Промени размера
Аа Аа Аа Аа Аа

Трима фотографи и един нов смартфон

11 ноември 2022, 17:41 часа • 1568 прочитания

В началото на ноември, Huawei Mate 50 Pro оглави текущата класация за мобилна камера на световно признатата лаборатория DxOMark. Една от ключовите иновации в новия флагман на компанията e неговата механично регулируема в 10 степени бленда, от f1.4 до f4. Какво е практическото значение на тази иновация и каква роля играе тя за снимането при различни сценарии? Отговори дават трима български фотографи, които използваха Huawei Mate 50 Pro за своя основна камера в продължение на 2 седмици. Те са Темелко Темелков, Лора Динева и Диляна Флорентин, които разказваха за своето преживяване със смартфона в областта съответно на репортажната, продуктовата и портретната фотография. Това стана на медиен фотографски уъркшоп на 7 ноември, по повод старта на редовните продажби на Huawei Mate 50 Pro в България. Домакин на уъркшопа бе галерията nOva Art Space и изложбата скулптури на Георги Л. Георгиев „За вдъхновението ...“.

На археологически разкопки с Темелко Темелков
„Технологиите се развиват супер бързо и дават в ръцете на хора, които не са експерти, страхотни възможности“, започва Темелко, преди да въведе аудиторията в атмосферата на протичащите в момента археологически разкопки близо до село Илинденци в района на Сандански - високо разположено, стръмно, скалисто място, където леката техника е огромно предимство. Неговият визуален разказ, заснет с Huawei Mate 50 Pro, части от който виждате тук, e перфектен пример за документална фотография, заснета изцяло на терен. Серията включва всичко, от пейзажи до портрети и близки планове на археологически находки.

Снимка: Темелко Темелков/ Заснето с Huawei Mate 50 Pro

„Блендата е механична конструкция от ламели, променящи светлината, която влиза в обектива. При най-отворена бленда цифрата е най-малка – 1.4, при най-затворена – 4. Освен колко светлина ще влезе през обектива, блендата е свързана и с това колко неща ще бъдат на фокус, и оттам с генерирането на т.нар. боке ефект. Колкото е по-затворена, толкова повече обекти и планове в кадъра са на фокус. Използваната в Huawei Mate 50 Pro механична, истински съществуваща бленда, позволява да направите много добри снимки в много различни сценарии“ обяснява Темелко, който има богат опит в модната портретна фотография, outdoor фотографията и разбира се – документалната фотография.

„В археологията е важна не само определена находка, а къде е намерена тя, в каква среда, какво е имало около нея“, разказва Темелко. И демонстрира цялостната фотографска система на Mate 50 Pro, с неговия 200x обхват на приближение, широкоъгълна камера, макро възможности и механично регулируемата бленда, в една завладяваща фото история, в която има панорами, едри планове, природа, естествени портрети на екипа, полеви макро снимки и снимки на артефакти, които по същество са продуктови снимки.

Снимка: Темелко Темелков/ Заснето с Huawei Mate 50 Pro

Продуктова фотография в парка и в студиото на Лора Динева
„През последните две седмици работя с Mate 50 Pro като основна камера и най-шокиращо за мен беше да разбера, че всичко, което мога да направя в студиото си с професионалната си техника, мога да го направя и само с този смартфон“ споделя Лора Динева, която описва себе си като продуктов, рекламен и outdoor фотограф в своя сайт и Instagram профил.

Лора Динева изпробва няколко техники на продуктова фотография, в студио с осветление и навън, в парка, на слънчева светлина. Всички кадри, които показва, и отнемат от 6-7 минути до половин час, с аранжирането, изпробването на различни настройки в Pro режим, и самото заснемане.

Снимка: Лора Динева/ Заснето с Huawei Mate 50 Pro

„Много често фронталното снимане е най-изразителният начин за представяне на продукт.  Така фокусът, вниманието, са изцяло върху него“ споделя Лора. „Снимам и в макро режим, в Pro, който дава впечатляващи ефекти и кара продукта да изглежда много скъп и интересен. В продуктовата фотография е изключително важно продуктът да е на фокус, снимката да има острота, и аз съм силно впечатлена от чистотата и остротата на кадрите, които заснех с Mate 50 Pro”, продължава тя.

„В миналото традиционен проблем на снимането с телефони беше, че всичко излиза на фокус, което не позволява да акцентирате върху важния за снимката ви обект. Например снимате го на фона на пейзаж, но целият пейзаж излиза на фокус и кадърът ви изглежда плосък. Същото важи и за портретите. Тук благодарение на регулируемата бленда, от 1,4 до 4, можете да направите диференциране на фона, така че обектът ви да изпъкне, цялото внимание да е върху него. Това прави Huawei Mate 50 Pro толкова уникален. Повечето смартфони нямат такава опция или ако я имат, тя е базирана само на софтуер, което създава видим проблем по ръбчетата на предмета. Когато блендата е механична, както е тук, обектът е разработен в пълни деатйли,  контурите му изглеждат естествено, и снимката въздейства по начина, който търсите“, коментира кадрите си тя. Един от обектите в нейните снимки е самият Huawei Mate 50 Pro, в неговата версия от оранжева веган кожа или с гръб от черно стъкло.

Снимка: Лора Динева/ Заснето с Huawei Mate 50 Pro

Портретите на Диляна Флорентин – не само в портретен режим

„Признавам, че досега не възприемах насериозно снимането на портрети с телефон, но нещата се промениха след срещата ми с Huawei Mate 50 Pro. Плътност, цветове, богати разработки в тъмните части, всичко е впечатляващо“, започва известната със своите портрети Диляна Флорентин.

Снимка: Диляна Флорентин/ Заснето с Huawei Mate 50 Pro

Тя окуражава човека зад камерата да експериментира отново и отново. „Изпробвах различни функции и режими на смартфона, не само Pro, защото човек не винаги има нужда от този голям RAW файл, който той генерира. Използвах и предварително зададения Portrait Mode, който дава цялото това красиво размазване отзад (боке). Работи абсолютно феноманално, за първи път виждам такъв резултат. Преди винаги е имало назъбване по контурите, особено при косата“, споделя тя за своите две седмици с Mate 50 Pro.
“Много интересни резултати се получават и при портрети, уловени в движение. Препоръчвам да заснемете цялото движение и от получените кадри да изберете този, който най-добре го предава“, продължава тя. „Когато снимате портрет в интериор, който сам по себе си е интересен, може да си поиграете с блендата. Тя дава възможност да получите точно търсения от вас ефект, или да изберете вариант, който изразява вашия поглед към сцената. Експериментирайте и с черно-бели портрети. Експериментирайте и пак експериментирайте. Не е нужно когато правите портрет, задължително да сте в Portrait Mode. Всеки режим дава уникален поглед и повече възможности за уникално изразяване.“

Снимка: Диляна Флорентин/ Заснето с Huawei Mate 50 Pro

Диляна споделя още, че всички представени от нея портрети не само са заснети с Mate 50 Pro, а и са обработени изцяло в неговия собствен фото редактор. Тя акцентира и демонстрира интересни функции при пост-обработката в смартфона, например размиването на избрана част от кадъра след заснемането му. С малко редакция на тоналност, контраст и други опции, предлагани от самия смартфон, портретите на Диляна оживяват в ръцете ѝ.

Начо Стригулев
Начо Стригулев Отговорен редактор
Новините днес