Промени размера
Аа Аа Аа Аа Аа

Иван Христов пред Actualno.com: Трябват промени в много институции, включително и в НФЦ

21 януари 2025, 09:25 часа • 1866 прочитания

Иван Христов и Андрей Арнаудов дебютираха в българското кино като продуценти на "Гунди - Легенда за любовта" и разтресоха гилдията, събаряйки всички възможни рекорди по гледаемост и боксофис постъпления. Създавайки пар екселанс комерсиален продукт с високо обществено очакване и отзвук, Иван и Андрей категорично доказаха, че популярното кино може да носи и икономически, и културни ползи.

Паралелно с радостта от успехите на филма за Георги Аспарухов обаче, Иван и Андрей повдигнаха темата с финансирането на българските филми чрез Националния филмов център. В края на 2024 г. двамата алармираха, че следващият им игрален проект, посветен на легендата Емил Димитров, за втори път е бил "порязан" от художествената комисия в НФЦ и няма да получи финансиране. И Иван Христов, и Андрей Арнаудов заявиха, че системата за оценяване и определяне на филмовите проекти, които да бъдат финансирани от държавата, е силно компрометирана, а по-голямата част от продукциите, които все пак получават пари и успяват да излязат на екран, се гледат от адски малко зрители.

Инетрвю: Скандалите в НФЦ не спират: В "Студио Actualno" говори директорът Петър Тодоров (ВИДЕО)

Снимка: Иван и Андрей/Facebook

Едновременно с това стана ясно, че срещу настоящия директор на Национален филмов център - Петър Тодоров, са подавани сигнали, заради които има опасност да бъде дисциплинарно уволнен. Сигналите са заради мярката за възстановяване на разходите, която представлява икономически механизъм за възстановяване на средствата за производство на филмови продукции, осъществени изцяло на територията на Република България. Чрез нея продуценти, вложили частни средства в създаването на филмов продукт у нас, могат да получат обратно част от парите си. В тази връзка Иван и Андрей са едни от малкото (ако не и единствените) български продуценти, възползвали се от тази възможност.

Свързахме се с Иван Христов, за да ни разкаже повече за отказите за финансиране на филма за Емил Димитров, за "въртележките" в художествените комисии и за единствения смислен начин държавата да стимулира филмопроизводството у нас.

Още: Новият проект на Стефан Командарев е селектиран на Berlinale Co-Production Market

-------------------------------------------

Четири пъти са ви отказвали финансиране за филма за Гунди и вече два пъти за продукцията за Емил Димитров. Ще продължавате ли да кандидатствате?

За да бъдем честни, е хубаво да кажем, че НФЦ ни подкрепи, когато преди година и половина с "ЕМИЛ" кандидатствахме в категория "Развитие на сценарий". Сумата, която ни отпуснаха, бе около 25 000 лева. Последваха два отказа за финансиране след това. За да отговоря на въпроса ви - да, ще продължаваме да кандидатстваме. По-важно е обаче, че ще инициираме промени в правилника на работа на НФЦ, защото има спешна нужда от това.

В последното ви видео, посветено на Националния филмов център, казвате, че един и същи кръг кинаджии успява да се върти и да печели субсидиите за кино. Можете ли да ни дадете някаква конкретика все пак? Кои са тези режисьори, кои са филмите, които са реализирали, и кои са хората в комисиите, които "работят" за това? Каква е "схемата", която вие сте проследили от собствения си опит?

Темата е такава, че ако влезем в конкретика и споменем имена на хора от "хранилката", нищо сериозно няма да постигнем. Единствено ще сменим центъра на казуса и ще го превърнем в поредния междуличностен скандал - идеален за жълтите издания, нищо повече. Разберете, не е необходимо творци, лекари, полицаи и т.н. да се караме помежду си. Така статуквото няма да се промени, защото енергията ще се загуби в грешна посока. Необходимо е да се направят промени в доста институции у нас. Една от тях е НФЦ.

Още: Напрежение в българското кино: Ще уволнят ли директора на НФЦ и кой застана зад него?

В същото видео посочвате сценариста Дечо Таралежков като този експерт, който е написал в своята аргументация в една от сесиите, в която сте кандидатствали с филма за Гунди, че сценаристът Емил Бонев е покойник и сценарият не е бил доразработен от друг човек след неговата смърт. Вие лично търсили ли сте контакт с Дечо Таралежков след като сте видели неговата оценка? Искали ли сте да разберете защо е написал такова нещо?

Тук отговорът ми ще бъде подобен на предишния. Не сме търсили контакт с г-н Таралежков, няма нужда от това. Доколкото знам, той се е свързал с Емил Бонев, за да му се извини. Повтарям - проблемът не е, че някой от комисията е допуснал грешка или че е глупав, или че е подкупен. Проблемът е, че правилникът позволява такава глупост да бъде пагубна за съдбата на един проект. Това компрометира целия конкурс. Ако знаем, че най-важни са зрителите, защото киното, както всяко друго изкуство, съществува единствено и само заради хората, тогава ще изградим новите правила с този приоритет. Това е най-важно. Някой някога трябва да каже, че царят е гол... Хората в България дори не знаят, че има цар!

Част от екипа на "Гунди - Легенда за любовта" на галапремиерата на филма на 9 октомври 2024 г. в зала "Арена 8888 София", снимка: Междинна станция

Вие опитахте ли се да оспорвате резултатите от сесиите, на които ви е отказвано финансиране?

