Промени размера
Аа Аа Аа Аа Аа

Галактика се приближава към Млечния път, засне я "Хъбъл"

23 октомври 2024, 07:50 часа • 1259 прочитания

Астрономите от Европейската космическа агенция (ESA) са публикували изображение на галактиката Messier 90 (M90), известна още като NGC 4569. Тя се намира приблизително на 55 милиона светлинни години от Земята в съзвездието Дева.

Нещо незнайно я свързва: Тъмната материя взаимодейства без гравитация

M90 е една от малкото галактики, които се приближават към Млечния път, а не се отдалечават от него. Messier 90 е открита от френския астроном Шарл Месие на 18 март 1781 г.

Новото изображение, създадено въз основа на данни, събрани от наблюдения на телескопа „Хъбъл“ през 2019 г. и 2023 г., дава представа за праховия диск на галактиката, газообразното хало и яркото ядро.

Във вътрешните области на диска M90 могат да се видят области на активно звездообразуване, които лесно се идентифицират по характерното червено излъчване на водорода, но те отсъстват в останалата част от галактиката. M90 вече не образува нови звезди и през следващите милиарди години ще еволюира в лещовидна галактика.

Messier 90 е най-яркият член на сравнително близкия галактичен куп Дева, група от около 1300 – и вероятно до 2000 – галактики. Курсът на нейната орбита я е отвел близо до центъра на галактичния куп преди около триста милиона години.

Вълни в Млечния път се появили заради древен сблъсък с друга галактика

Нейната орбита през галактичния куп Дева я е ускорила толкова, че М90 е в процес на пълно бягство от купа и се движи в нашата посока – други галактики в купа Дева са измерени с подобни скорости, но в обратната посока, отбелязват астрономите.

През следващите милиарди години ще бъдем зарадвани с още по-добър изглед на Messier 90, докато тя еволюира в лещовидна галактика.

Антония Михайлова