Свободата ѝ силно го дразни, защото противоречи на представите му за чест. И за да въдвори ред в своя свят, той я унижава, посяга ѝ, упражнява власт. Така звучи едно от обясненията за безчинствата на мигранти в Кьолн.
Както пише британската журналистка Ширийн ел Феки: „Ако искате истински да опознаете един народ, надникнете в спалните му”. Повечето мъже, извършили сексуалните посегателства в Кьолн, са млади мюсюлмани, които са отскоро в Германия. Именно техният по-особен сексуален морал и религиозно оцветените им представи за ролята на мъжа и жената са може би най-смисленото обяснение за случилото се в Новогодишната нощ, смята германският педагог от турски произход Ахмет Топрак, който от години изследва темата за насилието сред мъжете от чужд произход.
В повечето мюсюлмански страни е прието да се смята, че мъжът е носител на три задължителни качества - плодовитост, сила и твърдост. Мъжът е длъжен да реагира на всяко предизвикателство и всяка обида, които засягат неговата чест, и в никакъв случай не бива да се държи примиренчески. Младежите в много мигрантски семейства са възпитавани именно по този начин - внушава им се, че са длъжни да проявяват подчертана мъжественост, да доминират над останалите и да се държат самоуверено във всяка една ситуация.
"Същества без чест"
В техните представи ръководната роля се полага на мъжа - той е глава на семейството, а това означава, че трябва не само да се грижи за прехраната му, но и да бъде негов закрилник и представител пред обществото. Затова и мъжете, които не са способни да изхранват семейството си и да го представят адекватно навън, са смятани за „безчестни”. За честта на жената пък важи друг критерий - девствеността преди брака. Но и тук мъжът е натоварен със задачата да контролира опазването на женската чест. Сред мигрантите-мюсюлмани в Германия нерядко се наблюдава нещо симптоматично - младите мъже, извършили някакво престъпление, го оправдават с понятието "защита на честта". Защото очевидно го поставят над закона.
Мъжете с подобни представи се сблъскват в Германия с едно отворено общество, в което жените притежават всички свободи - те уреждат сами своето ежедневие, своя професионален и личен живот, без мъжки контрол. За много от мъжете от мюсюлмански страни тези жени са "същества без чест". А това неизбежно води до огромни недоразумения.
"Лицемерен морал"
Моделът на „свободния секс” се възприема в повечето мюсюлмански страни като „западно, неислямско явление”, отбелязва блогърът Хазнаим Казим, който пише за списание „Шпигел” от Исламабад и от Истанбул. В същото време обаче самите мюсюлмани намират начини да заобикалят религиозните забрани, свързани със секса, посочва Казим. Шиитите, например, са автори на остроумното изобретение, наречено „краткосрочен брак”, който може да трае само броени минути. В Пакистан пък, както впрочем и в много други ислямски страни, е пълно с клиники, специализирали се в оперативното възстановяване на девствеността. И макар в тази страна проституцията да е забранена, всяка вечер по тъмните улици на Исламабад могат да се видят десетки жени, които продават плътта си, а мъжете охотно се възползват от тази възможност. Стига всичко да остава тайно и скрито. В тази връзка редица интелектуалци от ислямския свят говорят за лицемерен морал и двойни стандарти, които "отпускат" всевъзможни свободи, но само за мъжете.
Сблъсъкът на два свята
Повечето мюсюлмански мъже все пак са в състояние да приемат различната роля на жената в европейските общества, но има и такива, при които сблъсъкът на двата мирогледа довежда до изблик на агресия. Според педагога Ахмет Топрак, основната причина за това се крие в споменатото вече желание за упражняване на власт и контрол, което при определени обстоятелства прераства в сексуално насилие. Посягайки на жени, които в техните представи са "безчестни", тези мъже смятат, че възстановяват утвърдения ред. Така те се чувстват силни, защото упражняват власт както над "безчестните" жени, така и над придружаващите ги мъже, които също са "без чест", тъй като не са в състояние да ги защитят. А това, че полицията не е успяла да защити жертвите на техните посегателства, допълнително е поласкало мъжкото им самочувствие, обяснява Ахмет Топрак по повод сексуалните изстъпления в Кьолн. Мъже, които извършват подобни престъпления, трябва бързо да бъдат наказвани и дори екстрадирани, ако законите го позволяват, заключава Ахмет Топрак.
Източник: Дойче веле