Промени размера
Аа Аа Аа Аа Аа

Историческо откритие: На Марс има вода в течна форма

13 август 2024, 17:12 часа • 1808 прочитания

На Марс има вода в течна форма, но е дълбоко в скалистата външна кора на планетата. Това откритие е резултат от нов анализ на данните от сондата Mars Insight Lander на НАСА, която кацна там през 2018 г.

Спускаемият апарат носеше сеизмометър, който регистрираше вибрации, наречени още марсиански трусове, от дълбините на "червената планета". Анализът на тези трусове и на това как точно се движи планетата, е факт чак сега и разкритието е голямо - "сеизмични сигнали" за течна вода.

Още: Съвсем случайно: Марсоходът Curiosity направи голямо научно откритие (СНИМКИ)

Макар че на марсианските полюси има замръзнала вода, а в атмосферата има следи от изпарения, за първи път на планетата е открита вода в нормалното ѝ агрегатно състояние.

Откритията са публикувани в Сборника на Националната академия на науките на САЩ (PNAS).

За 4 години - 1319 марсиански вибрации

Научната мисия на Mars Insight Lander ("Инсайт") приключи през декември 2022 г., след като спускаемият апарат слушаше "пулса на Марс" в продължение на четири години. През това време сондата регистрира повече от 1319 труса, припомня BBC.

Чрез измерване на това колко бързо се движат сеизмичните вълни, учените разбраха през какъв материал е най-вероятно да минават те.

Още: Четиримата, които живяха една година "на Марс"

"Това всъщност са същите техники, които използваме за търсене на вода на Земята или за търсене на нефт и газ", обяснява професор Майкъл Манга от Калифорнийския университет в Бъркли, който участва в изследването.

Колко дълбоко е водата?

Анализът разкрива водни резервоари на дълбочина от около 10 до 20 км в марсианската кора.

"Разбирането на марсианския воден цикъл е от решаващо значение за проумяването на еволюцията на климата, повърхността и вътрешността на планетата", казва водещият изследовател д-р Вашан Райт от Океанографския институт "Скрипс" към Калифорнийския университет в Сан Диего.

Още: Четвърти опит за Starship: SpaceX изстреля най-мощната си ракета (ВИДЕО)

Професор Манга пък допълва, че водата е "най-важната молекула в оформянето на еволюцията на една планета". Според него това откритие дава отговор на големия въпрос: "Къде е отишла цялата марсианска вода?".

Къде е отишла цялата марсианска вода?

Изследванията на повърхността на Марс показват, че в древни времена на планетата е имало реки и езера. Но в продължение на три милиарда години тя е била пустиня. Част от тази вода е била изгубена в Космоса, когато Марс е загубил атмосферата си. На Земята обаче "голяма част от нашата вода е под земята и няма причина това да не се случи и на Марс", отбелязва Манга.

Сондата "Инсайт" е успяла да записва само директно от кората под краката си, но изследователите очакват, че подобни водни резервоари ще има по цялата планета. Ако случаят е такъв, те смятат, че на Марс има достатъчно течна вода, за да се образува слой по повърхността, който би бил дълбок повече от 0,8 км.

Още: Марсоходът на НАСА следва пътя на древна буйна река

Въпреки това те посочват, че местоположението на марсианската подземна вода не е добра новина за милиардерите с планове за колонизиране на Марс, които биха искали да се възползват от нея.

"Тя е на 10-20 км дълбочина в кората", обяснява професор Манга. "Пробиването на дупка на 10 км дълбочина на Марс - дори за Мъск - би било трудно".

Откритието може да посочи и друга цел за продължаващото търсене на доказателства за живот на Марс.

"Без течна вода няма живот", казва професор Манга пред BBC. "Така че, ако на Марс има обитаема среда, тя може би вече е дълбоко под земята".

Още: Силна геомагнитна буря на Марс предизвика глобално полярно сияние