Американските и британските разузнавателни служби не ограничават действията си до реалния земен свят и са проникнали и в световете на World of Warcraft и Second Life, шпионирайки и събирайки данни в онлайн игрите, популярни сред милиони хора по целия свят, пише New york Times.
Новите разкрития показват, че служителите на разузнаването са се внедрили в реалността, населявана от дигитални аватари на елфи, джуджета и супермодели, заради опасенията, че терористи или криминални мрежи могат да използват игрите за тайна комуникация или трансфери на пари.
Шпионите влизат в образите на герои от игрите, за да подслушват и привличат информатори, докато събират данни и проследяват съдържанието на комуникациите между играчите, разкриват документи, изнесени от бившия служител на американската Агенция за национална сигурност Едуард Сноудън.
В документите не се споменава за успех в борбата с тероризма вследствие на инфилтрирането в онлайн игрите.
Игрите „са разработени и управлявани от компании, които търсят от това печалба, така че самоличността на играчите и активността им се проследява”, казва Питър Сингър, експерт от Brookings Institution. “За терористичните групировки, които биха искали да комуникират тайно, има много по-ефективни и лесни начини, вместо да се скрият зад аватара на трол”, отбелязва Сингър.
Шпионирането, което включва и Xbox Live на Microsoft поражда опасения за поверителността. Не е ясно точно колко агенции са имали достъп до комуникациите на геймърите, колко играчи са били наблюдавани и дали данните са записани.