Да, на поредната сесия, в която проектът за Гунди не получи финансиране, ние взехме решение да оспорим резултатите. Тогава обжалвахме пред съд. Впоследствие отеглихме блокажа, защото осъзнахме, че заради нашия иск ще страдат всички, които са спечелили, а между тях е вероятно да има качествени проекти. Така се получава порочен кръг. Не можеш да обжалваш, защото така "наказваш" грешната страна, а системата остава непроменена. Не е това целта.

Интервю: Юлиан Костов пред Actualno.com: Приех и обикнах счупената си версия

Каква може да бъде по-конкретно ролята на Министерството на културата при контрола на финансирането от НФЦ? И може ли Министерството да бъде гарант за безпристрастно оценяване и финансиране на проектите в българското кино?

Преди да влезем в конкретен детайл, е важно да осъзнаем най-важното нещо. Институцията (НФЦ, Министерство на културата, финансовото министерство и т.н.) трябва да носи отговорност за решенията си. Трябва да се търси сметка за действията, които дадената институция предприема. Анонимността и липсата на отговорност доведоха нещата почти до крах в много ресори у нас. Особено в БГ киното. Едни хора правят филми, подкрепени от своите приятели в комисията, после се завъртат и "връщат" жеста. Така трупат и "служебни точки", които им дават огромно предимство за следващи кандидатствания. За това упражнение се харчат десетки милиони от парите на потенциалните зрители. В 90% от случаите се създават негледаеми филми. Милиони потъват в нечии сметки, а хората в България просто спряха да ходят на български филми. Това, че никой не ги гледа, се оказва, че не е проблем на творците - тяхната цел явно не е да ги гледат, а точно обратното. Анонимността им е тяхната сила. Това трябва да спре.

Директорът на Национален филмов център Петър Тодоров, снимка: Actualno.com

Вероятно сте в течение със скандалите в Националния филмов център по една друга тема – програмата за връщане на част от парите, инвестирани от продуцентите, и одита, след който стана ясно, че директорът Петър Тодоров може да бъде уволнен. Защо, според вас, има недоволни от тази програма и какви биха били мотивите им подобна инициатива да бъде спряна?

Защо и дали г-н Тодоров ще бъде уволнен, аз не знам. Не искам да спекулирам по темата, но искам ясно да заявя нещо за връщането на част от средствата. Тази програма е ЕДИНСТВЕНОТО СМИСЛЕНО НЕЩО в българската кино реалност. По този начин държавата стимулира производството на филми в страната. Заради тази програма България е кино дестинация за западните компании, произвеждащи филми. Това частично връщане на средства би било и от огромна полза за българските продуценти, но най-вече е шанс българските зрители да гледат качествени български филми.

Още: Филмът "Залог" на Светослав Овчаров открива 29-ия София Филм Фест

За новия ви проект за филма за Емил Димитров – с какви доводи са поставени ниски оценки за филма, заради които ви е отказвано финансиране до момента? Едни и същи ли са експертите в комисиите, които са оценили ниско филма за Гунди и този за Емил Димитров?

Господин Тодоров излезе в болнични и с тази сесия ситуацията е патова. Нямаме официалните становища, защото те още не са обнародвани. Болестта на директора на НФЦ му попречи да издаде заповед, с която да официализира резултатите. Ситуацията е патова, защото има срок, след който сесията трябва да се обяви за невалидна. Този срок мина. Сега какво ще стане аз не знам. Да ви кажа, никой не знае. Има 5-6 млн. за разпределяне в тази сесия, но май няма да ги разпределят... или пък ще го направят... Никой няма представа.

След грандиозния комерсиален успех на "Гунди – Легенда за любовта" - по-лесно ли намирате финансиране? 

Радвам се, че успехът е не само комерсиален. Успеха на филма всеки, който го е гледал, би могъл да го усети със сърцето си. Мисля, че има специално място в душите на хората, където този филм винаги ще живее. Иначе, какво да ви кажа... Уж е малко по-лесно, да. То е като да имаме да тичаме маратон от 5 милиона километра и вие да ме попитате дали по-лесно ще преминем първите пет-шестотин хиляди метра. При необходим бюджет от около 5 милиона лева задачата остава много трудна. Дано да не е невъзможна.

И за финал: Като изключим 4-кратното "спъване" от НФЦ за финансирането на филма за Гунди, коя е най-голямата трудност, която сте имали с продукцията за Георги Аспарухов, за която ще се постараете да не преживеете отново с продукцията за Емил Димитров?

Когато се връщам назад, помня едно. Трудностите бяха първо докато основният ни спонсор ни подаде ръка. И после докато успеем да спечелим доверието на прекрасните хора и професионалисти от екипа. След като на борда вече бяха: Димитър Димитров, Емил Бонев, Павел Иванов, Александра Свиленова, Борислав Славков, Вики Радославова, Георги Стрезов, Димитър Русев, Дони, Васил Булянски, Климент Йончев, а след тях и още около 700 души... тогава вече беше радост. Едно пътешествие, което все още продължава...

Интервю на Неда Ковачева

Последвайте ни в Google News Showcase, за да получавате още актуални новини.
Неда Ковачева
Неда Ковачева Отговорен редактор
Новините днес