Промени размера
Аа Аа Аа Аа Аа

Изгубен музикален фрагмент отпреди 500 години най-накрая може да бъде чут отново

12 януари 2025, 11:07 часа • 495 прочитания

Музиката има силата да ни пренесе в други времена и места, независимо дали е кварталът, в който сме израснали, или момент, отдавна изгубен в праисторията. Изследователите са анализирали фрагмент от ноти от XVI век в Шотландия с 55 ноти, пресъздавайки мелодия, свързана с култура, от която не е оцеляла друга музика.

Нотацията е намерена в полетата на страница от книга, която сама по себе си е от историческо значение: Aberdeen Breviary от 1510 г. Колекцията от молитви, четива и химни сега не е в списъците с бестселъри, но първият пълен том ще бъде отпечатан в Шотландия.

Екип от Католическия университет в Льовен, Белгия, и университета в Единбург, Великобритания, вече са анализирали музикалния фрагмент, открит в книгата през 2011 г.

Само един музикален ред

Въпреки че фрагментът е съпоставен с малко известно християнско песнопение, което все още се пее в някои англикански църкви по време на Великия пост, известно като Cultor Dei, memento („Слуга Божий, помни“), изследователите не са сигурни дали бележките са били предназначени да ръководят инструменти, или хор. Независимо от това откъсът е достатъчен за експертите, за да разширят познанията си за предреформационната литургична култура в Шотландия.

ОЩЕ: Феминистът, който много обичаше жените: гениалният Пучини

„Само от един музикален ред, надраскан на празна страница, можем да чуем химн, който е мълчал почти пет века, малък, но ценен артефакт от музикалните и религиозните традиции на Шотландия“, казва музикологът Дейвид Кони от Университета в Единбург. „Това означава, че можем да реконструираме другите липсващи части.“

Страница от Абърдийнския требник от 1509 г. Andrew Myllar, Walter Chepman / National Library of Scotland / Wikimedia Commons

Музиката няма заглавие или приписване, но изследователите я разпознават като полифонична композиция в две линии: вид музика, при която се пеят или свирят няколко мелодии едновременно.

Това довело до Cultor Dei, memento. Нотацията съвпада идеално с теноровата част на вокална хармонизация на химна. Можете да чуете как може да е звучала изпята версия на нотацията в реконструкция, публикувана тук.

Шотландия преди Реформацията

Това е един от много малкото музикални записи от този период от време и единственият, който е оцелял от Североизточна Шотландия, което го прави решаващо ново откритие за изследователите на този период на музиката.

„Дълго време се смяташе, че Шотландия преди Реформацията е била безплодна пустош, що се отнася до сакралната музика“, казва музикологът Джеймс Кук от Университета в Единбург.

ОЩЕ: Там, където му е мястото: Учени ще изпълнят последното желание на Бетовен

„Нашата работа показва, че въпреки катаклизмите на Реформацията, които унищожават голяма част от по-очевидните доказателства за нея, е имало силна традиция на висококачествено музикално творчество в катедралите, църквите и параклисите на Шотландия, както навсякъде другаде в Европа.“

Проучването също така изследва историята на притежанието и създаването на книгата, откривайки връзки с катедралата в Абърдийн и параклиса „Света Мария“ в Ратрей в Абърдийншър, но без индикация кой може да е написал музиката. Откритието е насърчило изследователите да разгледат други подобни текстове за музикални знаци – много вероятно отбелязани в полетата.

„Може да се окаже, че нови открития, музикални или други, все още дебнат в празните страници и полетата на други печатни книги от шестнадесети век, съхранявани в библиотеките и архивите на Шотландия“, казва музикологът Пол Нютън-Джаксън от Католическия университет в Льовен.

Изследването е публикувано в Music & Letters.

Последвайте ни в Google News Showcase, за да получавате още актуални новини.
Антония Михайлова
Антония Михайлова Отговорен редактор
Новините днес