Промени размера
Аа Аа Аа Аа Аа

Голям взрив е започнал всичко, но Голямо хрускане е това, което може да ни унищожи

28 септември 2024, 08:00 часа • 835 прочитания

Смята се, че Големият взрив е космическото събитие, поставило началото на цялата ни Вселена. Но учените предупреждават, че Голямото хрускане може да унищожи всичко.

Според теориите Голямото хрускане, или Голямата криза (Big Crunch), би бил ужасяващ сценарий, при който настоящият процес на разширяване на Вселената се движи в обратна посока – завършвайки с галактики, звезди и планети, които се блъскат една в друга, докато всяка частица материя се разпада.

Но през изминалата година учените откриха, че тъмната енергия – сила, предложена да обясни какво „тласка“ Космоса да се разширява, може да стане по-малко „настоятелна“.

Краят на всичко. Как може да изчезне нашата Вселена?

Това означава, както казва един професор по физика, „преразглеждане на разбирането ни за основната физика, разбирането ни за самия Голям взрив и разбирането ни за дългосрочната прогноза за Вселената“.

За повечето хора на Земята първите признаци на Голямата криза биха били в небето, с галактични купове и галактики, които се сливат, или звезди, които започват да се сблъскват една с друга.

Телескопите ще покажат, че космическият микровълнов фон (ехо от Големия взрив) се затопля – и скоро ще достигне хиляди градуси по Целзий.

За сравнение, текущата температура на това фоново микровълново лъчение е малко под 3 градуса над абсолютната нула, или минус 273,15 градуса по Целзий според Европейската космическа агенция (ESA), НАСА и други експерти.

Приблизително 300 000 години след Големия взрив този космически микровълнов фон се оценява на 3000 градуса по Целзий; и по-назад във времето, по-близо до самия Голям взрив, НАСА изчислява, че топлината му е достигала 273 милиона градуса.

„При тези високи температури“, според екипа на Wilkinson Microwave Anisotropy Probe на НАСА, „водородът е напълно йонизиран в свободни протони и електрони“.

Накратко, силите, които в момента карат Вселената да се разширява, ще изчезнат и Вселената ще колапсира. Цялата междугалактическа материя ще кондензира заедно със звезди и планети, засмукани в горящо ядро, където повърхността на звездите ще запали други небесни тела.

В крайна сметка самата Вселена ще се превърне в едно огромно огнено кълбо, поне според някои астрономи и астрофизици, с изпепелени всички живи същества, а самото време и пространство ще бъдат заличени от съществуване.

Ускореното разширение на Вселената "се забавя в последно време"

Нови данни, които предполагат, че всъщност Голямо хрускане може да е крайната съдба на нашата Вселена, се появиха от телескопи на планина в Кит Пийк, Аризона – автоматизирана система с 5000 малки робота.

Спектроскопският инструмент за тъмна енергия (DESI) е телескоп, който е прекарал три години в изграждането на 3D карта на Вселената, включително милиони галактики, със скорост, нечувана досега в астрономията, благодарение на своите роботизирани системи.

В нощта на 12 февруари 2024 г. DESI успял да документира местоположенията на близо 200 000 далечни галактики с „червено отместване“. Данни като тези, изглежда, показват, че „горивото“ на тъмната енергия, смятана за отговорна за постоянното разширяване на нашата Вселена, отслабва.

„Цялата космологична общност беше наистина шокирана“, казва бившия член на екипа на DESI Лус Анхела Гарсия Пенялоза, космолог в университета ECCI, Колумбия.

Стандартният модел на физиката за това как работи Космосът, неговата история и как се е развил се нарича модел на ламбда студена тъмна материя (LCDM) и се основава на предположението, че тъмната енергия остава постоянна през цялото време.

„Ламбда“ в името на теорията всъщност идва от постоянна стойност, която съчетава както космологичната константа на Айнщайн, така и някога предполагаемата константа на тъмната енергия.

Най-точното измерване на тъмна енергия показва, че Вселената няма да се "разпръсне на атоми"

„DESI видя, че „уравнението на състоянието“ на Вселената не е в съответствие с обичайния LCDM модел“, казва Гарсия Пенялоза пред Space.com, „но вместо това показва намек, че тъмната енергия варира с времето. Това беше доста изненадващо, защото повечето космологични наблюдения досега са в полза на модела LCDM“.

Шокиращото откритие, по думите на изследователката, „отваря прозорец за променливи модели на тъмна енергия“, което означава не само възможността за Голямо хрускане, но и за други странни резултати.

Тъмната енергия е теоретична сила, която обяснява защо Вселената се разширява и защо това разширение се ускорява. Идеята за тъмната енергия е, че вакуумът на пространството притежава малко количество собствена енергия, толкова слаба и трудна за измерване, че е наречена „тъмна енергия“.

Но намеците, идващи от DESI, предполагат, че не само тъмната енергия отслабва, но е имало процес, при който тя първо става по-силна, едва след това бавно отслабва.

„Ако тъмната енергия не е константа, кой знае как се развива“, казва астрономът Джоан Наджита от NOIRLab на Националната научна фондация.

Ако разширяването на Вселената продължи, подхранвано от тъмна енергия, друг възможен край ще бъде почти толкова кошмарен – сценарий, описан като Голямото замръзване (Big Freeze), според който, ако Вселената се разширява безмилостно, накрая звездите ще спрат да се образуват.

Съществуващите звезди ще изчерпят горивото си и ще пътуват все по-далеч една от друга, което ще доведе до самотна, тъмна Вселена, докато една по една звездите мигат. От нашата галактика Млечен път няма да се виждат други галактики.

След като звездите угаснат, доминиращите характеристики на Вселената ще бъдат черни дупки – докато те също се изпарят, оставяйки Вселена едва над абсолютната нула, в нова „тъмна ера“, която ще продължи много по-дълго от всички, съществували преди нея.

Но учените от DESI всъщност са оптимисти, че новите данни (които все още се анализират) ще доведат до ново разбиране на физиката.

Новите резултати вероятно ще означават ново разбиране на тъмната енергия – и по този начин дори на Стандартния модел, на който учените разчитат, за да разберат физиката, която поддържа нашата Вселена.

„По същество трябва да започнем от нулата“, казва професорът по физика Карлос Френк от университета Дърам пред The ​​Guardian.

Други изследователи смятат, че това изчисление за тъмната енергия е доста изчерпано.

По-голяма част от Вселената е празнота. Накрая тази празнота ще погълне цялото пространство

„Идеята, че тъмната енергия варира, е много естествена“ според космолога Пол Щайнхард от Принстънския университет.

Ако не беше, „това щеше да е единствената форма на енергия, която познаваме, която е абсолютно постоянна в пространството и времето“, отбелязва Щайнхард пред Quanta.

Така че разширяването на Вселената не се забавя поради гравитацията, както всички си мислеха, то се ускорява. Никой не очакваше това, никой не знаеше как да го обясни. Но нещо го причиняваше.

„Вселената не само се разширява, но се разширява все по-бързо и по-бързо с времето“, казва д-р Кати Ромър, учен от Dark Energy Survey, пред MailOnline.

„Това, което бихме очаквали, е, че разширението ще става все по-бавно и по-бавно с времето, защото са минали близо 14 милиарда години от Големия взрив.“

Антония Михайлова