваш напоследък и какво да очакваме от теб в скоро време?
Най-новите ми релийзи са "Cvile Mi Jaja" (original and Grooveboxov remix) с лейбъла Deeperfect на Stefano Noferini и нова колаборация с Groovebox, озаглавена "Rock it out". Също преработихме калсическия рейв химн "Sweet Harmony" за влиятелния холандски лейбъл Spinnin, който се планира да излезе в началото на 2014-та и както изглежда, явно ще пусна нов албум през годината. Завърших го, докато правех турнета в САЩ. Сега трябва да реша дали да го пусна като албум, или да го разделя на части.
Какво е най-голямото ти вдъхновение или кой ти е повлиял в кариерата ти?
Най-голямото ми вдъхновение са хората в клубовете и по фестивалите и енергията, която създават по време на сетовете ми.
Що се отнася до други изпълнители, не мога да кажа, че някой ми влияе днес или поне не го осъзнавам.
Има няколко души, които ми влияеха в началото на кариерата ми. Royal House’s лейбълът на Todd Terry, с неговия Can You Party ме въвлече в хаус и електронната денс музика. Заради Westbam се фокусирах над по-тъмното и тежко техно. Като диджей, харесвах да гледам как Jeff Mills миксира, а Carl Cox беше номер едно в създаването на готина енергия на дансинга. Cloude Young също беше доста интересен.
Има толкова много диджеи в момента. Каква е тайната да продължат да те забелязват?
Най-важното е да правиш хубава музика, така че хората да запомнят името ти и да те викат за партита. Там трябва да се изявиш добре. Задачата ти е да раздивжиш хората и да им осигуриш готино парти. Ако го правиш често, доста възможности ще ти се отворят. Трябва да бъдеш търпелив, отдаден, да работиш здраво и продължително да правиш хубава музика. Ако имаш добро съдържание, можеш да го продадеш. Ако нямаш, не можеш да направиш много, защото винаги има огромна опашка от артисти, които искат да пробият.
Какво прави едно парти добро или лошо? Имаш ли някакви специални трикове?
Ако клубът е пълен и има добра атмосфера, партито е добро, ако някое от тези две неша лиспва, партито не е готино. Обръщам много внимание на това да създам определена енергия в клуба. Мисля, че музиката влияе физически и ментално. Трябва да се дават и почивки на хората, за да могат да си поемат малко дъх.
Какво друго мислиш, че би могъл да правиш, ако не беше диджей или продуцент?
Вероятно сега щях да се наслаждавам на пенсионирането си като баскетболист с няколко шампионски пръстена на пръстите си.
Бил си в България няколко пъти. Какво очакваш от следващото си посещение тук?
Очаквам много, ако не всички от него. Всичките ми участия в България са били страхотни. Предимно заради всички пламенни хора, които наистина искат да се забавляват, те винаги създават страхотна енергия, която се усеща. Сигурен съм, че пак ще се получи страхотно парти и нямам търпение да се върна пак.
Можеш ли да сравниш българската публика с останалите, които си виждал по света?
Доста е лесно – знаете как да се забавлявате, а това е публиката, която аз искам!
И накрая – може ли да пожелаеш нещо на феновете си в България?
На първо място Ви желая всичко най-хубаво през новата 2014 година, много добра музика, благосъстояние и щастие в живота Ви. Радвам се, че се връщам в София през този празничен сезон и се надявам да намерите време, за да прекарате нощта с мен на дансинга. Ще се видим там!