Промени размера
Аа Аа Аа Аа Аа

Защо парижките музеи изоставят римските цифри?

22 март 2021, 16:57 часа • 2463 прочитания

След четири години работа и пълна реорганизация на експозицията за историята на Париж, музеят Карнавал реши да изостави изцяло някои табла с текстове, съобщи Le Figaro. Преди няколко години това вече беше направено в Лувъра, изоставяйки древните римски цифри в обозначението на векове, поради причината, че те са непонятни за чужденците и повечето французи. Кралете в Лувъра все още запазват тази привилегия и все още там виждаме Хенрих (Анри) V и Людовик (Луи) XIV. В Карнавал обаче отидоха още по-далеч и там сега се появиха Хенри 4 и Луи 14, от което малко боли окото.

Още: Руски военнопленник за севернокорейските войници: Жестоки са и стрелят по всичко, което се движи (ВИДЕО)

Още: Зеленски: Украйна не се отказва от НАТО

Тази тенденция към опростяване почива на разбираемо желание да се достигне до възможно най-широка аудитория. Извън латинските страни много малко чужденци могат да дешифрират XVII или XIX в движение. Що се отнася до французите, никой не е сигурен за публиката, която музеите се стремят да привлекат (освен горните слоеве на обществото и учителите). „Всички виждаме, че посетителите в залите рядко четат текстове, особено дълги. Те също са склонни да гледат всичко по диагонал и да пропускат експонатите“ - обяснява Ноеми Гиар от Отдела за посетители на музея Карнавал.

И така, как да формулирате всичко, така че да не изглежда безучастно? Ръководството инструктирал отдела за работа с посетители да преработи всички текстове, което отне много време и струва на персонала сериозни усилия: няма нищо по-сложно от опростяването. Резултатът е намаляване и опростяване на буквите и тристепенна система от етикети. На тези, които представляват залата (максимум 1000-1500 знака) или са предназначени за деца (500 знака), арабските цифри се използват за обозначаване на векове и римски цифри в имената на кралете.

До тях са таблата с „универсална достъпност“. Те се намират на височината на детски ръст, състоят се от кратки фрази (300 знака), тактилни рисунки или надписи с шрифт за незрящи, тоест те са насочени към всички, които нямат достъп до писмен текст. Тук се срещаме с Хенри 4 и Людовик 14. „Ние не сме против римските цифри, но те не трябва да са пречка за разбирането“ - казва Ноеми Гиар. - „Колко пъти сме виждали родители да четат обясненията за деца?“

Още: Взрив, експлозия - съдбата на голям руски оръжеен склад в Новочеркаск (ВИДЕО)

Още: След разлива: Мъртви делфини изплуваха в Новоросийск (ВИДЕО)

Интересното е, че на испанската версия на всички табла в музея кралете и вековете са отбелязани с римски цифри, защото „в Испания тяхното заместване се счита за правописна грешка“. Според Ноеми Жиар, тя се поколебала с тази стъпка, тъй като дори частичното изчезване на римските цифри щеше да предизвика шум в обществото. За съжаление, това не беше в съответствие с опростената методология за писане за по-лесно разбиране, която се появи в Европа през 2009 г. и укрепва позициите си в музеите. Първоначално проектиран за хора с увреждания и дислексия, той предлага прост речник и без неявни препратки.

Между другото, благодарение на този подход, на музеите на Руан също предложиха да се откажат от римските цифри на бъдещата изложба на Музея на изящните изкуства в Руан на тема „Саламбо” на Флобер. Независимо от това, директорът Силвен Амик отказа, защото „музеят е едно от онези места, където можете да ги запазите и обясните“.

Разбира се, отхвърлянето на римски цифри натъжава историците и латинистите, които правят всичко възможно да популяризират древната култура и изучаването на древните езици. „Това е същото като ситуацията с пиле и яйце: колкото по-малко се виждат, толкова по-лошо ще знаят“, казва Франсоа Мартин, председател на Координационния комитет на учителите на древни езици. Според него най-тъжното е, че „децата обичат да учат римски цифри в началното училище, защото го възприемат като игра“. Четенето им (поне до три дузини) е съвсем просто и само датите могат да създадат трудности за учениците, както всъщност и за всички останали. Както и да е, толкова дълги надписи, напомнящи за отминал свят, липсват в музеите и се намират само на паметниците и фронтоните на църквите.

Като цяло латинистите са разстроени от изчезването на символа на епохата, която младите хора обожават. „Учениците охотно се потапят в гръко-римската култура, завладяваща, митична и в същото време престижна“ - казва учителят Робърт Делор. В допълнение към „Астерикс и Обеликс" и колекцията от митове от римски цифри, обичани сред деца на 10-12 години, се придържат видео игрите, филмите и телевизионните сериали. За съжаление Силвестър Сталоун, на когото дължим Роки II, III и IV, не живее в Париж. Той вероятно би могъл да върне античната номерация в музея Карнавал!

Още: Нападателят от Магдебург: Незабележим и потаен

Още: Заподозреният за нападението в Магдебург е с повдигнати обвинения (ВИДЕО)

Превод: Ганчо Каменарски

Последвайте ни в Google News Showcase, за да получавате още актуални новини.
Ганчо Каменарски
Ганчо Каменарски Отговорен редактор
Новините днес