"Всичко беше обяснено преди пиесата. 1995 година пиесата е поставяна с този текст, през 2010 също – явно нивото на нацията е било достатъчно, за да го приеме. Към днешна дата явно имаме проблем с образованието". Това заяви директорът на Народния театър "Иван Вазов" Васил Василев.
"Ако ни липсва национално достойнство, ако ни липсва образованост, това е проблем на обществото. Ние можем само да разрушаваме, ние не можем да градим. Ако тази ситуационна пиеса обърна държавата за 24 часа, ей Богу, докъде стигнахме", подчерта директорът, описвайки произведението като "леко".
Това не беше мирен протест – официално Национално движение "Бащино огнище" имаше разрешение за протест. "Видяхте в даден момент как тези хора тръгнаха да атакуват театъра и стигнаха до стълбите", каза Василев пред БНТ, който уточни, че бил излязъл "с любов към тях": Грозни сцени в Народния театър: Нападнаха директора преди режисираната от Малкович постановка "Оръжията и човекът" (СНИМКИ и ВИДЕО)
За и против
"Провокация на българската чест и достойнство" - според мен провокацията беше направена от директора на Народния театър "Иван Вазов" Васил Василев. Това заяви критикът акад. Иван Гранитски, който смята, че зародишът тръгва от изгонването на режисьора Александър Морфов. Това стана, след като Морфов протестира срещу Велислава Кръстева, която е дългогодишен пиар на ДПС, присъедини се към Пеевски след избухването на войната с Ахмед Доган и напусна театъра след скандала с Морфов, където също беше пиар. За Гранитски поставянето на "Оръжията и човекът" е грешка и не е трябвало да става – след като му беше напомнено, че и преди пиесата се е играла в България, отговорът беше, че трябва да се мисли за контекста: Народният театър: Морфов не е възстановен на работа, ще обжалваме съдебното решение
"Някои други хора допуснаха политиката в театъра. Аз съм човекът, който е отстоявал демократичните принципи", отвърна Василев задочно на Гранитски, твърдейки, че спасил от уволнение хора "по политически причини".
Още: Протестиращите пред Народния театър "Иван Вазов" нападнаха Владо Пенев (ВИДЕО)
Нашата програма не си я нагласяме по църковен календар – така задочно Василев отвърна на критиката, че пиесата се поставя точно на 7 ноември, годишнината от Сливнишката епопея, където българите защитават Съединението и своята независимост. Днес, 8 ноември, пиесата пак по плян трябва да бъде поставена, като това е дата, свързана с окупацията на Западните покрайнини от Сърбия.
Изкуството ни провокира, кара ни да се замислим, подчерта Василев. Според него, да се съди за нещо, трябва първо да се види. Протест във Виена е имало преди 100 години – пиесата почва с "нашите български войници, които победиха сръбските дрипави (войници) и техните австрийски контета". Бърнард Шоу е утвърден, той осмива войната, настоя Василев, като казва, че първоначалният вариант на пиесата няма яснота къде се развива действието и кой е замесен - историята на Българо-сръбската война след Съединението.
На въпрос какво си е помислил Джон Малкович за случилото се, Василев отговори, че Малкович му споделил, че би искал някой като Бърнард Шоу да напише такава пиеса и за САЩ.
Директорът на театъра сподели и че 4 дни преди излъчването на пиесата е имало скъсан плакат пред Народния театър – той показа снимка на подпалени факли, сякаш става въпрос за футболен мач.
Още: Министърът на културата за ескалацията пред Народния театър: Подозирам политическа намеса