Промени размера
Аа Аа Аа Аа Аа

Звезди чудовища в мъглявината Тарантула

20 март 2016, 12:52 часа

На около 170 000 светлинни години от Земята са открити десетки звезди гиганти, чиято маса 100 и повече пъти превишава масата на нашето Слънце. Откритието е направено с помощта на телескопа "Хъбъл".

В центъра на мъглявината Тарантула, която принадлежи на съседната галактика Голям Магеланов облак, се намира компактният звезден куп R136. Той съдържа повече от 100 000 звезди – млади, гиганти и свръхгиганти, чиято възраст се оценява приблизително на 2 милиона години.

Купът е разположен на границата на газово-прахови облаци, явяващи се материал за раждането на звезди и планетни системи. В състава на купа влизат 12 много масивни и ярки звезди с маса между 37 и 76 слънчеви маси и една с маса над 250 слънчеви маси.

А наскоро, наблюдавайки R136 в ултравиолетовия диапазон с помощта на "Хъбъл", учените са открили още девет масивни звезди чудовища. Всяка от тях е повече от 100 пъти по-тежка от Слънцето. Тяхната обща светимост превишава слънчевата 30 милиона пъти и това е най-голямата от известните групи тежки звезди.

Астрономите са разказали за откритието си в сп. Monthly Notices of the Royal Astronomical Society. Всеки месец звездите изхвърлят в околното пространство материя, равна на масата на Земята. Природата на това явление все още не е ясна – съществуващите модели не обясняват образуването на толкова масивни обекти от газво-прахови облаци.

Антония Михайлова