Има разделение сред мюсюлманската общност в България. За това бяха единодушни част от свидетелите по делото срещу 13-те имами в Пазарджик. Според техните разкази новите имами отказвали да извършват ритуали на мюсюлмани с български имена.
Свидетели разказаха в съдебната зала, че по заповед на районния мюфтия на Смолян Неджми Дъбов на мюсюлманите в Девин било отказано да погребват близките си в ковчег, въпреки желанието им.
Обвиняемият Дъбов заяви, че в заповедта му няма нищо притеснително: "В тази заповед са цитирани единствено и само членове от действащия устав на мюсюлманите от 2008 година. Няма салафити, няма халефити, няма еди какви си, еди какви си. Говорим ние според исляма. Аз съм роден мюфтия и действам съгласно устава на мюсюлманско изповедание, нещата са ясни и регламентирани".
София Семерджиева, работила в Югозападния университет в Благоевград, потвърди в съдебната зала, че обвиняемият Юсуф Горелски, подпомаган от съпругата му, лично е плащал студентските такси на над 10 студенти, изповядващи ислям, предаде КРОСС.
Поддръжниците на обвиняемите оспориха свидетелските разкази: "Свидетелските разкази до момента, с изключение на двете поемни лица, не бяха съотносими към предмета на делото. Всички знаем какъв е той".
Последният от разпитаните днес -Николай Панков, каза, че познава някои от обвиняемите в процеса, а именно - Саид Мутлу, Неджми Дъбов и Али Хайредин. През 2010 година са им прекратени трудовите договори като районни мюфтии и имами. Той каза също, че има различия и конфликти между тези, които проповядват ислям, който са изучавали в страната и тези, които са учили в чужбина.
"От 1893 година мюфтиите се учат в религиозното училище в Шумен, а след това във висшето училище в София. Сега приоритетно се назначават такива, които са учили в чужбина - Саудитска Арабия, Египет, Йордания, а не имами, които са учили в България". Според него мотивът бил, че старите имами са непросветени, а спорът е за това кой повече знае исляма.
Свидетелят посочи, че има социално напрежение, защото Неджми Дъбов се противопоставял на светските закони, а именно срещу снимането в личните карти без забрадки и за това, че отказвал погребения на мюсюлмани, които са с християнски имена. Свидетелят поясни, че става дума за Смолянския регион, където Дъбов е районен мюфтия. Старите имами не отказват подобни погребения, поясни Панков.
Освен това през последните години се наблюдава и промяна във визията на мюсюлманките в страната. В Корана е казано какво от тялото им да не се вижда, а не как да бъдат покрити. Увеличават се и случаите на жени с нетрадиционно за страната облекло - жени с бурки, след 2005 година, допълни свидетелят, цитиран от Фокус.
Той поясни, че от 2008 година Мустафа Хаджи е отстранен като главен мюфтия, за което има съдебно решение. Главен мюфтия в периода от 2008 до 2011 година е бил Недим Генджев, а след 2011 година е Мустафа Хаджи. Според свидетеля М. Хаджи е бил вербуван от Държавна сигурност под името агент Андрей, а д-р Генджев е бил кадрови офицер на служба по отношение на контраразузнаването. В този смисъл неговата обвързаност не била политическа, а служебна. Свидетелят обясни, че даренията, които се дават или така наречения "зекят", трябва се отчитат като приход. Средствата, които пристигат от чужбина, обикновено се превеждат по банков път. Имало е обаче и суми, получавани на ръка. Подобна била ситуацията и със заплатите на имамите. Те са на трудов договор и парите им се превеждат по банков път, но има имами, които се оплакват, че не са си получили парите, когато се е налагало те да бъдат плащани на ръка, обясни свидетелят.
Утре делото продължава с разпит на свидетели, сред тях е и главният мюфтия.
Редактор: Десислава Ушатова