Промени размера
Аа Аа Аа Аа Аа

Сигналът Wow!, който намекна за извънземни, всъщност може да е изключително рядко космическо събитие

13 септември 2024, 08:25 часа • 1517 прочитания

Източникът на предполагаемо извънземно излъчване, което накара изследователите да възкликнат "Wow!", може вместо това да е резултат от забележително рядко космическо събитие, предполага ново изследване.

Една от най-големите загадки на астрономията може би току-що стана още по-интересна, според ново изследване, което предполага, че източникът на мистериозен сигнал, който някои нарекоха „извънземно излъчване“, може вместо това да е резултат от забележително рядко космическо събитие.

Известен сега като сигнала Wow! След като астрономът Джери Ехман го надраскал върху разпечатка на данни от телескопа, мистериозното предаване беше уловено от радиотелескопа „Голямо ухо“ (Big Ear) на Държавния университет в Охайо през август 1977 г. по време на рутинно сканиране за признаци на извънземен разум.

В продължение на 1 минута и 12 секунди една нощ „Голямото ухо“ записал радиовълни, идващи от близо до съзвездието Стрелец, които били 30 пъти по-силни от фоновото бръмчене на Дълбокия космос и били предадени на забележително специфична честота от 1420 мегахерца. Водородът, най-разпространеният елемент във Вселената, естествено излъчва радиовълни на тази честота, което кара някои астрономи да мислят, че извънземните естествено биха избрали тази честота, за да се опитат да комуникират със Земята.

Астрономи не откриха подателите на извънземния Wow! сигнал

Въпреки това, нищо подобно на Wow! сигнала е било откривано някога отново и никой известен природен феномен не е успял да го обясни убедително – може би досега.

Според Абел Мендес, астробиолог и директор на Лабораторията за планетарна обитаемост в Университета в Пуерто Рико странният Wow! сигнал всъщност може да е случайно откриване на изключително интензивно изригване, удрящо междузвезден облак от водороден газ. Плътна, магнитна звезда, известна като магнетар, би била единственият източник, способен да излъчи толкова силно изригване, което би накарало студения водороден облак да излъчи радиацията, открита от „Голямото ухо“, твърдят Мендес и колегите му в статия, публикувана на сървъра за препринт arXiv и изпратена до The Astrophysical Journal.

„Това е много рядко събитие – казва Мендес пред Live Science. – Все още съм изумен, че [астрономите] успяха да го открият.“

Мендес и колегите му стигнали до новата хипотеза, след като неочаквано открили осем сигнала, подобни на Wow!, докато проучвали архивни данни от вече несъществуващата обсерватория „Аресибо“. Сигналите, всички теснолентови радиоизлъчвания, близки до честота от 1420 мегахерца, били записани от „Аресибо“ между февруари и май 2020 г. и всеки продължил две до три минути.

Фактът, че е имало множество интригуващи сигнали само за един час от данните на „Аресибо“, предполага естествен произход, а водородните облаци, които са често срещани във Вселената и естествено излъчват радиовълни със същата честота, са най-вероятният източник според изследователите.

Новооткритите сигнали били 50 до 100 пъти по-слаби от оригиналния Wow! сигнал, но това е, защото те не са били осветени от магнетар, смята Мендес. „Ако се осветят за още няколко минути, това ще бъде сигналът Wow! – казва той. Но за да се случи това, трябва да имате нещо необичайно.“

Това е нещо като магнетар – плътна, силно магнетизирана обвивка на мъртва звезда, способна да излъчва мощни изблици на електромагнитно излъчване. Радиационен лъч, освободен от много далечен, все още неоткрит магнетар, теоретично би бил достатъчно мощен, за да накара намесените водородни облаци да светят, казва Мендес. Резултатите от новото проучване предполагат, че „Голямото ухо“ случайно е било насочено към един такъв магнетарно взривен водороден облак през 1977 г.

Безпрецедентен феномен?

Астрономи, които не участват в изследването, като цяло са съгласни, че новата хипотеза е много вълнуваща, но остават скептични към подробностите.

„Харесва ми тази креативност – казва Майкъл Гарет, председател на постоянния комитет SETI към Международната академия по астронавтика, пред Scientific American. – Но ми се струва малко измислено.“

Въпреки че такова ярко, насочено излъчване на радиовълни от водороден газ при точната честота от 1420 мегахерца е възможно на теория, такива никога не са били наблюдавани. Освен това критиците казват, че е необходимо да се случат множество съвпадения едновременно, за да се потвърди хипотезата на новото изследване, включително насочеността на „Голямото ухо“ към конкретния водороден облак, който случайно е бил бомбардиран от магнетар, и честотата на излъчената радиация трябва да съответства на никога досега засичаните 1420 мегахерца.

„Той предполага феномен, който никога не е бил наблюдаван – казва за Science News Джейсън Райт, професор по астрономия в Пенсилванския университет. – Наборът от физически условия е изключително деликатен и специфичен и не е ясно дали това изобщо е възможно.“

Извънземните вече са сред нас. Неочаквани разсъждения на кралския астроном на Великобритания

Теснолентовата характеристика на Wow! сигнала предполага, че радиосмущенията на човечеството са по-вероятното обяснение, казва Ивет Сендес, радиоастроном от Университета на Орегон.

Предстоящото гмуркане в архивите на „Аресибо“ от Мендес и неговия екип може да хвърли повече светлина върху спецификата на новото обяснение. Определянето със сигурност на местоположението на сигналите обаче ще изисква карти с висока разделителна способност на петна от небето, които включват водородни облаци. Тази задача е много подходяща за Very Large Array – мрежа от близо 30 радиоантени в Ню Мексико, които работят в тандем като единен телескоп.

Кампании за наблюдение, които записват всякакви промени в свойствата на водородните облаци, особено тяхната яркост, биха били ценни за разбирането на истинския произход на мистериозния Wow! сигнал и неговите новооткрити двойници, казва Мендес.

„Изобщо всичко ще бъде повод за размисъл.“

Антония Михайлова