Промени размера
Аа Аа Аа Аа Аа

Вълни в Млечния път се появили заради древен сблъсък с друга галактика

18 септември 2024, 08:25 часа • 764 прочитания

В движението на звездите в Млечния път съществуват закономерности. До този извод са стигнали астрономи, след като открили мистериозна вълна, която се простира върху една четвърт от диска на Галактиката.

Данните, получени от спътника Gaia на Европейската космическа агенция, показват, че вълните са се образували в резултат на древен междугалактически сблъсък.

Сблъсъкът на Млечния път и Андромеда е неизбежен. Процесът вече е започнал

Нашата Галактика се е формирала преди около 14 милиарда години, когато облаци от газ и прах се събрали под въздействието на гравитацията, за да образуват огромен сферичен „ореол“ и след това плътен и ярък диск. Въпреки че Млечният път обикновено се изобразява като плосък диск, структурата му е много по-сложна и той неведнъж се е сблъсквал с други галактики.

Нека припомним, че отчетлив S-образен завой в диска на Млечния път е установен по време на изследвания, започнали през 60-те години на миналия век. Смята се, той е резултат от повтарящ се сблъсък на нашата Галактика с по-малък по размер неин съсед.

Сега авторите на изследване, прието за публикуване в списание Astronomy & Astrophysics, анализирали движенията на две различни групи млади звезди и сравнили техните вертикални и хоризонтални позиции с компютърен модел на Млечния път. Резултатите разкриват мистериозни вълни, простиращи се през една четвърт от диска на Галактиката и също така показали, че S-образната крива е резултат от вълна, възникнала от сблъсък с друга галактика.

„Нашата Галактика добре крие своите рани. Следи от предишни сблъсъци могат да се видят само като се обърне внимание на едва забележимите признаци на неправилно положение или движение на звездите“, обясняват астрономите.

Млечният път се "вълнува" и учените може би вече знаят защо

Двата получени модела показали, че звездите се движат напред и назад по радиалната ос на Галактиката, както и нагоре и надолу. Авторите на изследването отбелязват, че моделите са статистически свързани. Това означава, че вълните може да са се появили поради една огромна вълна, причината за която се крие в сблъсъка на Млечния път с по-малка галактика.

„Бъдещи работи, в които се анализират други набори от данни, както и различни модели на формиране на галактики, ще позволят да се получи по-подробна информация за формирането и еволюцията на наблюдавания обект и по-подробно динамично описание на това как вълните се разпространяват в диска на Млечния път“, заключават авторите на статията.

Антония Михайлова