Промени размера
Аа Аа Аа Аа Аа

Планета отвъд Плутон има странен пръстен от отломки

09 февруари 2023, 08:45 часа • 6687 прочитания

В Слънчевата система има осем официално признати планети. Деветата беше Плутон, но той беше лишен от статута пълноценна планета през 2006 година и оттогава се числи като планета джудже. Но освен него в Слънчевата система има огромен брой планети джуджета с диаметър няколкостотин метра, повечето от които се намират отвъд орбитите на Нептун и Уран – в пояса на Кайпер.

Международен екип от планетолози откри, че планетата джудже Кваоар, разположена в покрайнините на Слънчевата система, има система от един или повече газово-прахови пръстени, разположени на разстояние 4,1 хиляди км от нейната повърхност. Изследването на астрономите е публикувано в списание Nature.

„Откриването на неизвестна досега система от пръстени в Слънчевата система беше голяма изненада за нас и по-специално не очаквахме да я открием на толкова голямо разстояние от Кваоар. Това поставя под съмнение нашите представи за това как в близост до планети могат да възникнат газово-прахови пръстени“ казва Вик Дилън, професор от университета в Шефилд.

Сред планетите джуджета в Слънчевата система е и транснептуновият обект Кваоар, открит от известния американски астроном Майкъл Браун още през 2002 година.

Според оценките на астрономите тази планета джудже има диаметър от 1120 км, което я прави едно от най-големите малки небесни тела в далечните краища на Слънчевата система. Около Кваоар се върти 170-километровата луна Уейуот, открита от Браун и колегите му пет години след откриването на тази планета джудже. Поради голямото разстояние до Слънцето годината на Кваоар продължава почти 289 години.

Илюстрация на относителните размери, цветове и албедо на големите транснептунови обекти. Показани са също известните им спътници и изключителната форма на Хуамея, резултат от бързото ѝ въртене. Eurocommuter~commonswiki /  CC BY-SA 3.0

Професор Дилън и колегите му открили, че Кваоар има още една луна освен Уейуот. Нейната роля играят един или повече плътно газово-прахови пръстени, разположени на около 4,1 хиляди километра от повърхността на планетата джудже. Освен Сатурн и други планети гиганти, подобни пръстени са открити само в още две планети джуджета – Харикло и Хаумея.

Учените са направили това откритие в хода на епизодични наблюдения как Кваоар покрива светлината на далечна от нас звезда. Такива събития, окултации – на езика на астрономите, позволяват на учените да търсят следи от съществуването на атмосферата на далечни планети, да изучават нейния състав, а също така да определят точните размери на малките небесни тела и другите им свойства.

В хода на подобни наблюдения, които професор Дилън и колегите му извършили с помощта на 10-метровия телескоп GTC на Канарските острови, учените неочаквано открили свидетелства, че около Кваоар се въртят един или повече плътни газово-прахови пръстени. Тяхната система била отдалечена от планетата джудже на неочаквано голямо разстояние, на което тези структури от прах и газ не могат да бъдат стабилни.

Въпреки съмненията на учените съществуването на системата от пръстени на Кваоар било потвърдено в две последващи наблюдения на окултации. Тези наблюдения показвали, че тези пръстени са подобни по структура на F пръстена на Сатурн, съдържащ много планетоиди и плътни струпвания от прах. Според астрономите това потенциално говори за подобен механизъм за тяхното формиране, което прави пръстените на Кваоар особено интересни за по-нататъшно изследване.

ВИЖТЕ ОЩЕ: Юпитер грабна рекорда по най-голям брой луни в Слънчевата система